Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Power-chords


yelf1

Anbefalte innlegg

Hællæ! Hører en del på nettet snakke om powerchords...

Lurer litt på teorien bak dem, jeg. Er så dårlig på å lese meg inn i sånt, men må vel begynne...

Nirvana-Smells Like Teen Spirit, der er starten bygd opp med enkle chords: Nå er ikke jeg noe flink til å tabbe, men "1.bånd E, 3.bånd AD" er første grep..

jeg har eksperimentert litt med det, har ikke peil på om det er flere sånne, men låter litt tøft her og der..

Så, er hele gripebrettet mitt fullt av sånne, liksom? :blush: Dette ble idiotisk forklart, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Åkei! Så enkelt fortalt, så kan man beholde samme grepstype, og bare flytte seg litt "hit og dit"?

hehe, det hadde vært genialt!! men åssen er det med antall strenger man skal bruke, f.eks det grepet jeg nevnte...

Er det noen "muta" strenger? Får det ikke til å låte bra med alle seks jeg, men det kan jo være meg :blush:

Disse akkordene kan jo da passe eksellent for meg som suger på gitar, men har lyst til å improvisere da..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du flytter det samme grepet opp og ned p halsen, men du slår bare ann de 2 eller tre øverste strengene (hvis du starter med mørk E)

Et enkelt wikipedia søk gir deg i grunnen all den informasjonen du trenger, inklusive "grepene" for de ulike strengene : Power chord - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit:

Har du ikke lært barregrep heller ? Det er flyttbare "hele" akkorder som fungerer på samme måten. Deet bør du bare lære deg fort som svint, da "flyttbare" akkorder utgjør basisen for en uendelighet av variasjoner på de vanlige åpne akkordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spille powerchords på 2 eller 3 strenger. Hvis du f.eks. holder 3. bånd på den mørkeste strengen, holder du 5. bånd på den nest mørkeste. Du kan også slenge på 5.bånd på den fjerd-mørkeste, og få med oktaven. Dette pleier ikke jeg å gjøre, men det er litt smak og behag. :)

Denne gripemåten kan flyttes så og si over hele halsen. Det blir litt annerledes hvis du skal ha med de to lyseste strengene though...

Edit: Greener og Slash kom først...

Endret av valO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker to eller tre strenger. En G f.eks. er 1.finger i 3.pos. tjukk E streng og 3.eller 4.finger i 5.pos. A streng. Med alternativ 4.finger i 5.pos. D streng. Man får da tonene G-D-(G).

power-guitar-chord-chart.gif

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det innlegget der skriker etter - "fordi-----" og en skikkelig begrunnelse. Uten det, er det kun noe som bekrefter at du har avgrenset smak. Det er da ikke noe å skryte av. :)

Venter spent.

Beklager, jeg er ikke type som liker punk rock, eller musikk som er veldig ensformig. Og når jeg skrev at jeg tenkte umiddelbart på Green Day når jeg hørte ordet powerchords, var det litt ironisk ment. Jeg digger jo Black Sabbath, Nirvana og Deep Purple, og de bruker mye powerchords. Kanskje jeg har avgrenset smak. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.