Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par spørsmål om Cubase


ofulm

Anbefalte innlegg

1: Hvordan kan man legge til enkle effekter som reverb, delay, pitching, distortion, osv. på et MIDI-spor?

2: Jeg sliter litt med å justere volumet på MIDI-spor. På et audio-spor kan du altids øke gain om du ikke får nok volum, men kan man gjøre noe lignende med MIDI-sporene?

3: Om jeg kopierer et audio-spor i Cubase og justerer f. eks. pitchen på det kopierte sporet, så blir også pitchen endret på originalen! Dette er utrolig plagsomt!

4: Hvordan kan jeg fade pan'en? At lyden f. eks. begynner på høyre side, og fader over på venstre? Vet en litt tungvint måte å gjøre det på om jeg får svar på spm. 3...

Endret av ofulm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du kan bruke MIDI-inserts på MIDI-sporet..? Er ikke sikker, aldri prøvd denne funksjonen. Men når man henter inn et instrument, så dannes det kanaler til denne i tillegg til selve midisporet. I Cubase vil dette legge seg i ei mappe "VST Instruments". I kanalen her kan man bruke vanlige inserts som om det var et audiospor. Hvis du skal kun bruke en effekt på ett viss sted så kan det bli vanskeligere, og dette går utenfor min tekniske kunnskap. Kan alltid få bouncet midisporet til wav og redigere etterpå.

Når du kopierer et spor og prosesserer det, i prosessvinduet skal du få valget å "Create new version". Får du ikke det, kan du høyreklikke, velge Edit og deretter "Convert to real copy". Kopien vil da ikke hotlinke til originalen men bli en ny kopi.

Resten må noen andre svare på dessverre. Men håper dette hjelper litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke cubase lengre, men så vidt jeg husker kan du legge en del effekter på hvert spor. Dette gjelder både LE og SX versjonene. Se om du kan finne effektene helt til venstre på sporet du vil ha effekten på. Ellers kan jeg anbefale deg å søke på youtube, hvor det finnes veldig mye info om hvordan du bruker cubase. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvordan kan man legge til enkle effekter som reverb, delay, pitching, distortion, osv. på et MIDI-spor?

2: Jeg sliter litt med å justere volumet på MIDI-spor. På et audio-spor kan du altids øke gain om du ikke får nok volum, men kan man gjøre noe lignende med MIDI-sporene?

3: Om jeg kopierer et audio-spor i Cubase og justerer f. eks. pitchen på det kopierte sporet, så blir også pitchen endret på originalen! Dette er utrolig plagsomt!

4: Hvordan kan jeg fade pan'en? At lyden f. eks. begynner på høyre side, og fader over på venstre? Vet en litt tungvint måte å gjøre det på om jeg får svar på spm. 3...

1 og 2: Du skal ikke gjøre noe med midisporet, la det være i fred. Du skal justere ting på utgangen til vst-instrumentet du bruker

3 - Du må bounce. Høyreklikk, audio, bounce audio

Jeg pleier å ha det på hurtigtast, ctrl + B

4 - automasjon. Trykk på W - en på sporet du vil automere. spill av og gjør de justeringene du vil. Når du spiller det av etterpå vil justeringene du gjorde gjøres om igjen automatisk. Dette kan du gjøre med alt. Volum, pan, fx-send osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 og 2: Du skal ikke gjøre noe med midisporet, la det være i fred. Du skal justere ting på utgangen til vst-instrumentet du bruker

3 - Du må bounce. Høyreklikk, audio, bounce audio

Jeg pleier å ha det på hurtigtast, ctrl + B

4 - automasjon. Trykk på W - en på sporet du vil automere. spill av og gjør de justeringene du vil. Når du spiller det av etterpå vil justeringene du gjorde gjøres om igjen automatisk. Dette kan du gjøre med alt. Volum, pan, fx-send osv

Justere ting i utgangen på VST-instrumentet? Mener du at jeg skal f. eks. legge til effekter i EZ Drummer? Kan vel ikke være det du mener...

Og jeg har forresten Cubase SX3. Tusen takk for svar, skal teste ut ting når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det hjelper deg per nå, men på cubase 4 og 5 bruker man gjerne (vst-)instrument-spor isteden for midi, og da er det bare å bruke de samme pluginsene som på audio. Med alle forbedringene som har kommet i 4 og 5 iforhold til 3, så er det uansett en god ide å oppgradere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.