Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjerming av strat


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri brydd meg om å bruke masse tid på å lodde dette sammen. Uansett er det en veldig stor forbedring av støyen i instrumentet. Det hele bunner vel i hva man synes er "bra nok".

Jeg pleier å skjerne jackhulrommet også, fordi det bare noen sekunder ekstra, og det skader ikke.

Eller- det er noen som mener at skjerming av hulrom er et elende, fordi man pakker inn all elektronikken i en kjempekondensator, og det er jo egentlig sant. Hva som er "helt riktig" er nok ikke mulig å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at jackhulerom og hulerom til PUs ikke har kontakt med pots eller noe fysisk, så legg en leder til jord.

Når ein legg folien over kanten, slik at det får kontakt med folien på plekterbrett vil ein jo få kontakt... Det same med jack`en, om ein legg ein flik over kanten vil jo det bli kontakt med sjølve jack-plata... Eller har eg misforstått her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Nei, det har du ikke. Legger du folien i hulrommet til jacken så høyt opp på en Strat-modell at det kommer i kontakt med metallplaten, blir det kontakt. Ikke noe problem. Det er jo ikke slik at dette skal frakte noe strøm å snakke om.

har du foretatt noen målinger mtp demping av støyen ved bruk av kopper vs. alu vs. annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ut over den enkle motstandsmålingen du finner her: http://forum.gitarnorge.no/index.php?showtopic=23448 .

Forskjellen mellom skjermet og uskjermet er jo så stor at det ikke er noe problem å høre forskjell i det hele tatt, i hvert fall ikke hvis man begynner med en uskjermet gitar med clothwire, og ender opp med en "fullskjermet" gitar. For en amatør tror jeg det er veldig vanskelig å få til en måling som er slik at den har noen relevans.

Skal man måle slik at tallene har noen mening, vil man etter min mening måtte ha et skjermet rom der man introduserer en "støysender" man har kontroll over, og så ha en jig der man kan sette gitaren i, slik at den kan posisjoneres helt likt i forhold til støykilden, at kabel og forsterker ikke blir flyttet på eller rørt og så videre.

Jo mer bråkete gitar til å begynne med, jo større effekt, og jo mer gain man bruker når man spiller, det samme. Har man en "stille" gitar uten videre støyproblemer, så er jo det enkleste å la det være. For en del mennesker vil jo "støyen" man har naturlig i en gitt gitarkonstruksjon være en del av lydbildet, slik at dette er ikke noe alle bør gjøre uten å tenke seg om.

I realiteten pakker man jo kabler og potmetre inn i en slags "kjempekondensator", og noen opplever et visst diskant- tap, og at lyden blir litt "mattere".

Skulle ønske jeg hadde både kunnskaper, tid og anledning til å holde på med slikt, men det har jeg nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Jeg bumper denne jeg! Har en gitar som trenger å skjermes, og jeg lurer på en liten ting! Har et Fender-plekterbrett på partsostraten min, hvor store deler av undersiden allerede er dekket av folie! (alu?) Hvis jeg skal skjerme denne gitaren, er det tilstrekkelig at jeg rett og slett dekker hulrommet under plekterbrettet med kobberfolie, slik at folien fra plekterbrett kommer i kontakt med kobberet? Eller må jeg lime ny kobberfolie på undersiden av brettet først? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folien på brettet kommer i kontakt med resten av jord/skjerm gjennom potensiometerne, som er montert i brettet/foilen. Med andre ord er allerede folien på brettet jordet. Etter min erfaring holder det å legge folie i pickup-brønnene og i alle fall det meste av utfresningen til el-nik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folie funker fint det. Men vær obs på at aluminium kan/vil kortslutte elektronikken hvis det kommer i kontakt med åpne ledere. Skjermet pickupcavitiene på ene gitaren min med et tynt lag med folie, og det ga faktisk merkbare resultater.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, bra med kontakt mellom brettfolien og folien i hulrommene. Jeg pleier å legge en lang folieremse som går på tvers av hulrommene og opp på oversiden av gitaren, den delen som kommer i kontakt med brettet når det lukkes igjen (gjerne akkurat rundt der skruene skal inn). Man ønsker jo å "hermetisk" lukke støykilder ute, og da må du få en kontinuerlig skjerming i hele rommet mellom brett og gitar.

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer automatisk i elektrisk kontakt med folien i hulrommet fordi folien på plekterbrettet er i kontakt med potensiometer/bryter som er jordet i chassi. All skjerming må kobles til jord hvis den skal ha noen effekt. Så nei det gjør ingenting om kobberfolien i hulrommene er i kontakt med folien på plekterbrettet, men det er heller ikke nødvendig hvis folien i hulrommene er koblet til jord med en ledning e.l.

Den anbefalte metoden for å koble folien i hulrommene til jord er å bruke en liten skrue som man skrur inn i folien/treverket med en ledning/skive som dermed klemmes mot folien - ledningen loddes så til baksiden av et potensiometer sammen med andre jordforbindelser.

Det Troll sier om at folien vil kortslutte åpne ledere er jo riktig, men neppe et problem i så mange gitarer i og med at de omtalte lederne er loddet til potensiometerne og bryteren. en kortslutning er stort sett fysisk umulig med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.