Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ernie ball 011 tåler ikke bending


Unickars

Anbefalte innlegg

hei. jeg har for under en måned siden byttet strenger. Nå har jeg fått samme problem som jeg hadde før jeg byttet strengene... Hver gang jeg bender den tynneste e strengen går den en rekke toner ned i stemming. Det samme skjedde før jeg byttet strengene som konstaterte i at strengen tilslutt røyk :( Jeg bruker Ernie Ball 011 strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm vanlig måte? dette var første gangen faktsik :) men den gangen før, var det en kompis av meg som satte på strengen og han er ganske erfaren. Som jeg husker brukte han en annen metode en det jeg gjorde. Men samme problem kom :s

Endret av Unickars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sjekket at det ikke er veldig skarpt spor i bridgen og at det ikke er veldig stor skrå vinkel ned mot endeblokka.

Nå er det da også den lyseste strengen som er den svakeste av alle og har lettest for å ryke.

Dette er et helt vanlig LP-problem. Sjekk det opp, og evt. puss litt med sandpapir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) var på nærmeste butikk idag, han sa at det enten kunne være att jeg hadde satt strengen på feil, eller at jeg må intonere ettersom jeg har gått fra o10-011 (noe jeg ikke har gjort) eller at det var stemmeskruposten så var ødelagt (vræææl :( :( ) Tviler på dette ettersom jeg ikke hadde dette problemet på fabrikk strengene. Men hva er endeblokka :P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryker de ved bridgen, så kan det være der problemet ligger. Kan være strengene ikke sitter skikkelig i bridgen fordi de er for tykke.

Det du kan gjøre er å file den med fint sandpapir eller en fin fil.

Jeg slet med det på min Epi før, men det ordnet seg når jeg filte ned bridgen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) var på nærmeste butikk idag, han sa at det enten kunne være att jeg hadde satt strengen på feil, eller at jeg må intonere ettersom jeg har gått fra o10-011 (noe jeg ikke har gjort) eller at det var stemmeskruposten så var ødelagt (vræææl :( :( ) Tviler på dette ettersom jeg ikke hadde dette problemet på fabrikk strengene. Men hva er endeblokka :P?

hva med å finne ut hva slags strenger som var fabrikkstrenger, og bruke de heller?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er endeblokka :P?

Tipper det menes den metallbiten bak broen som strengene er festet i. Kalles vel "stopbar" på engelsk. Hvis endeblokka (la oss bruke det norske ordet :)) er skrudd for lavt ned kan strengene komme borti metallblokka på broen før de ender opp i sporene i selve stolen(e). Dette kan vistnok føre til både strengebrudd og tap av stemming ved bending.

Alle(?) Gibson elgitarer leveres med Gibson Britewires .010-.046, og det er dimensjonene som broen og oversadelen er filt for.

En annen ting som kan gjøres for a tweake fjøla di litt er å bytte oversadel. Jeg byttet til en slik på min LP. Hovedgrunnen til at jeg byttet var å få mindre 'kniping' av strengene slik at det er lettere å stemme og at stemmingen holder seg bedre. Bonuseffekter inkluderer mindre sjanse for strengebrudd, bedre utseenede (mye penere med svart enn hvit oversadel!) og i følge endel folk, bedre lyd og sustain, men det siste gjelder jo bare når man spiller åpne strenger.

Kan forøvrig nevne at jeg aldri har røket en streng på mine to Gibson'er, men det kommer sikkert av at jeg spiller for lite og ikke er spesielt beinhard på bending...

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.