Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av in-ear


Kvist

Anbefalte innlegg

Heisann, nytt medlem melder seg :)

Jeg har spilt bass i mange år, og alltid sverget til gulvmonitorer og høytspillende bass-amp på scener rundt omkring. Behovet for en forandring kom etter en hørselstest, fikk kort og greit beskjed om å "skru ned eller bli døv".. I korte trekk.

Tok så initiativ og kjøpte meg noen Shure in-ear propper (SCL2-K), og fikk jaggu med resten av bandet på in-ear bølgen også. Bass-ampen ble stående hjemme, og bruker nå et trådløst system rett i en Radial Bassbone-preamp, og videre rett i miksebord. Men etter endel gigger med disse Shure proppene, syns jeg de er dårlige på å gjengi bassen min skikkelig. De fungerer knallbra på vokal (Jeg er vokalist i tillegg), men sliter med bassen. Det er liksom ikke nok "bass" i de, jeg tweaker eq-en på monitorstripa mi i mikser´n, men isteden for å gi meg mere bass, så begynner de bare å vrenge isteden, selv på lave volum.

Så spørsmålet er: Dere som bruker in-ear, hvilke propper bruker dere, og hva anbefaler dere meg å kjøpe? Som har rikelig med bånn?

Jeg vet trommisen vår har kjøpt seg noen Sennheisere, han hadde like mine Shure propper til å begynne med, men slet like mye med basstromma si som jeg gjør med bassgitar´n. Jeg lånte de av han på forrige gig, de var bedre enn Shure sine, men fortsatt ikke helt bra..

Alle innspill mottas med takk og glede!

Mvh Kvist :)

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn rent medisinsk, er det sunnere for ørene med en mer direkte påkjenning (inear) fremfor amper og gulvmonitorer?

Kommer vel an på volum uansett. Tenkt deg at lydmannen er helt på bærtur og du plutselig har 150db overheads fra trommene rett i øret! Nei, jeg vet ærlig talt ikke, men foretrekker enn så lenge gulvmonitor da jeg synes kontakten med publikum blir bedre. Vet at det er systemer med mikker som fanger opp det, men da blir det vel dyrt! Den glade amatør kalles jeg! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn rent medisinsk, er det sunnere for ørene med en mer direkte påkjenning (inear) fremfor amper og gulvmonitorer?

Kommer vel an på volum uansett. Tenkt deg at lydmannen er helt på bærtur og du plutselig har 150db overheads fra trommene rett i øret! Nei, jeg vet ærlig talt ikke, men foretrekker enn så lenge gulvmonitor da jeg synes kontakten med publikum blir bedre. Vet at det er systemer med mikker som fanger opp det, men da blir det vel dyrt! Den glade amatør kalles jeg! ^_^

Du har helt rett Audun, desibel er desibel samme om det kommer fra en wedge eller en ørepropp. Så det kommer helt ann på volum her også.

Jeg trur nok at dette med in-ear er veldig individuelt, før jeg begynte å bruke det aktivt tenkte jeg også at dette kan vel ikke funke noe særlig, men nå som jeg har blitt vant til det tror jeg ikke jeg vil gå tilbake til noe annet. Mennesker er vanedyr :) ! Men så var det dette med bånn da, de proppene jeg har nå er dessverre for dårlige.

(Off topic Audun, leser "Keith don´t go" i signaturen din, sikter du her til den glimrende Nils Lofgren?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun jobbet med Shure sine In-Ear systemer, og de har alltid fungert bra. Jeg foreslår du tar en telefon/sender en mail til AVAB-CAC (google gir deg adresser/nummer) og spør hva de kan anbefale.

Der kommer jeg fra, haha=) neida, jeg bare jobber i den tekniske avdelingen i Oslo som utplasseringselev. Har foresten bare sett Sennheiser på lageret, men så har jeg ikke sett hele lageret heller.

Nummeret til AVAB er 22 11 30 30 ellers kan du prøve å sende mail til lydsalg@avab-cac.no eller utleie_lyd@avab-cac.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på volum uansett. Tenkt deg at lydmannen er helt på bærtur og du plutselig har 150db overheads fra trommene rett i øret! Nei, jeg vet ærlig talt ikke, men foretrekker enn så lenge gulvmonitor da jeg synes kontakten med publikum blir bedre. Vet at det er systemer med mikker som fanger opp det, men da blir det vel dyrt! Den glade amatør kalles jeg! ^_^

Er vel limitere i de fleste IE systemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Off topic Audun, leser "Keith don´t go" i signaturen din, sikter du her til den glimrende Nils Lofgren?)

Mer en hyllest til Keith. Keefern begynner å dra på åra, vettu. Men det stemmer at Nils Lofgren ga ut ei låt som heter det, som også var en hyllest til Keith. Har sans for han også. Det hører med til historien at Keith selv ikke hadde helt sansen for den låta. (Mulig det bare er et rykte som ikke har rot i virkeligheten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel limitere i de fleste IE systemer

Det er det sikkert. Svaret mitt var også satt noe på spissen. Det er maks-volum kontroll på iPoden min også, men det forhindrer meg ikke å spille såpass høyt på den at det muligens ikke er helt bra for ørene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Audun, desibel er desibel samme om det kommer fra en wedge eller en ørepropp. Så det kommer helt ann på volum her også.

(Off topic Audun, leser "Keith don´t go" i signaturen din, sikter du her til den glimrende Nils Lofgren?)

Stemmer nok sikkert ganske bra det :) Har ingen erfaringer med det iforhold til scenelyd selv, men hadde vært kult prøvd. Kan nok se for meg at én blir levende i sin egen lille boble med inear i forhold til publikum, men som du sier er det nok en enkel vanesak bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Denne tråden hadde jeg brått glemt!

Dette har vel egentlig løst seg for min del, jeg fikk prøvelåne noen M-Audio IE-40 propper som var helt sinnsykt bra her forleden, som jeg muligens kjøper. Men de er ganske dyre, så mulig jeg bare sparer litt lenger og går for formstøpte propper med 3 drivere isteden når jeg først må ut med såpass med kroner. Time will show. Takk for alle inspill så langt! :)

(Audun, trur det stemmer det at Keith ikke var helt fornøyd med låta til Nils nei, synd igrunn, det er en bra sang.)

Mvh

Kvist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.