Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengehøyde på litt sliten hals


kongssund_

Anbefalte innlegg

På den litt eldre gitaren jeg har sliter jeg med å få noenlunde lik strengehøyde. Vet den begynner å bli slitt men for å unngå mye strengeklirr må jeg justere roden så halsen bøyer seg en god del oppover. Dette gjør at de nederste bånda har sykt høy strengehøyde. Går det ann å løfte halsen ved hjelp av et eller anna nede ved hals feste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i hvilket område er det båndene er så slitt da ? Og er de så slitt at det representerer et problem ? Hvis dette er tilfellet ville jeg ha båndslipt halsen hvis fret'ene er høye nok, eller gjort en delvis re-fret. Med mindre du faktisk har en veldig lav oversadel da.

Du kan heve oversadel litt ved å løsne den og legge en tynn plaststripe e.l. under (slike man bruker til å re-justere sadelen på akustiske er fine) Du trenger egentlig ikke å feste oversadel igjen, da strengene holder den på plass.

Hvilken gitar er det snakk om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uklart hva du mener nå.. men er virkelig noen av båndene så nedslitte at det oppstår store individuelle høydeforskjeller nedover halsen ? Et vanlig problem er gjerne at 1 eller 2 bånd f.eks har løsnet og dermed er litt høyere enn resten. Båndene skal egentlig være veldig slitt for at det skal skape så veldig store problemer med strengeklirr, faktisk pleier slikt å bli bedre av at en gitar er litt slitt. Har du sjekket eksakt hvor det klirrer ? og om halsen har noen sideveis vridning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.