Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Power-chords


yelf1

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Med den siste der får du plutselig inn en kvart i tillegg, da, Blackvarg. Det er også et rent intervall, i likhet med oktaven og kvinten som er den klassiske powerchorden, men låter ganske annerledes.. Ikke like "åpent" som kvint og oktav. Er egentlig litt lei av powerchords, nei, gi meg heller små sekunder, forstørrede kvinter, små septimer osv :D Mye kulere enn kvinter over alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den siste der får du plutselig inn en kvart i tillegg, da, Blackvarg. Det er også et rent intervall, i likhet med oktaven og kvinten som er den klassiske powerchorden, men låter ganske annerledes.. Ikke like "åpent" som kvint og oktav.

Om vi ser på den nest dypeste tonen i grepet som grunntone, vil vel heller basstonen bli nok en "kvint" (eller hva vi nå kaller det på norsk. Noe som er irriterende med å ha fått inn all teorikunnskapen fra engelskspråklige kilder er jo at man kommuniserer dårligere med andre norske musikere. :P ) Du får likevel litt kvart-karakteristikk over lyden.

Er litt usikker angående hva den siste 'powerchord'en' heter, men om jeg skal forsøke meg på en vill gjetting kan den kanskje kalles A#5/F, da det kan sees på som en A#5 powerchord med F som basstone?

Uansett liker jeg lyden av denne akkorden veldig godt - spesielt kombinert med en del vreng lyder det ganske stort.

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huhei!! Dette var gøy og se, at såpass mange gidda å se litt på denne tråden!

Sitter her nå og prøver litt på det dere viser meg.. Dette blei jo skikkelig artig,

er en fin vitamin-innsprøytning akkurat da jeg begynte å miste litt mot.

Setter iallfall pris på de svarene med tabs og navn på forskjellige akkorder! Spes Auduns' og Blackvargs' eksempler

var lettfattelig og greit beskrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du flytter det samme grepet opp og ned p halsen, men du slår bare ann de 2 eller tre øverste strengene (hvis du starter med mørk E)

Et enkelt wikipedia søk gir deg i grunnen all den informasjonen du trenger, inklusive "grepene" for de ulike strengene : Power chord - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit:

Har du ikke lært barregrep heller ? Det er flyttbare "hele" akkorder som fungerer på samme måten. Deet bør du bare lære deg fort som svint, da "flyttbare" akkorder utgjør basisen for en uendelighet av variasjoner på de vanlige åpne akkordene.

Greener, har du gidda å gitt noen tips om barregrep? Bare jeg hører ordet "barre", får jeg fnatt!! Foorbinder det med

jævla sure lyder fra strengene mine :lol: Har ikke teknikken inne.... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, okey da :) Når jeg begynte å spille gitar for vell 2,5 år siden var den første sangen jeg lærte meg utenom "smoke on the water" var Iron man. Etter det fant jeg ut powerchords var kjempekult samme hvor du spilte, og begynte å mikse egne sanger, men ettersom jeg holdt på med det en stund begynte jeg å gå lei av det. Powerchords er fett, men ikke hele tiden, det er min mening. Powerchords ga meg mye motivasjon når jeg begynte værtfall :)

Samma her,lærte meg jukseversjonen med pekefinger og lillefinger lenge før jeg klarte å sette barre grep,gjorde det mer morro i begynnelsen,syntes det var mer morro å få til noe som hørtes kult ut,eneste bakdelen er at det lønner seg jo aldri å jukse før man har lært den "ordentlige" måten.

ikke like morro å spille iron man når man lissom skulle sette grepet på "riktig" måte med fingrene...

satte "riktig" og "ordentlig" i gåsetegn siden det egentlig ikke er noe fasit på åssen man skal gjøre det.

Skal ærlig innrømme at jeg fortsatt setter grepet med pekefinger og lillefinger etter at barre grepa var lært,så når jeg spiller nå blir det en fin blanding alt etter hvor fort det går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener, har du gidda å gitt noen tips om barregrep? Bare jeg hører ordet "barre", får jeg fnatt!! Foorbinder det med

jævla sure lyder fra strengene mine :lol: Har ikke teknikken inne.... :blush:

Tja, nei, nå er ikke akkurat jeg noen teori kar, men du kan jo starte med en E-shape (E-form) som er det vanligste.

Du former bare en vanlig E akkord og legger pekefingeren bak akkorden der hvor enden av halsen normalt sett er, slik at man kan flytte akkorden oppover halsen. Det krever litt trening, men greia er vel å plassere fingrene riktigst mulig slik at du slipper å presse så hardt. Pekefingeren bør du helst vri litt til siden slik at mer av siden på fingeren presser mot strengene, da huden er hardere i dette området. Hvis du trener litt og begynner å bytte ut noen av de åpne akkordene med Barre-akkorder når du spiller sanger, vil du fort lære deg god barre-teknikk.

Eks :

G-dur akkorden får du ved å barre en E akkord med pekefingeren på 3 bånd. Det er altså den tonen den tykke E strengen får når du flytter akkorden oppover halsen som avgjør hvilken akkord det blir.

Echord_022100_1.png

Gchord_133211_3.png

Løfter du langfinger blir det en G-moll (igjen bare en E-moll du flytter oppover og barrer ved 3 bånd)

Emchord_022000_1.png

Gmchord_133111_3.png

Former du en E7 og flytter den til 3 bånd med barre, får du ja - ganske riktig en G7

E7chord_020100_1.png

G7chord_131211_3.png

Hvis du ikke kan notene oppover halsen for E strengen, så lær deg de, eller i alle fall prøv å huske hvor noen av de viktigste notene er, slik at det blir enklere å huske hvordan du erstatter en vanlig akkord med en E-formet barre.

Etter at du behersker E-shape ganske brukbart, kan du begynne med A-shape. Det er igjen bare en helt vanlig A akkord med en barre der hvor enden av halsen normalt sett er. Har du små fingre kan du bruke lang,ring og lillefinger på hver sin streng. Klarer du ikke dette kan du bruke ringfinger med en liten knekk og eventuelt dempe den tynne E strengen hvis du ikke får den til å klinge.

Flytter du en A-Dur med barre til 3 bånd får du en C-dur akkord. Igjen er det den "øverste" strengen i den åpne A akkorden som avgjør hvilken akkord det blir. Den tykke E strengen slår man jo normalt gjerne ikke ann i en A akkord, dermed blir det A strengen som avgjør akkorden.

Achord_002220_1.png

Cchord_013331_3.png

Flytter du en A-moll akkord til 3 bånd får du en C-moll akkord

Amchord_002210_1.png

Cmchord_113321_3.png

Flytter du en A7 får du en C7 osv, osv

A7chord_002020_1.png

C7chord_113131_3.png

E og A shape er i grunnen bare to relativt enkle og vanlige akkorder å barre. Du kan like gjerne helt eller delvis barre en C eller D akkord. Hensikten er jo bare å¨lage akkorder som låter litt annerledes og som er enkle å spille etter hverandre. Prøv f.eks denne akkorden som en erstatning for en vanlig åpen D :

x ------------------

--------3-----------

-----2--------------

-----------4--------

---------------5----

x ------------------

Det er igjen bare en vanlig C akkord som er flyttet opp til 2 båndet.

Slikt begynner det fort å lukte "jazz akkorder" av :D

Dette er jo bare en bitteliten begynnelse, men det gir deg en nødvendig forståelse av hvordan man kan lage flyttbare akkorder. Jeg vet ikke hva halparten av de akkordene jeg bruker heter, men jeg ser jo "hvor de kommer fra", hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nei, nå er ikke akkurat jeg noen teori kar, men du kan jo starte med en E-shape (E-form) som er det vanligste.

Du former bare en vanlig E akkord og legger pekefingeren bak akkorden der hvor enden av halsen normalt sett er, slik at man kan flytte akkorden oppover halsen. Det krever litt trening, men greia er vel å plassere fingrene riktigst mulig slik at du slipper å presse så hardt. Pekefingeren bør du helst vri litt til siden slik at mer av siden på fingeren presser mot strengene, da huden er hardere i dette området. Hvis du trener litt og begynner å bytte ut noen av de åpne akkordene med Barre-akkorder når du spiller sanger, vil du fort lære deg god barre-teknikk.

Dette er jo bare en bitteliten begynnelse, men det gir deg en nødvendig forståelse av hvordan man kan lage flyttbare akkorder. Jeg vet ikke hva halparten av de akkordene jeg bruker heter, men jeg ser jo "hvor de kommer fra", hvis du skjønner hva jeg mener.

Yepp, nå skjønner jeg! Det er jo på en måte å bruke fingern som en capo!! :lol:

Jeg flytter altså enden på halsen, med pekefingern..!

-merker det når du sier det, at jeg får litt bedre respons på det når jeg vrir fingern litt :)

Men, låter reint gjør det absolutt IKKE enda haha.. Ble iallfall klokere av svaret ditt!!

Takk så langt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.