Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Bigsby på LP?


hkurt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sysler med tanken på å montere Bigsby B7 på en LP gitar.

Og lurer da på om noen her i forumet har erfaringer med dette.

Hadde en Epi ES 295 for en god tid tilbake, og denne var mildt sagt en katastrofe med denne typen. Den hadde flytende bridge som beveget seg mot pickupene hver gang den ble brukt, selv om den hadde roller bridge.

Men da LP'er har fast bro burde ikke dette være problem vel?

Har også hørt (lest) om noen som har hatt problemer med å holde stemmingen med Bigsby tremolo.

Kan det gjøres noe for å forhindre dette tro?

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rollerbridge-opplegg bør vel gjøre susen :) Har aldri hørt Neil Young, Brian Setzer osv. sutre over at gitaren blir ustemt ved heftig Bigsby-ronking...

Hehe... det er nå da Neil Young. Driver å leser biografien hans fortida, og der seier gitarteknikkeren, trur eg det var, at kvar gong Neil kjem borti Old Black blir den ustemt, uansett kos stemt den var fra før av. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg hatt en B7 på min Epi LP, med godt reslutat. Etter en del prøving og feiling, installerte jeg en GFS roller bridge og en Graph Tech nut, og da ble livet mindre surt å leve :-)

Ok. Hadde nut'en også mye å si?

Og følte du lyden forandret seg betraktelig? Verre, bedre, anderledes? :huh::lol:

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigsby er en mislykket monstrositet, en vanskapning som overhodet ikke er "vintage" (god gammel). Tenk å grise til halve gitarkroppen med 3 kg metall som gjør så lite :rolleyes:

FR har bedre og mer funksjonalitet, og er mer elegant (selv på Les Paul). Eneste vibsystem som duger hvis man trenger sånt (og det er det få som gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hadde nut'en også mye å si?

Og følte du lyden forandret seg betraktelig? Verre, bedre, anderledes? :huh::lol:

Først hadde jeg original nut'en på plass, men opplevde at strengene "hang seg opp" litt, slik at det lett ble ustemt. Det kan muligens hjelpe med nut sauce, men jeg valgte å bytte hele nuten, og samtidig file den ned litt slik at jeg fikk bedre intonsajon på de to første båndene på gitaren.

Jeg opplevde å få litt bedre sustain, men ellers var det lite endring i tonen.

Ellers så er ikke Bigsby og Floyd Rose sammenlignbart i det hele tatt. Floyd Rose er en whammy som man kan gå opp og ned med i lange intervaller. En Bigsby egner seg best til vibrato på +/- 1,5 tonetrinn.

Om det er pent eller ikke? Ja, det er det vel gitarens eier som bestemmer.

Endret av Bukowski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigsby er en mislykket monstrositet, en vanskapning som overhodet ikke er "vintage" (god gammel). Tenk å grise til halve gitarkroppen med 3 kg metall som gjør så lite :rolleyes:

FR har bedre og mer funksjonalitet, og er mer elegant (selv på Les Paul). Eneste vibsystem som duger hvis man trenger sånt (og det er det få som gjør).

Bigsby ble satt i produksjon på midten av 40-tallet.

Floyd Rose locking tremolo ble satt i produksjon i 1977.

Hva som er mest vintage av disse er vel ganske innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigsby ble satt i produksjon på midten av 40-tallet.

Floyd Rose locking tremolo ble satt i produksjon i 1977.

Hva som er mest vintage av disse er vel ganske innlysende.

Nei. Hvis man mener "vintage" kun betyr "gammel", så kan man heller bruke adjektivet "gammel". Vintage ifm gitarer betyr "god og gammel" el. "god årgang". En 1952 Les Paul ansees som mindre vintage enn en 1959 Les Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.