Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass- 7000kr - 15000kr


Glenn Tore

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I prisklassen du nevner (7-15.000) finnes det et utall forskjellige basser. Du bør sette deg ned på 4Sound (eller hvor som helst hvor de har et bra utvalg av basser) og prøve litt forskjellige ting. Aktiv/passiv er en smak-sak, det er i hovedsak hvordan instrumentet føles å spille på som er avgjørende. Du kan alltids kjøpe deg en eq-pedal og få akkurat samme greia som en aktiv preamp gir deg.

Jeg ville vurdert å se på Finn (bl.a.) for å finne gode bruktpriser. Men i dette pris-segmentet er det et lass med gode alternativer. Bare for å nevne noen:

Warwick (div. modeller)

Yamaha TRB eller "high-end" BB-modeller

G&L

Lakland

Sadowsky (tror du kan finne basser i denne prisklassen)

etc. etc....

Ikke for å forsøke å selge mine egne ting her, men bare for å ta et eksempel... jeg skal selge min Manne XLR Basic 5 for 12.000. Der får du to micer av MusicMan-type, du får piezo stol, vanvittig bra spillbarhet, innebygd DI-boks, en blanding av passiv og aktiv (DI-boksen og Piezo bufferen er aktive, men det er passiv tonekontroll). Italiensk rasekatt.

Eller du kan få Thunder Finger sin Listerud, eller kanskje en annen Listerud bygd etter dine egne spesifikasjoner.

Eller en håndbygd Clement som den som Warthumb har bestilt seg... der du kan spesifisere alt fra start til slutt...

Eller... eller...

Poenget mitt er at i den prisklassen finnes det vanvittig mye bra, og når du spør her vil du få *våre* individuelle preferanser til svar. Men du må teste forskjellige ting og finne ut hva DU er på jakt etter og hva DU liker i et instrument. I denne prisklassen finner du det garantert. :)

Og du verden så gøy det er å jakte på instrumenter når du kan bruke såpass mye penger!:)

Takk for utfyllenes svar. Jeg har ikke noe hasteverk å kjøpe ny bass, og jeg skal prøve mye tenkte jeg.

Sprøtt forslag...

Men ta deg en helgetur til London, flybillett tur retur og billig hotell er ikke så dyrt. Gå på The Bass Gallery i Camden og prøv alt du makter og klarer. De har Europas største utvalg i basser og finner du ikke noe der du liker... ja da har du mer enn sær smak! :)

De har Sadowsky, Lakland, Ibanez, Yamaha, etc etc... :)

Lykke til!!! :)

Hadde vært sykt digg, jeg er jo bare 17 år enda grr. Får dra med faren min, så betaleren han weekend. Det hadde vært fett å kjøpt en bass i London, forholdt 4sound i haugesund der den eneste bassen de har en en Jazz bass der. Resten er 6000 - prisklassen.

Men ångående Kjøpe bass i England, er prisen billigere der, er det mye toll etc greier å for å den til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert Music Man Bongo ? Du kan få en brukt en til den prisen der, og dette er virkelig knallbasser ! De har en helt fantastisk tone, men de ser kanskje litt sære ut. Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte min, og etterhvert som jeg har vent meg til den, er jeg sjeleglad for at jeg endte på den. De er dog ganske sjeldne, jeg har aldri sett en i noen av butikkene jeg har vært i, i alle fall.

Bongoene er aktive, btw.

Ellers mange bra muligheter her.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllenes svar. Jeg har ikke noe hasteverk å kjøpe ny bass, og jeg skal prøve mye tenkte jeg.

Hadde vært sykt digg, jeg er jo bare 17 år enda grr. Får dra med faren min, så betaleren han weekend. Det hadde vært fett å kjøpt en bass i London, forholdt 4sound i haugesund der den eneste bassen de har en en Jazz bass der. Resten er 6000 - prisklassen.

Men ångående Kjøpe bass i England, er prisen billigere der, er det mye toll etc greier å for å den til Norge?

Bare hyggelig :)

Det er en del billigere. Dersom du tar med deg en liten billig bass dit kan du si at du hadde den samme bassen med deg begge veier. det er ingen toll på musikkinstrumenter, men du kan få 25% moms dersom verdien er over kr. 6000 (det er grensen for å ta med instrumenter tilbake).

sist jeg reiste hadde jeg med en bass ut av landet, og en annen tilbake. Jeg ble stoppet i tollen her, og ble spurt hva det var. Jeg sa det var en bass, og at jeg hadde den med ut, også. Da ble jeg sluppet gjennom uten flere spørsmål. Det er egentlig sånn at du skal deklarere at du har med deg instrumenter ut dersom de har en verdi som er høyere enn 6000,-, men tror ikke de er så nøye på det. :) Det er større fisker å fange! :)

Men det viktigste er utvalget, som er mye mye større. Du får faktisk testet ut en hel del forskjellige basser og kan plukke ut det som passer deg best.

Det er så mange "skoler" her. Noen mener du kan gjøre ALT på en Jazz og Precision bass. Men sannheten er at vi er alle forskjellige, og vi har alle forskjellige behov. Noen foretrekker 4, andre 5 og noen 6 strenger. Noen liker slanke halser, mens andre foretrekker litt tykkere. Jeg er blant de som synes det er ok med flere instrumenter, fordi de får meg til å uttrykke meg forskjellig. Så her er det bare ett riktig svar for deg: Ditt. :)

I billige prisklasser blir det en annen sak, der er det store forskjeller og noen instrumenter er veldig mye bedre enn andre. Men i denne prisklassen er det så mye bra at det blir personlige meninger og preferanser som blir avgjørende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

Det er en del billigere. Dersom du tar med deg en liten billig bass dit kan du si at du hadde den samme bassen med deg begge veier. det er ingen toll på musikkinstrumenter, men du kan få 25% moms dersom verdien er over kr. 6000 (det er grensen for å ta med instrumenter tilbake).

sist jeg reiste hadde jeg med en bass ut av landet, og en annen tilbake. Jeg ble stoppet i tollen her, og ble spurt hva det var. Jeg sa det var en bass, og at jeg hadde den med ut, også. Da ble jeg sluppet gjennom uten flere spørsmål. Det er egentlig sånn at du skal deklarere at du har med deg instrumenter ut dersom de har en verdi som er høyere enn 6000,-, men tror ikke de er så nøye på det. :) Det er større fisker å fange! :)

Men det viktigste er utvalget, som er mye mye større. Du får faktisk testet ut en hel del forskjellige basser og kan plukke ut det som passer deg best.

Det er så mange "skoler" her. Noen mener du kan gjøre ALT på en Jazz og Precision bass. Men sannheten er at vi er alle forskjellige, og vi har alle forskjellige behov. Noen foretrekker 4, andre 5 og noen 6 strenger. Noen liker slanke halser, mens andre foretrekker litt tykkere. Jeg er blant de som synes det er ok med flere instrumenter, fordi de får meg til å uttrykke meg forskjellig. Så her er det bare ett riktig svar for deg: Ditt. :)

I billige prisklasser blir det en annen sak, der er det store forskjeller og noen instrumenter er veldig mye bedre enn andre. Men i denne prisklassen er det så mye bra at det blir personlige meninger og preferanser som blir avgjørende. :)

Kjøpe en gammal squire bass, og ta den med til London for å slippe momsen :-)?

Hadde kanskje vært noe det å reist til London, siden lokale musikkshappå har veldig dårligt utvalg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja noe sånt :)

Eller bare holde et glatt ansikt når du går gjennom tollen og si at "Nei, denne hadde jeg jo med meg, den!"

Og dersom de ber om å få se utførselserklæring så bare ser du veldig overrasket og innrømme at "nei, det visste jeg ikke!!! Filler'n... må jeg betale for den en gang til, jeg betalte jo norsk moms når jeg kjøpte den for et år siden!!!!"

Og ikke minst sette opp verdens ulykkeligste uttrykk....

Tipper du får beskjed om å huske det neste gang og slippe gjennom uten noe mer om og men. :)

Alternativt kan du jo ta en tur til Oslo. :) De har en del bedre utvalg der enn i Haugesund, sikkert. Eller Tre'45 i Trondheim.

Hvor mange strenger ville du ha, forresten? 4? 5? 6? Kan jo hende at en 5-strenger ikke er så dumt... Men kom deg ut og prøv litt forskjellig. Det er lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja noe sånt :)

Eller bare holde et glatt ansikt når du går gjennom tollen og si at "Nei, denne hadde jeg jo med meg, den!"

Og dersom de ber om å få se utførselserklæring så bare ser du veldig overrasket og innrømme at "nei, det visste jeg ikke!!! Filler'n... må jeg betale for den en gang til, jeg betalte jo norsk moms når jeg kjøpte den for et år siden!!!!"

Og ikke minst sette opp verdens ulykkeligste uttrykk....

Tipper du får beskjed om å huske det neste gang og slippe gjennom uten noe mer om og men. :)

Alternativt kan du jo ta en tur til Oslo. :) De har en del bedre utvalg der enn i Haugesund, sikkert. Eller Tre'45 i Trondheim.

Hvor mange strenger ville du ha, forresten? 4? 5? 6? Kan jo hende at en 5-strenger ikke er så dumt... Men kom deg ut og prøv litt forskjellig. Det er lurt :)

Hehe, nå er ikke jeg verdens beste skuespiller så da men. RBX har 5 strenger, men føler jeg får litt vondt for å strekke handen så langt til E strengen. Så jeg tror jeg satser på fire strenger. Men som sagt er ikke det noe hastesak, så jeg vil bruke tid til å finne den perfekte bassen for meg. Skal muligvis til Oslo til våren, og der har de vell litt utvalg og?

Eller får jeg dra med pappa til London :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente mest at om du har tid og råd og mulighet til å ta en tur ned ganske umiddelbart med faren din så kommer det neppe til å ta fra deg lysta til å dra dit aleine senere.

Med andre ord prøver jeg egentlig bare å anbefale deg en london-tur, og om du skal ha bass er jo det en perfekt grunn til å dra dit også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er VELDIG godt fornøyd med min Stingray med doble humbuckere. Kult med bare en også, men er genialt å ha flere muligheter etersom de ekstra lydene låter knallers. Bestill for all del fra USA eller Canada, jeg bestilte fra Canada til vanvittig god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.