Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Power-chords


yelf1

Anbefalte innlegg

Om man ska tänka på ett punkband, och det första bandet som poppar upp i tankarna är Green day.. så har man nog avgrenset smak :) .

Jeg sa aldri at det var første som i tankene var greenday som punkband, men at de bruker konstant powerchords. Og det første jeg tenker på punkrock er FEAR.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=9LjbMVXj0F8

Endret av Glenn Tore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jag bara skojja, då, det var mer en pik till Green day än till dig :) .

Hehe, okey da :) Når jeg begynte å spille gitar for vell 2,5 år siden var den første sangen jeg lærte meg utenom "smoke on the water" var Iron man. Etter det fant jeg ut powerchords var kjempekult samme hvor du spilte, og begynte å mikse egne sanger, men ettersom jeg holdt på med det en stund begynte jeg å gå lei av det. Powerchords er fett, men ikke hele tiden, det er min mening. Powerchords ga meg mye motivasjon når jeg begynte værtfall :)

Okey, jeg bør slutte, det ble litt mye offtopic fra det han lurte på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerchords eller ikke... Kommer mye an på låta og hvor mye gain man bruker der og da. Låter der man har godt med vreng og "full pupp" kan fort bli sølete med vanlige akkorder. Det kan også være kult med powerchords på akustisk. Kommer som sagt helt an på. Uansett er powerchordene greie hvis man ikke husker alle akkordene i farten. "skal vi se... var det C, Cm, Csus4 eller C9 her tro? Vi kjører en C power. Den blir ikke feil uansett!" :)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er powerchordene greie hvis man ikke husker alle akkordene i farten. "skal vi se... var det C, Cm, Csus4 eller C9 her tro? Vi kjører en C power. Den blir ikke feil uansett!" :)

Haha! Jeg kjenner meg godt igjen i den der! :lol:

Tenker ofte "Safer med power jeg :) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er mer trøkk i powerchord (navnet og forsåvidt). Akkorder med gain blir, som Audun sier, søl! For mange kokker (strenger), dess mer søl.

Må uansett si at med akkurat rå nok rør-knekk (høyt), er det ikke noe som er så tøft som seks-strengskorder med flest mulig åpne strenger. Det synger og klinger på en helt egen måte som man aldri kan få til med powerchords. En variant da, kan være å stemme gitar åpent f.eks. Da begynner det å bli barskt! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det ikke en type powerchord hvor man bruker 4 strenger? Ultimate-guitar fablet om dette... Men aldri sett noen spille powerchord med 4 strenger..

Ja, ved powerchord på C for å ta det som eksempel, bruker man 1.finger i 3.pos. på både E og A strengene i tillegg til 3. og 4. finger i 5. pos på D og G streng. Man får da tonene G-C-G-C med C som grunntone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.