Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe bassgitar, 5000kr-ish.


Stormshadow2k

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Skal utvide gutterommet, fra trommer og gitar, til trommer og gitar og bass.

Her er oppsettet jeg har vurdert så langt:

amp: Ampeg BA-115W

Effekt: Boss ODB-3 overdrive.

Så mangler jeg en plan på hva slags bassgitar (noen syns det er viktig i tillegg til amp og effekter) jeg skal kjøpe.

Er primært gitarist, men vil gjerne ha komplett power-trio på gutterommet. Trenger ikke noen high-end bass på noe som helst vis, men greit at den ikke låter totalt rompe heller. Prisklasse rundt 5000kr brukt.

Noen forslag til merke, pick-ups og alt mulig annet? Skal brukes til metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare si at de billige Ampeg-comboene låter helt ræva. Kjempedaff og dau tone, synes hvertfall jeg. Jeg ville brukt et par tusen mer på forsterker og så heller kjøpt en litt rimeligere bass.

Nå pleier jeg å foreslå G&L Tribute, og det er nok ikke så mye som kan måle seg med de til rundt 5000 uansett. Er du griseheldig finner du en brukt i Norge, men mest sannsynlig må du isåfall kjøpe en fra statene.

Yamaha sin BB-serie er en del rimeligere, og fortsatt veldig gode basser som låter bra, er bra satt sammen, og gir deg fryktelig mye for pengene. Det skal ikke være noe problem å finne disse i Norge, og du får dem ned i 2000-2500 brukt, og godt under 5000 nye.

Ang. 5-strenger så er det vanligst at de er stemt BEADG, altså med en ekstra, dypere B-streng i tillegg til de 4 "vanlige". En femstrenger er ikke nevneverdig vanskeligere å spille på, og gir deg mange flere muligheter, så jeg ville definitivt vurdert det. Både G&L Tribute og Yamaha sin BB-serie får du i 5-strengs utgaver.

Det er også noen særinger (som meg) som stemmer 5-strengerene sine EADGC, da altså med en høy C-streng istedenfor den dype B-strengen, men siden du nevner metal er det nok kanskje ikke det du er ute etter. :P

En vanlig 4-strenger kan helt fint stemmes ned til drop D også, det har jeg gjort på diverse basser i flere år, og det funker fjell. Pass bare på at ikke E-strengen er av det aller tynneste slaget. .105 eller .110 er å foretrekke. Man kan også få tak i stemmeskruer til E-strengen som har en liten spak på baksiden slik at man kan bytte mellom E og D på et øyeblikk. Det kan være veldig praktisk, og noe å vurdere hvis du skulle gå for en 4-strenger. Mer info om de finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare si at de billige Ampeg-comboene låter helt ræva. Kjempedaff og dau tone, synes hvertfall jeg. Jeg ville brukt et par tusen mer på forsterker og så heller kjøpt en litt rimeligere bass.

Nå pleier jeg å foreslå G&L Tribute, og det er nok ikke så mye som kan måle seg med de til rundt 5000 uansett. Er du griseheldig finner du en brukt i Norge, men mest sannsynlig må du isåfall kjøpe en fra statene.

Yamaha sin BB-serie er en del rimeligere, og fortsatt veldig gode basser som låter bra, er bra satt sammen, og gir deg fryktelig mye for pengene. Det skal ikke være noe problem å finne disse i Norge, og du får dem ned i 2000-2500 brukt, og godt under 5000 nye.

Ang. 5-strenger så er det vanligst at de er stemt BEADG, altså med en ekstra, dypere B-streng i tillegg til de 4 "vanlige". En femstrenger er ikke nevneverdig vanskeligere å spille på, og gir deg mange flere muligheter, så jeg ville definitivt vurdert det. Både G&L Tribute og Yamaha sin BB-serie får du i 5-strengs utgaver.

Det er også noen særinger (som meg) som stemmer 5-strengerene sine EADGC, da altså med en høy C-streng istedenfor den dype B-strengen, men siden du nevner metal er det nok kanskje ikke det du er ute etter. :P

En vanlig 4-strenger kan helt fint stemmes ned til drop D også, det har jeg gjort på diverse basser i flere år, og det funker fjell. Pass bare på at ikke E-strengen er av det aller tynneste slaget. .105 eller .110 er å foretrekke. Man kan også få tak i stemmeskruer til E-strengen som har en liten spak på baksiden slik at man kan bytte mellom E og D på et øyeblikk. Det kan være veldig praktisk, og noe å vurdere hvis du skulle gå for en 4-strenger. Mer info om de finner du her.

Takk for svar.

Skjønner ampeg forslaget ikke står høyt i kurs, hehe. Hva ville vært et bedre alternativ om så ? Det kommer vel som regel ned til pris, og rundt 5000kr for en kombo er taket.

Skal definitivt sjekke ut Yamaha BB, er ikke veldig lysten på å importere fra USA uansett, blir for mye mas. Men hvis den bassen gir god/grei lyt for penga er det jo kjipt å ha en amp som ikke holder like høy standard. Svakeste ledd osv.

Ser du er fra Tønsberg btw. Spiller du i noe lokal band?

Endret av Stormshadow2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trålt bruktmarkedet og sett om jeg fant noe EBS eller Trace Elliot. Av andre ting jeg har prøvd selv lager også Ashdown ganske gode forsterkere i den prisklassen. Utover det har jeg ikke så altfor mange erfaringer med comboer i den prisklassen der, dessverre. Vil du ha hjelp til import fra USA så får du all hjelpen du trenger her på forumet, det er ikke så mye jobb som du skulle tro.

Jeg har spilt i Sense Absence, som du kanskje har hørt om hvis du er interessert i metal og er fra Tønsberg. For tida spiller jeg i et progrockband som heter Ocean, og vi øver i Eidsfoss, så akkurat det er vel ikke så grusomt lokalt lenger. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Skjønner ampeg forslaget ikke står høyt i kurs, hehe. Hva ville vært et bedre alternativ om så ? Det kommer vel som regel ned til pris, og rundt 5000kr for en kombo er taket.

Skal definitivt sjekke ut Yamaha BB, er ikke veldig lysten på å importere fra USA uansett, blir for mye mas. Men hvis den bassen gir god/grei lyt for penga er det jo kjipt å ha en amp som ikke holder like høy standard. Svakeste ledd osv.

Ser du er fra Tønsberg btw. Spiller du i noe lokal band?

Sjekk ut:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20169379

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19343067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.