Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri brydd meg om å bruke masse tid på å lodde dette sammen. Uansett er det en veldig stor forbedring av støyen i instrumentet. Det hele bunner vel i hva man synes er "bra nok".

Jeg pleier å skjerne jackhulrommet også, fordi det bare noen sekunder ekstra, og det skader ikke.

Eller- det er noen som mener at skjerming av hulrom er et elende, fordi man pakker inn all elektronikken i en kjempekondensator, og det er jo egentlig sant. Hva som er "helt riktig" er nok ikke mulig å finne ut av.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gammel tråd om temaet, men like greit å bruke den fremfor å starte en ny. Dette har jo naturlig nok vært debattert oppogned tidligere her inne, samtidig som det finnes masse info på nett. Når den

Posted Images

Husk at jackhulerom og hulerom til PUs ikke har kontakt med pots eller noe fysisk, så legg en leder til jord.

Når ein legg folien over kanten, slik at det får kontakt med folien på plekterbrett vil ein jo få kontakt... Det same med jack`en, om ein legg ein flik over kanten vil jo det bli kontakt med sjølve jack-plata... Eller har eg misforstått her??

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 10 months later...

Nei, det har du ikke. Legger du folien i hulrommet til jacken så høyt opp på en Strat-modell at det kommer i kontakt med metallplaten, blir det kontakt. Ikke noe problem. Det er jo ikke slik at dette skal frakte noe strøm å snakke om.

har du foretatt noen målinger mtp demping av støyen ved bruk av kopper vs. alu vs. annet?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ikke ut over den enkle motstandsmålingen du finner her: http://forum.gitarnorge.no/index.php?showtopic=23448 .

Forskjellen mellom skjermet og uskjermet er jo så stor at det ikke er noe problem å høre forskjell i det hele tatt, i hvert fall ikke hvis man begynner med en uskjermet gitar med clothwire, og ender opp med en "fullskjermet" gitar. For en amatør tror jeg det er veldig vanskelig å få til en måling som er slik at den har noen relevans.

Skal man måle slik at tallene har noen mening, vil man etter min mening måtte ha et skjermet rom der man introduserer en "støysender" man har kontroll over, og så ha en jig der man kan sette gitaren i, slik at den kan posisjoneres helt likt i forhold til støykilden, at kabel og forsterker ikke blir flyttet på eller rørt og så videre.

Jo mer bråkete gitar til å begynne med, jo større effekt, og jo mer gain man bruker når man spiller, det samme. Har man en "stille" gitar uten videre støyproblemer, så er jo det enkleste å la det være. For en del mennesker vil jo "støyen" man har naturlig i en gitt gitarkonstruksjon være en del av lydbildet, slik at dette er ikke noe alle bør gjøre uten å tenke seg om.

I realiteten pakker man jo kabler og potmetre inn i en slags "kjempekondensator", og noen opplever et visst diskant- tap, og at lyden blir litt "mattere".

Skulle ønske jeg hadde både kunnskaper, tid og anledning til å holde på med slikt, men det har jeg nok ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 8 months later...

Jeg bumper denne jeg! Har en gitar som trenger å skjermes, og jeg lurer på en liten ting! Har et Fender-plekterbrett på partsostraten min, hvor store deler av undersiden allerede er dekket av folie! (alu?) Hvis jeg skal skjerme denne gitaren, er det tilstrekkelig at jeg rett og slett dekker hulrommet under plekterbrettet med kobberfolie, slik at folien fra plekterbrett kommer i kontakt med kobberet? Eller må jeg lime ny kobberfolie på undersiden av brettet først? :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folien på brettet kommer i kontakt med resten av jord/skjerm gjennom potensiometerne, som er montert i brettet/foilen. Med andre ord er allerede folien på brettet jordet. Etter min erfaring holder det å legge folie i pickup-brønnene og i alle fall det meste av utfresningen til el-nik.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jojo, bra med kontakt mellom brettfolien og folien i hulrommene. Jeg pleier å legge en lang folieremse som går på tvers av hulrommene og opp på oversiden av gitaren, den delen som kommer i kontakt med brettet når det lukkes igjen (gjerne akkurat rundt der skruene skal inn). Man ønsker jo å "hermetisk" lukke støykilder ute, og da må du få en kontinuerlig skjerming i hele rommet mellom brett og gitar.

Endret av Torh
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kommer automatisk i elektrisk kontakt med folien i hulrommet fordi folien på plekterbrettet er i kontakt med potensiometer/bryter som er jordet i chassi. All skjerming må kobles til jord hvis den skal ha noen effekt. Så nei det gjør ingenting om kobberfolien i hulrommene er i kontakt med folien på plekterbrettet, men det er heller ikke nødvendig hvis folien i hulrommene er koblet til jord med en ledning e.l.

Den anbefalte metoden for å koble folien i hulrommene til jord er å bruke en liten skrue som man skrur inn i folien/treverket med en ledning/skive som dermed klemmes mot folien - ledningen loddes så til baksiden av et potensiometer sammen med andre jordforbindelser.

Det Troll sier om at folien vil kortslutte åpne ledere er jo riktig, men neppe et problem i så mange gitarer i og med at de omtalte lederne er loddet til potensiometerne og bryteren. en kortslutning er stort sett fysisk umulig med andre ord.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Siste aktive tråder

    • Fin pris på dem ja, så kjempefint om du skriver en liten omtale hvis du har kjøpt.
    • Skal se hva jeg får til i dagslys.
    • Jeg begynner å bli nysgjerrig på hvordan den ser ut🙂 Er det mulig å få se på bilder?
    • Fridag, og ferdig montert gitar. (uten elektronikk, venter på noe hakket bedre enn kina-tingene i settet). Det gikk overraskende kjapt. Det lønner seg å legge arbeid i halsen. Grundig level/crown og polish gjorde susen, og den responderte godt på trussrodjustering etter å ha stått med strenger på i noen dager. Jeg bytta toppsadelen (plast), og lagde en ny av en graph tech blank (dette trenger også litt arbeid, og gjerne dedikert verktøy. Jeg har det). Som tidligere nevnt var alle hull og utfresninger helt på plass, og jeg trengte heller ikke å shimme halsen. Broa er grei nok, den intonerer helt greit. Halsen er av den litt solide c-varianten, og kjennes bra ut. Plekterbrettet kunne nok ha vært bedre tilpasset, men siden alle hull allerede var der..... Paulownia er et artig treslag, det er enormt resonant (har ingen betydning i ampen, men hyggelig når man noodler unplugged), og tåler ikke at man skrur til for hardt. Jeg anbefaler å legge litt CA i skruehullene om man regner med å demontere hyppig. Jeg brukte Tung olje for både hals og kropp. Halsen ble som vanlig meget behagelig (tilsvarende satin finish) og viser frem noen fine små flammer her og der. Kroppen er tørst på olje, så jeg måtte bare si stopp på et tidspunkt. Hadde dette vært verdt noe ville jeg nok ha brukt en siste bivoksbehandling på toppen, men jeg gadd ikke. Kroppen er ikke pen, tre deler paulownia med vidt forskjellig struktur....velvel. I sum: Det ble en god gitar. Edit: det eneste jeg irriterer meg over er den tåpelige svarte bindingen. Skal en telecaster ha binding skal den da ikke være svart. For h*lv*t*.
    • Er på jakt etter telekropp av god kvalitet. Åpen for det meste, både av finish og pickupkonfigurasjon. Bilde for oppmerksomhet.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.