Web Analytics
Gå til innhold
Hallstein

BBE Sonic Maximizer

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har sett at mange på youtube osv bruker en "Sonic Maximizer"... Hva er det egentlig en slik unit gjør? Det virker som at den rett og slett får fram alle tonene du spiller, uten at punchen blir borte... Noen som har prøvd en slik før?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en. Kort sagt kan man si at det er en slags avansert "loadness"- kontroll, som gir mer "sprut" i et litt flatt og kjedelig lydbilde. Grumsete lyd blir klarere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castor - hvis det er «loudness»-funksjonen kjent fra hifi-anlegg du refererer til her, så gjør jo ikke den noe annet enn å booste bass og diskant når man spiller lavt. Gjør denne boksen det samme, så kan man jo like gjerne ratte på ampen selv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøkte meg på en "kvikk" forklaring, men skjønner jo at det ikke er nok. Det er vel ingen som helt vet hva den gjør, men det låter bedre. Jeg har lest mange småulne forklaringer. Den legger til litt bass og diskant, ja, det er en egen trinnløs knott for det på min, men det er ikke det samme som en EQ. Det låter annerledes.

Ellers sies det at den forsinker bassen bittelitt, fordi diskant beveger seg fortere i luft. Derfor treffer visstnok lyden ørene mer på samme tid.

Fra produsentens hjemmeside-

The 482i Sonic Maximizer restores an audio signals natural brilliance and clarity by the use of two primary functions. First it adjusts a signal’s phase relationships between it’s low, mid and high frequencies while progressively adding longer delay times to lower frequencies, this creates a kind of “mirror curve created by the speaker neutralizing its phase distortion. Secondly the Sonic Maximizer augments higher and lower frequencies; loudspeakers tend to be less efficient in their extreme treble and bass ranges. The end result is a dynamic program-driven restoration without the ear fatigue that is normally experienced with the use of equalizers or exciters.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, høres veldig bra ut, må vurdere en slik en... hva er nypris i norge / importpris fra Ebay e.l ? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er etter min mening en boks som ødelegger lyden din!

Jeg brukte en før som alle andre rackgitarister i gamle dager :)

Det høres fetere ut med det samme, men den fucker opp signalet ditt tro meg.

så og si alle gitarister som har brukt Sonic maximizer har rivd de ut av rackene sine i dag, og det sier vel noe.

De er faktisk tøffere på stereoannlegg der de kan gi et middels annlegg et bra løft.

Kan også brukes på hjemmestudiomikser med stort hell.

Dette er hva den gjør:

The BBE is a gated bandpass EQ, plain and simple. As such it uses very narrow-bandwidth frequency specific gain boosts to achieve it's result. You are adding up to 13 dB of gain to your signal path, just for those narrow-band boosts. Net result is loss of headroom and increased noise.

Det låter klarere når du hører gitaren alene, men begraver den i bandmiksen.

Legger også til en litt "fake" boomete bass.

Gir deg tøff Metallicalyd på gutterommet og gjør at du forsvinner i miksen in the real world ;)

Den kan gjøre lyden Ok på middels utstyr.

ADA MP1 og BBE `n var jo en klassisk hairmetal combo i sin tid(Vito bratta, Paul Gilbert,Bettencourt osv)Jeg brukte denne en stund og var fornøyd da.

Har du en bra amp trenger du ikke BBE`n.

Endret av Debris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte den i gamle dager til mastring, da opptaksenheten var et portastudio. Lyden ble matt og flat ut fra det rimelige portastudioet mitt, tror ikke det kostet mer enn en 5-6 tusen brukt på åttitallet. Da var denne boksen fin å ha mens jeg spilte over på DAT. Det var tider!

Har aldri brukt den på gitar. På den tiden var jeg synthfreak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte den i gamle dager til mastring, da opptaksenheten var et portastudio. Lyden ble matt og flat ut fra det rimelige portastudioet mitt, tror ikke det kostet mer enn en 5-6 tusen brukt på åttitallet. Da var denne boksen fin å ha mens jeg spilte over på DAT. Det var tider!

Har aldri brukt den på gitar. På den tiden var jeg synthfreak.

Det vil jeg tro den funket glimrende til.

For folk som liker Cerwin Vega-lyd(punch og bass på bekostning av god naturlig lyd) er den en drøm på stereoannlegg -Instant diskohælvette :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en slik i studioet på skolen, og har ærlig talt ikke funnet en eneste situasjon hvor den kan gjøre noe godt. Ting kan kanskje høres imponerende ut, men den roter stort sett bare til lydbildet. Har man bruk for den, ligger feilen et annet sted og burde rettes opp der istedet.

Spilte inn 4 låter i studio en gang hvor han andre gitaristen brukte BBE. Satt en hel dag i mix å prøvde å få tilbake noe som helst ut av gitarlyden hans, men all mellomtonen var borte. Så +1 det var et helvete. Siden har den stått i skapet. Sikkert fett til hjemmekino.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.