Web Analytics
Jump to content

Studiomonitorer


Kjutte
 Share

Recommended Posts

Avhenger av hva du har av penger og hva du skal bruke de til.

Har du penger å bruke og ikke innehar et hav av tålmodighet er Genelec tingen..

Er du på et lavt budsjett, kommer du bedre ut av det ved å velge et par gode hi-fi høyttalere og en ok hi-fi forsterker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri kjøpt studiomonitorer selv, men jeg tror jeg har et bra tips likevel: Ikke kjøp de dyreste og de beste, kjøp noe som låter helt ok. Hvis du får musikk til å låte bra på noe som er ok, vil det låte kjempebra på dyrere ting!

Hvis du faktisk skal spille inn/mikse/mastre musikk er det der et veldig dårlig råd.. Det du vil ha er noe som er så nøytralt og korrekt som mulig.

Og nei, noe som låter "bra" på en gettoblaster eller bilstereo vil ikke låte kjempebra på et dyrt annlegg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du faktisk skal spille inn/mikse/mastre musikk er det der et veldig dårlig råd.. Det du vil ha er noe som er så nøytralt og korrekt som mulig.

Og nei, noe som låter "bra" på en gettoblaster eller bilstereo vil ikke låte kjempebra på et dyrt annlegg.

Du misforsto tydeligvis fullstendig hva jeg mente. Og det å dra inn ghettoblastere er urelevant når vi snakker om studiomonitorer. Men det er greit, for jeg var trøtt og veldig utydelig. Beklager! Det jeg mente, var at du kanskje kommer like langt med monitorer til 15.000 kr paret som med et mastering-anlegg til 50.000 kr.

Du vil ha monitorer som låter nøytralt og gjengir lyden du mikser. Du bør ikke skaffe deg et dårlig anlegg som ofte låter mer boomy og bassete, for da vil sluttproduktet ikke låte slik du trodde det ville låte.

Det er kanskje også viktig å ha flere lyttinger når man først er i gang. Headset, studio-headset og kanskje en monohøytaler? Mange i dag som hører på musikk i små tivoli-radioer og lignende, og der bør det kanskje også låte bra.

Link to comment
Share on other sites

Touchy emne det der med dyre monitorar...

Uansett kor dyre monitorar ein har, så kan ein ikkje få alle andre til å høyra på like gode høgtalarar. Det vil låta heilt annleis for folk flest uansett. Greitt nok at du har meir kontroll over miksen med ein absolutt nøytral monitor, men det nyttar lite når den gjennomsnittlege lyttar har ein kraftig sub og skrur bassen på maks...

Eg har eit par Fostex monitorar, einaste eg har prøvd, men leste mykje fint om dei. Kosta vel 2000,- pr monitor nye, fekk dei brukt for 2000,- for begge.

Link to comment
Share on other sites

De ser kanskje ok ut, men de låter boomy, udefinert og "discohøyttaler". Dette var billige høyttalere i utgangspunktet. Faktisk ville det kostet minst ti ganger så mye å lage en god monitor med en så stor kasse og en 15tommer.

Jada,for all del.Vet at disse høyttalerne har fått mye pepper.Grunnen til at jeg nevner disse er at jeg vet at de faktisk har blitt brukt som monitorer i et lydstudio,og at de forbedres merkbart ved bare å bytte ut terminalene.Og de er billige.

Vet ikke hva trådstarter er villig til å bruke av penger på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par KRK Rokit5 som passer meg yppelig. Tar ikke så stor plass, ser konge ut

og spiller helt greit. Men det her kan jeg ingenting om, bare en bitteliten erfaring :)

Jeg har de samme men i tillegg KRK subben som jeg føler er nødvendig med de små 5tommerne.

De låter bra til prisen og jeg testa de mot mye i samme prisklasse (Fostex, Edirol osv)KRK`ene kom best ut i mine ører.

Problemet er når du kommer tilbake til de etter å spilt på Hiend monitorer en stund, da er det ikke så morsomt ;)

Link to comment
Share on other sites

Uansett kor dyre monitorar ein har, så kan ein ikkje få alle andre til å høyra på like gode høgtalarar. Det vil låta heilt annleis for folk flest uansett. Greitt nok at du har meir kontroll over miksen med ein absolutt nøytral monitor, men det nyttar lite når den gjennomsnittlege lyttar har ein kraftig sub og skrur bassen på maks...

Vel, poenget er ikke at det skal låte likt hos alle andre, poenget er at man skal vite hva man egentlig gjør når man bearbeider og spiller inn lyd. Det er rimelig vanskelig å gjøre noe som helst med mindre man har høyttalere som avslører forvrenging, kan fortelle deg noe om frekvensgang, klang, kompresjon og ikke minst stereobilde.

Jeg ser poenget med å ikke nødvendigvis måtte investere en formue for et sett nærfeltsmonitorer, men kvaliteten på disse og rommet du plasserer de i må være ok hvis det skal være noe vits i noe som helst.

Det finnes selvsagt eksempler på at folk har brukt monitorer med opplagte feil og mangler i gode produksjoner (f.eks Yamaha NS-10, LS3/5x osv) men det krever at personen vet hva som er problemet med disse monitorene og kun bruker de som et hjelpeverktøy sammen med andre ting. Et eksempel vil være at mange tidligere brukte Yamaha NS-10 til en del oppgaver, fordi de leverte så mye energi i øvre mellomtone og nedre diskant (riktignok med en lei faserespons ved delefrekvens) men brukte man utelukkende disse som en "riktig" referanse ble innspillingene rett og slett grusomme.

Gode høyttalere koster nå engang noen kroner å lage, da elementprodusentene fortsatt produserer de beste elementene i skandinavia, england, frankrike og USA. Dessuten så er det en veldig omfattende og ganske kostbar jobb å lage en god bredbåndet monitor som fungerer godt i ulike rom.

Link to comment
Share on other sites

Jada,for all del.Vet at disse høyttalerne har fått mye pepper.Grunnen til at jeg nevner disse er at jeg vet at de faktisk har blitt brukt som monitorer i et lydstudio,og at de forbedres merkbart ved bare å bytte ut terminalene.Og de er billige.

Vet ikke hva trådstarter er villig til å bruke av penger på dette.

Vel, jeg skal ikke legge meg oppi hva andre anbefaler jeg da, men jeg må si det eksisterer en hel del billige høyttalere jeg heller ville ha brukt som en monitor på brukt markedet. F.eks B&W Matrix 8xx serien som ble/blir brukt av NRK/Abbey Road/BBC og veldig mange andre. Disse ble solgt til spottpris på HI-FI klubben som "hjemmehøyttalere" på 90 tallet.

Jeg har selv hatt 3 ulike modeller og det er nok de beste høyttalerne jeg kan tenke meg med mindre man krabber godt over 20-50K

Link to comment
Share on other sites

Krk sine Rokit 5 er noe av det som er best (dvs mest avslørende) i 3000kr-klassen hvis man skal ha noe billig. Ellers skjer det mye spennende oppover i pris. Men husk å putte litt kroner i et godt par med headphones også. Hvis du har budsjett på 6000,- kan du f.eks bruke 3000,- på monitorer og 3000,- på headphones. Da kan du få headphones som virkelig låter knall og som gjør det mye lettere å gjøre gode opptak og god redigering

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
    • Fikk filt til nut i dag, tester ut filer til spor jeg fikk kjøpt av en velvillig forumitt🙂 samme type filer som jeg har lånt av en kjenning tidligere. Setup er ikke 100 prosent foreløpig, men den er godt spillbar nå.det gjenstår stort sett bare elektronikken på denne nå.edit, må mere filing på den nuten
    • Har sett en god del forskjellige slike sider i det siste. Man må jo være komplett idiot for å gå på noe sånt.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.