Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass- 7000kr - 15000kr


Glenn Tore

Anbefalte innlegg

Jeg har utkikk etter en ny bass, vell ikke sånn hastekjøp, men til neste år før sommeren så skal det handles ny bass.

Jeg har en Yamaha RBX og synes den fungerer ok, men liker ikke den tjukke halsen, og de gigantiske humbuckerene. Men jeg har tenkt å invistre snart i en ny bass, og da er det vanskelige valget, hva skal jeg velge?

Min musikkstil er variert, men for det meste covrer jeg en del RCHP låter, men spiller også andre stiler. Jeg har sitt litt på Musicman Stingray, men ettersom jeg aldri har spilt på en, så tør jeg ikke utale meg om det. Også er det skal den være Aktiv, eller passiv? Jeg satser på at jeg skal begynne i band etter nyåret, og da er vell det mest trøkk med aktive?

Det er vell best å kjøpe brukt?

Så jeg lurer på noen anbefalinger hvilket valg jeg skal ta, og gi meg diverse linker. Har sitt at G&L L2000 har blitt mye nevnt i her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med ditt budsjett får du en bedre bass enn en G&L Legacy. Jeg ville ha kjøpt en aktiv bass, da den har muligheter for et litt mer variert lydbilde enn en passiv en.

Så med andre ord passiv er uaktuelt?

Du kan jo prøve deg på ein Music Man Sterling. Den har 3-bånds aktiv preamp, og tynnare hals enn ein Stingray. Tenk P-bass vs. Jazzbass-hals.

Kikket litt på review av Ray 34, hørtes jo bra ut da. Lurer på om jeg såg en Sterling på 4sound Haugesund. Dette må prøves etter jul. Fikk jo gavekort på butikken jo, hele 500kr :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passiv uaktuelt- nei, ikke nødvendigvis. Der man for eksempel ute etter "rickenbakerlyd", kjøper man en rickenbacker, men hvis du vil ha en bass som er allsidig i forhold til lydbilde, hadde jeg kikket på en med aktiv preamp i det minste. Da kan man jo på mange modeller skru av preampen også, hvis man vil ha en mer klassisk lyd i bassen.

Ligger jo en fin Fender i bruktforumet. Den har jeg forresten spilt på- knallbass som er usedvanlig pent behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passiv uaktuelt- nei, ikke nødvendigvis. Der man for eksempel ute etter "rickenbakerlyd", kjøper man en rickenbacker, men hvis du vil ha en bass som er allsidig i forhold til lydbilde, hadde jeg kikket på en med aktiv preamp i det minste. Da kan man jo på mange modeller skru av preampen også, hvis man vil ha en mer klassisk lyd i bassen.

Ligger jo en fin Fender i bruktforumet. Den har jeg forresten spilt på- knallbass som er usedvanlig pent behandlet.

Er jazz basser som oftest passive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske Fender Jazzbassen, samt alle andre basser som er fra samme periode, er passive. Man finner masse basser basert på samme oppskriften som man kan få med aktiv elektronikk nå om dagen.

Da disse instrumentene ble laget, fantes det ikke transistorer, bare rør, og det er litt vanskelig å få smått nok til å passe inn i en bass. For ikke å snakke om strømbehovet og problemet med varmeutviklingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske Fender Jazzbassen, samt alle andre basser som er fra samme periode, er passive. Man finner masse basser basert på samme oppskriften som man kan få med aktiv elektronikk nå om dagen.

Da disse instrumentene ble laget, fantes det ikke transistorer, bare rør, og det er litt vanskelig å få smått nok til å passe inn i en bass. For ikke å snakke om strømbehovet og problemet med varmeutviklingen. :)

Takker for svar begge to. :) Datt litt av der på slutten Castor da men hehe.

Så en annonse på finn, og den ligger i Haugesund der jeg bur, hva synes dere om denne : http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19640074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst på en helt fantastisk Explorer bass, så kan du få kjøpe min Listerud for 10.000, den ser satan så raff ut live, og høres bra ut, Men jeg trenger pengene..

Her er et eksempel på utseende og lyd for (dette er et par år siden, men..)

http://www.youtube.com/watch?v=QH8FnIqgHgk

Mulighet for både aktiv og passiv.. (den har en knapp for slikt, hehe)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst på en helt fantastisk Explorer bass, så kan du få kjøpe min Listerud for 10.000, den ser satan så raff ut live, og høres bra ut, Men jeg trenger pengene..

Her er et eksempel på utseende og lyd for (dette er et par år siden, men..)

http://www.youtube.com/watch?v=QH8FnIqgHgk

Mulighet for både aktiv og passiv.. (den har en knapp for slikt, hehe)

Hadde vært tøft med en Explorer bass, men tror ikke den er helt meg. takk for tilbudet værtfall ;)

Noen andre basser jeg bør kikke på?

Endret av Glenn Tore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en annonse på finn, og den ligger i Haugesund der jeg bur, hva synes dere om denne : http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19640074

Ser bra ut den. Stingray får du med anten 2 eller 3-bånds preamp (bass/diskant eller bass/mid/diskant). Den som er linka til har 3-bånds preampen, det er ganske lett å finne ut ved å sjå kor mange skruknottar den har. 2-bånd har 3, og med jack-inngangen på framsida (2 preamp + volum), 3-bånds har 4 (3 preamp + volum).

For 11 500,- kan du (utan at eg har finrekna) importere ein heilt ny Stingray.

Dersom eg hadde vore deg (og dersom du vil vurdere ein fem-strengar) hadde eg kjøpt ein slik:

Dingwall-Combustion-full-shot.jpg

Dingwall Combustion

Dei kostar ca $1200, og vert laga av Dingwall (på ein fabrikk i Kina, riktignok) som bruker resten av tida si på å handbygge bassar som kostar $2000-$6000. Rundt rekna kan du få ein slik til Noreg til rundt 10 000,- inkludert frakt og moms.

Talkbass-tråd om bassen.

Endret av ErlendDL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prisklassen du nevner (7-15.000) finnes det et utall forskjellige basser. Du bør sette deg ned på 4Sound (eller hvor som helst hvor de har et bra utvalg av basser) og prøve litt forskjellige ting. Aktiv/passiv er en smak-sak, det er i hovedsak hvordan instrumentet føles å spille på som er avgjørende. Du kan alltids kjøpe deg en eq-pedal og få akkurat samme greia som en aktiv preamp gir deg.

Jeg ville vurdert å se på Finn (bl.a.) for å finne gode bruktpriser. Men i dette pris-segmentet er det et lass med gode alternativer. Bare for å nevne noen:

Warwick (div. modeller)

Yamaha TRB eller "high-end" BB-modeller

G&L

Lakland

Sadowsky (tror du kan finne basser i denne prisklassen)

etc. etc....

Ikke for å forsøke å selge mine egne ting her, men bare for å ta et eksempel... jeg skal selge min Manne XLR Basic 5 for 12.000. Der får du to micer av MusicMan-type, du får piezo stol, vanvittig bra spillbarhet, innebygd DI-boks, en blanding av passiv og aktiv (DI-boksen og Piezo bufferen er aktive, men det er passiv tonekontroll). Italiensk rasekatt.

Eller du kan få Thunder Finger sin Listerud, eller kanskje en annen Listerud bygd etter dine egne spesifikasjoner.

Eller en håndbygd Clement som den som Warthumb har bestilt seg... der du kan spesifisere alt fra start til slutt...

Eller... eller...

Poenget mitt er at i den prisklassen finnes det vanvittig mye bra, og når du spør her vil du få *våre* individuelle preferanser til svar. Men du må teste forskjellige ting og finne ut hva DU er på jakt etter og hva DU liker i et instrument. I denne prisklassen finner du det garantert. :)

Og du verden så gøy det er å jakte på instrumenter når du kan bruke såpass mye penger!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøtt forslag...

Men ta deg en helgetur til London, flybillett tur retur og billig hotell er ikke så dyrt. Gå på The Bass Gallery i Camden og prøv alt du makter og klarer. De har Europas største utvalg i basser og finner du ikke noe der du liker... ja da har du mer enn sær smak! :)

De har Sadowsky, Lakland, Ibanez, Yamaha, etc etc... :)

Lykke til!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.