Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Årets kjøpte skiver!


Roar

  

41 stemmer

  1. 1. Hvor mange CD-er har du kjøpt?



Anbefalte innlegg

Gjennom en transistorkrets som koster sånn rundt tre kroner og femti øre å lage.. (RIAA- krets) Der tenker jeg godlyden kommer fra. Eller kanskje ikke. Man skal altså kompensere for at mediet ikke klarer å lage upåvirket lyd, og så blir det bedre? Rimer ikke i min bok, ei heller i mine ører.

I tillegg er headroom katastrofalt elendig i tillegg, men det spiller ikke noen rolle lenger, siden alle CDplater er ødelagt i forhold til dynamikk i utgangspunket, fordi de skal "låte så høyt som mulig" på radio og MP3.

Jeg har en gammel Technics direktedreven platespiller, en legende i platespillersammenheng. Den låter dritt med mine gamle vinylplater, sammenlignet med CD- versjonene av de gamle platene, så sant jeg sammenligner med CD- versjoner fra åttitallet. Dagens Cd- plater kan ikke sammenlignes. De puster ikke, det er hardstappet med lyd, og instrumentplasseringen er katastrofal.

Jeg husker ikke lenger hvilket album dette er, men dette er et bilde av lyden fra et pop/rock-album fra en anerkjent artist. Originalutgivelsen først, og så to "best of"- utgivelser siden. Dette taler for seg selv.

Til de som ikke er kjent med bildet- det hvite i bildet er det som "kunne ha vært lyd, men som ikke er brukt".

96215_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38437/96215.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Sjekk selv- finn en gammel CD, smekk den inn i for eksempel Audacity og sjekk. Ta en ny plate, og gjør det samme. Blir ikke dynamikk at slikt som dette.

Har heller aldri sagt at det blir bedre, MEN jeg har sagt at jeg syns det høres bedre ut. Det er nemlig ikke noe du kan sette fingeren på å si at er feil.

Forøvrig morsomt det bildet! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner vi å nærme oss kraftig offtopic, men jeg jeg er jo enig. Jeg vet at jeg var i stand til å "filtrere" vekk båndsus, med ørene, siden jeg i stor grad hørte på kassettopptak.

Susen plaget meg ikke i det hele tatt.

Nå skal jeg med det samme innrømme at jeg var bortskjemt med lyden fra dyre tapedecks av femmotors og trehoders Denon og Nakamitchi- maskiner, men likevel. Jeg ser poenget. Det tar ikke noe vekk fra det jeg mener om begrensinger i formidlingsformater. Det at man liker lyden blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symphony X - Paradise Lost

Symphony X - Live on the Edge of Forever

Symphony X - V-The new mythology suite

Symphony X - The Odyssey

Guns n Roses - Appetite for Destruction

Metallica - Master of Puppets

Avantasia - The Metal Opera

Ayreon - 01011001

Opeth - Blackwater Park

Opeth - Watershed

Dark Tranquillity - Haven

Dark Tranquillity - Fiction

In flames - Come Clarity

Iron Maiden - No prayer for the dying

Iron Maiden - Iron Maiden

Iron Maiden - Killers

Iron Maiden - Powerslave

Iron Maiden - Rock in Rio

Judas Priest - Painkiller

Demons and Wizards - Demons and Wizards

Porcupine Tree - The Incident

Dream Theater - Images and Words

Dream Theater - Awake

Fairyland - Score to a new beginning

Muse - HAARP

Mulig jeg har glemt noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.