Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

nok en ny gitar tråd


jealei

Anbefalte innlegg

jeg er ikke så godt kjent med jackson, er det noen spesifikke modeller du anbefaller?

Tja, det er jo smak og behag. Jackson har mye bra, men husk det ikke er sikkert du liker de samme gitarene som jeg. Alle modellene til Jackson er godt egnet til såkalt "shredding", da alle har rimelig slanke halser og oftest 24 jumbo-frets - men om du er interessert i super-stratfasong, vil jeg anbefale en eller annen Soloist fremfor Dinky. En fordel med førstnevnte er bl.a. deres gjennomgående halskonstruksjon, eller neck-through, mens Dinky holder seg til påskrudd hals. Nå er det riktignok mange som også foretrekker påskrudd hals, men jeg elsker følelsen av neck-thru - hvordan du får enda bedre tilgang til halsen over 15.bånd, og spesielt da jeg ikke har spesielt lange fingre.

Når det gjelder Soloist, er USA SL1 den store klassikeren. USA SL2H er vel nesten identisk med sistnevnte, med den forskjellen at SL2H 2 humbuckere istedenfor HSS-oppsett. Siden du vil at gitaren skal være så godt egnet for metal som mulig, vil det kanskje være mest aktuelt med SL2H's mer standard oppsett med 2 humbuckere? Begge kommer med Seymour Duncan-pickups, original Floyd Rose-vibrato, neck-thru-konstruksjon og ibenholtgripebrett med 24 jumbo-frets.

Selv fikk jeg kjøpt SL2H brukt fra statene via Ebay, og dette kom på 8000nok. Har eid gitaren i 5 måneder nå, og er godt fornøyd. Den var produsert i år 2000, men bortsett fra overfladiske, hårtynne riper i lakken virker den nesten så god som ny. Floyd Rose-systemet og elektronikken var i god stand, uten rust eller spesielt slitte deler. Metallbåndene (fretwire) er en anelse flate på toppen, men det er en ganske bagatellsak. Det vil ikke være nødvendig å skifte ut båndene før om kanskje 3-4 år. (3 år med MYE spilling, vel og merke).

Halsen spiller som en drøm og fungerer utmerket med lav action, eneste problemet jeg har merket med gitaren er at jeg mener sustainen er litt kortvarig. Men slike shredde-økser er vel ikke akkurat kjent for å ha Les Paul-sustain, og jeg klarer meg helt fint.

Om du helst vil kjøpe nytt, og budsjettet ditt er rundt 10.000, vil jeg anbefale SL3 Soloist. I motsetning til de jeg allerede har nevnt, er denne produsert i Japan, og ikke i USA. Som kjent er ikke Japan dårlige på gitarproduksjon, med anerkjente merker som Ibanez og ESP, og de 2 gangene jeg har prøvespilt SL3 i butikk har jeg bare hatt positive meninger om såvel instrumentets spillbarhet og de rimelig gode materialene som er tatt i bruk, deriblant genuine Seymour Duncan-mikrofoner og gjennomgående hals. Mens USA-modellene pleier å ha Ibenholtgripebrett, snakker vi i dette tilfellet om Rosewood - hva som er best av disse treslagene er igjen smak og behag. Pickup-konfigurasjonen kan lett oppfattes som HSS (humbucker-singlecoil-singlecoil), men mikrofonene i midt- og halsposisjonene er i virkeligheten Seymour Duncan Hot Rails, som er en type humbucker i singlecoil-format. (kan være verdt å nevne at disse brukes av bl.a. Dave Murray).

Om du vil sammenligne spesifikasjonene til SL1, SL2H og SL3, trykk på linkene jeg har lagt til.

SL3 går for 12.200 på Sound1, om du vil kjøpe i Norge istedenfor utlandet...

Andre Jackson-modeller som kan være verdt å sjekke ut er Rhoads RR1, RR3, RR5 eller RR24/24M, i forskjellige prisklasser, med RR1 som den kjenteste amerikanskproduserte modellen.

Jeg vil uansett råde deg å holde deg unna de aler billigste low-end seriene til Jackson, da disse ofte forekommer med billige og elendige Jackson-pickups og andre billige materialer.

Studer nøye instrumentets spesifikasjoner, og sjekk ut både ny- og bruktpris.

Husk også å prøv ut en identisk gitar så du vet hva du kjøper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en Schecter Hellraiser C-1 FR kunne vært aktuell? Vet ikke hva nyprisen er, men tror iallefall du får de for under 10000. Har selv Hellraiser C-1 uten Floyd Rose, og må si at det er en utrolig bra gitar. Den har EMG pickups som passer veldig bra til tyngre saker, og er i veldig god kvalitet. Er rimelig sikker på at den har 24 bånd. Eneste er at halsen kunne vært litt raskere etter min mening (i forhold til Ibanezen min), men dette er jo veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez har vel de tynneste halsene, da du får dem nedi 17mm ved 1te bånd og 19 ved 12te på Super Wizard Prestige neckene deres. Selv har jeg også en Xiphos med 19-21mm hals, og den er SJUKT tynn, og ekstremt rask og deilig å spille på. En Ibanez S-serie Prestige kunne kanskje vært noe å se på?

Eller så har man jo Dean eller DBZ gitarer som er typisk shredde-maskiner. En av mine venner har en Dean Razorback (med Cemetery Gates finish), og den er en drøm å spille på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.