Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

XLR-til-Jack-plugg


Anbefalte innlegg

Hei. Funker det bra å kjøre mikrofoner gjennom en XLR-til-Jack-plugg, og inn i en Jack-inngang på en mikser? Skal primært brukes som instrumentmikrofoner til trommer, men også til sang. Hvordan blir lydkvaliteten? Hvordan vet jeg om jeg skal velge mono eller stereo?

På forhånd, takk for svar :)

Dette er pluggene jeg snakker om:

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1796

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal funke men det beste er XLR-XLR. Er det ikke XLR-innganger på mikseren? Det er monoplugger som brukes, men stereoplugger funker det også selv om det likevel blir mono. (Du må sende to lydkilder inn på en stereo-stripe på mikseren for at det skal være noe vits i en stereoplugg, men da er det som oftest to innganger på samme stripe. Left og Right.) Du kan også bruke XLR - jack ferdige mic. kabler. Det er uansett slik at de aller fleste mikserbord har XLR mic-innganger, og da er det like greit (bedre) å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, å koble alle mikrofonene i XLR-innganger hadde vært det beste, men det er bare snakk om en liten mikser til en tusenlapp eller to. I den prisklassen så har de som oftest kun 4 XLR-innganger, og resten med jack. Hadde pengene vært der så er det klart at det hadde blitt større mikser, men vi trenger ikke mer enn 8-10 innganger her.

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne mikseren som er mest aktuell: Behringer XENYX 1202 lydmikser - Musikklink AS

Ser den kun har preamp på de fire XLR-inngangene. Hva må kjøpes ekstra for å kunne kjøre mic'er på de resterende? Hovedplanen er å koble mikseren til et lydkort og ta opp på data. Mulig den blir brukt med noen høytalere lenger fram i tid.

EDIT: hva kan egentlig inngangene uten preamp brukes til, om ikke mikrofoner eller gitarer? Beklager at jeg spør, hehe, men er litt fersk med PA og slikt.

Endret av Mariu1519
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan koble Keyboarder og gitarer med innebygde preamper f.eks. Hvis målet er innspilling, kan du jo mikke trommer på de fire XLR.inngangene og ta opp det først, så legge på resten etter at trommene er spilt inn. Det krever jo da et "studio" software som cubase, protools e.l. Ellers blir løsningen rett og slett et større miksebord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng deg opp i "pluggen". Det er fullt mulig å koble et balansert mikrofonsignal inn med en jackplugg.

Men når sant skal sies, kan man i praksis si at hvis det er XLR- plugg på en stripe, så har den preamp, og har den det ikke, så er det ikke preamp på stripen. Trenger du ti mikrofoner, så trenger du ti preamper. Det å "kjøpe til noe ekstra" blir bare tull, og det bør du unngå. Kjøp en mikser som er stor nok. Unntaket kan være som et eksempel en keyboardist med veldig mange brett og moduler, da kan man ha en ekstra linjemikser. Det å kjøpe til løse mikrofonpreamper blir dyrere enn å kjøpe en mikser med nok preamper i. Dessuten blir en sånn "modulpreampsak" et mareritt å mikse på.

Velger du et billigmerke, som for eksempel Behringer, trenger det ikke være så forskrekkelig kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gamle rådet om at "man får det man betaler for" er fortsatt ikke utdatert. Men så gjelder det litt om hva man har som krav.

Det er veldig stor forskjell på hva som er bra nok for en lydmann, som skal ut på en seks måneders turné, der utstyret skal virke hele tiden, og at lydmannen kan utnytte sin årelange erfaring til å skru inn godlyden i mange forskjellige lokaler, til hobbyfikleren i den andre enden av skalaen.

Man har gjerne noen få timer med "skruerfaring" totalt sett, har ikke engang lest bruksanvisningen på 100 sider, og skulle noe svikte, ja, så er det ikke noen krise eller avlyst gig.

Billigutstyr som for eksempel Behringer gir etter min erfaring utrolig mye lyd for pengene. Skal man bli flink med lyd, bør man sette inn ressursene sine helt andre steder enn med dyr hardware og flotte miksere. Man lærer masse når man starter "nesten på bånn" med den kvaliteten som billigmerkene kan framvise. Jeg har en ganske dyr mikser fra åttitallet, godt vedlikeholdt, og den låter dritt i forhold til den billige nye mikseren jeg har. Man får simpelthen veldig mye for pengene nå om dagen.

Konsentrer deg om å lese på nettet, og bruke tid bak de spakene du har. Det er den beste måten å få kurant lyd på. Som med gitarspilling, man kan ikke kjøpe seg god lyd hvis man ikke vet hvordan man skal bruke det fine utstyret man har handlet inn.

Jeg kommer ikke på et eneste merke jeg har prøvd som er så dårlig at det er et ubrukbart kjøp for en nybegynner. Eller- ligg unna nonameproduktene på QXL, der er det mye skrot, og null garanti og service. Merker som har en litt større grossist, er trygge. De selger ikke ting som er så dårlige at de taper penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å nyansere litt. Det er faktisk noe i det Castor sier at du får hva du betaler for. Vi startet med et Behringer 24-kanals miksebord, og det funket og gjorde stort sett jobben sin. Etter et par år oppgraderte vi til et Yamaha 32-kanaler som heller ikke er et voldsomt dyrt miksebord, men noe dyrere enn Behringeren. Den største forskjellen var at på Yamaha-bordet skjedde det faktisk noe når man skrudde på EQ'ene. Lyden var også en helt annen ved flat EQ-setting. Også en del andre ting selvfølgelig, men lyden var i grunnen det viktigste.

Men det kommer an på behov, budsjett og forventninger.. Vi hadde Behringeren i to år, og den gjorde som sagt jobben, men et dyrere miksebord gjør jobben bedre.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.