Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

XLR-til-Jack-plugg


Anbefalte innlegg

Helt enig, Audun, men Behringer har virkelig tatt seg på tak med EQ på Xenyx- serien, eller hva de nå heter. De er langt bedre enn de Euroxxxx- mikserne. Men som sagt- slettes ikke uenig i det du skriver.

Jeg opplever vel at hvis man ikke krever veldig god mekanisk stabilitet og driftssikkerhet, og kan klare seg med lyd fra en hylle litt under den på toppen, kan man kjøpe seg en miksepult man bare kunne drømme om i forhold til noen år tilbake. Disse tingene har blitt veldig mye billigere enn det var for noen år siden.

Det gjør at jeg kan eie ting jeg bare har drømt om i mange år. Fullmembranmikrofoner, for eksempel. De kostet jo en drøy månedslønn, nå kan man plukke opp en kurant en for et par tusenlapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempene med de billigere mikserne er følgende:

Høyere egenstøy

Mindre headroom

Dårligere EQ

Døllere og "flatere" lyd

Det høres ikke ut som du er på et nivå hvor noen av disse er superviktige, og det er viktigere å få lyd til en billig penge enn å ikke få lyd i det hele tatt. ;)

Gå for en billig mikser som er stor nok, men husk at det også er penger som du "taper" ved at du må selge mikseren videre igjen når du hever standardene dine. Derfor ville jeg faktisk å gå for det billigste rælet som gjør jobben i skrivende stund hvis jeg var deg, for så å selge den brukt og kjøpe noe heftigere ved en senere anledning. Da tror jeg du får minst økonomisk tap på det på lang sikt. På den andre siden låter det hakket døllere fra dag 1, og god lyd er vel ubetalelig? :)

Vanskelige valg. Jeg har kjøpt mye billig utstyr og har alltid endt opp med å selge det etter kort tid (med tap) for å kjøpe meg noe skikkelig senere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig viktig faktor her synes jeg er hva man selv klarer å få ut av utstyret man rår over. Det er mulig jeg er for mye farget av at "alt" låter konge i forhold til pris til det jeg er vant til for en del år tilbake.

Så sitter man der da, med sitt dyre miksebord, state of the art, og ser på 200 knotter. Hva så?

Er det kanskje noe i min teori om at man med et slikt utgangspunkt ikke kan svise ut all godlyd fra en slik mikser, men at man kanskje kan lære like mye ved å starte litt lenger ned i verdikjeden? Prisene går jo ikke akkurat oppover.

Med erfaring, når man begynner å erfare at det "låter litt trangt", eller "plasseringen er dårlig definert uansett hva jeg gjør" så er det kanskje på tide å bytte hardware.

Er problemstillingen "Hva er forskjellen på XLR og jack", så er det en ærlig sak, men man er kanskje ikke helt "der". Ikke dumt å gi råd som passer til den som spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet mange nye svar :)

Flott å høre at Behringer er et trygt merke. Det er det jeg har sett på mest selv. Ang. lydkvalitet så skal det først og fremst sies at jeg ikke er trommisen som trenger mikser (jeg er mest gitarist). Han bryr seg heller ikke så veldig mye om lydkvalitet og slikt, så lenge han får koblet til de doble basstrommene og alt det der, hehe :)

Castor: der har du et poeng, ja. Jeg har innsett at jeg ikke kommer til å finne 10 XLR-innganger til under et par tusen kroner. Det er bestandig 3-4 XLR's og resten med jack. Finnes det egentlig miksere med ca. 10 XLR's, uten dilldall, til under et par tusenlapper? Jeg har ikke funnet en. De koster som oftest 4-5000kr og oppover, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behringer er et merke som mange er skeptiske til, og kanskje med rette. Det spørs hva man krever, og hva man trenger. De har veldig mange produkter, og det er sikkert mye sant i det en del sier, at det ikke er alt som er like bra. Selv liker jeg for eksempel ikke de billige gitar- og bassforsterkerene de selger. Der er det mulig å gjøre langt bedre kjøp.

Jeg mener at noen stempeler Behringer som "driit", og da gjerne med bakgrunn i at de har hørt det av kompiser som har spilt i minst to måneder, og som da har jævlig peiling, eller også av folk som har mer peiling, og gjerne sammenligner med dyrere produkter.

En mikser med så mye som 10 preamper koster litt penger, i denne sammenhengen er 4-5000 billig. Klarer du deg med 8, er kanksje utvalget større. Tror det er et "magisk" tall i denne sammenhengen.

Jeg håper jeg ikke har gitt inntrykk av at Behringer er minst like bra og driftssikkert som dyrere merker, da det neppe er sant, men jeg vet av egen erfaring at for en amatør så er en Behringer mikser (og mikrofoner) et greit valg til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til forrige post- Kjøper du den på "nummer en", bør du plukke med den Alesis EQ-en også. Jeg har hatt en sånn i mange år, og fem hundre er et røverkjøp.

Til nummer to- kanskje litt dyrt, men på den annen siden, jeg har maken, og har ikke noe å utsette på den. Synes bruktprisen er litt for lik nypris. Prut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å poengtere igjen: Behringer er kurant. Men man skal bare huske på at Behringer er et billig-merke, og det bærer det preg av (Ikke det at Behringer ikke er verdt det det koster...). Har man 2 lapper, så har man to lapper, og da er sikkert Behringer det beste man kan få tak i for de penga. Det er ikke noe hokus pokus i dette her. Skal man kjøpe billig, så er nok Behringer rett vei å gå. Det virker, men kjøper man dyrere, så virker det bedre. "Simple as that"!

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.