Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel jack kabel?


Evenhumm

Anbefalte innlegg

OKay som tråden sier tror jeg at jacken min begynner å bli gammel fordi når jeg tar på den lager forsterkeren støy, men ikke på kabelen, bare kontakten som står i gitaren. Tingen er at dette bare skjer på 2 av 3 forsterkere jeg bruker. De to det gjelder er kombo mens den tredje som funker greit er ett miksebrett. Eller kanskje det er gitaren som er litt rar og trenger en elektroniker til å se på output signalet? Bekymrer meg litt fordi den ene av kombo forsterkerne kjøpte jeg i dag.

Kabelen er over 3 år gammel og er brukt av en annen, akkurat som bassen :P

Og kan gammle strenger lage støy også, som g strengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en ny kabel, og test. Vanlig prosedyre ved feilsøking er å bytte ut en og en del til du finner den defekte. Siden kabelen er den billigste og enkleste i denne sammenhengen, starter du der.

Det er ingen regel som tilsier at en tre år gammel kabel er "utslitt". Kabler blir ødelagt av mekanisk slitasje, og ikke fordi de ble gamle eller har fraktet for mye strøm.

Nei, gamle strenger blir ikke støysendere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en ny kabel, og test. Vanlig prosedyre ved feilsøking er å bytte ut en og en del til du finner den defekte. Siden kabelen er den billigste og enkleste i denne sammenhengen, starter du der.

Det er ingen regel som tilsier at en tre år gammel kabel er "utslitt". Kabler blir ødelagt av mekanisk slitasje, og ikke fordi de ble gamle eller har fraktet for mye strøm.

Nei, gamle strenger blir ikke støysendere.

Takk for tipset. Lite sansynlig at det er den forsterker da så jeg kjøper en ny jack i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skjønner riktig her nå; Hvis du slår på en forsterker, plugger den ene jackpluggen i ampen, men ikke den andre i gitaren, skal det være støy i ampen når du tar på pluggen. Det betyr at amp og kabel sannsynligvis funker. Man skal helst ikke gjøre det slik, men sørge for at alt er koblet før man slår på amp, men det er en annen sak. Hvis det blir støy når jackpluggen er plugget i gitaren, er det enten feil i kabelen eller elektronikken i gitaren. Hvis det er støy med alt koblet riktig, men støyen blir helt eller delvis borte når du tar på strengene, kan det indikere jordingsfeil i gitaren. Det er uansett ikke uvanlig at det støyer hørbart f.eks ved høyt volum/mye gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen! Det betyr altså at jordina i bassen er herpa... Fint at jeg slipper å betale for reparasjon da, fordi det kan vel bli dyrt? ( er korpset sin)

Hvis det er den det er noe i veien med, kan stort sett de fleste med litt peiling fikse det. I hvert fall hvis det er snakk om lodding som har løsnet e.l. Vil nok ikke koste all verden hos en proff reparatør heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.