Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjerming av strat


Anbefalte innlegg

Kjøpte aluminiumstape på Biltema for å skjerme mexi-straten min, og hadde ventet litt forbedring, men ikke så mye... Ble nesten sjokkert, for nå er Straten musestille helt til jeg slår an en tone. Var nøye med å brette tapen slik at det ble kontakt hele veien, og nå har jeg like lite støy som om jeg skulle hatt noiseless-pickups. Utrolig at en 40-kroners tape kan være en så stor oppgradering.

Benyttet samtidig anledningen til å rense gripebrettet for 15 års smuss og skitt, så nå har jeg nesten følelsen av å ha en ny gitar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benyttet samtidig anledningen til å rense gripebrettet for 15 års smuss og skitt, så nå har jeg nesten følelsen av å ha en ny gitar ;)

Femten år ja :D Straten min er også så gammel, men jeg har fjerna noe dritt fra gripebrettet noen ganger. Her om dagen, derimot, var det lenge siden. Ufattelig hvor mye «gunk» som fester seg på akkurat den gitaren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten sammenligning mellom billigalu fra Biltema og importert kobber:

Skjerming av hulrom, en liten test - Gitarnorge - Norges største gitarforum

Bilde av "pålimt" skjerming:

54769_s.jpg

Fullversjon: Viser bilde - sportsfiske.nu

Levert av: Gratis lagring av bilder

I tillegg bør man sørge for at skjermingen er i kontakt med jord på gitaren. Det kan gjøres med en liten ledningsstump, eller rett og slett sørge for at det blir kontakt til skjermingen på plekterbrettet ved å la folieområdene berøre hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobbertape er vel det som isolerer best, men det er bare å kline til med alu-tapen også, så lenge du passer på at det er kontakt mellom de ulike tape-bitene (brett litt av tapen innover, slik at aluminium møter aluminium og ikke lim). Tror ikke det er så enkelt å lodde aluminium, men det var jo uansett ikke nødvendig.

Et lite tips er forresten å legge på mer enn du trenger på baksiden av plekterbrettet, slik at det stikker litt utenfor kantene. Det er veldig lett og enkelt å skjære vekk overskytende vha en vanlig kniv med tynt blad (bruk gjerne en tapet-kniv, slik at du ikke tar knekken på sølvbestikket...)

Her er et par oppskrifter:

Skjerming 1

Skjerming 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar til denne:

GuitarNuts.com - Shielding a Strat

"Remove any wires which are soldered from the shell of one pot or switch to the shell of another. These wires are ground loops because the bodies of the controls are also electrically connected through the foil on the back of the pickguard. Figure 4 shows typical ground loops in stock Fender wiring. Most guitars from other manufacturers are similar."

shield3_f4.gif

Om man ønsker få bukt med problemstilling han fremsetter isoler potmetret fra folien på plekterbrettet.

Ikke klipp den eneste GODE jordingsforbindelsen til tonekontrollen slik han foreslår.

Det vil enten nå eller på sikt gi deg en ikke virkende tonekontroll.

Eller en som ikke virker slik den skal p.g.a. dårlig kontakt.

/....makan til tulleprat man finner på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Glemte å ta bilde av det ferdige resultatet, hadde folien vært slik som på det siste bildet, hadde den stukket utfor kanten plekterbrettet ja.. :)

Bildet ble tatt for å dokumentere hvordan pickup-koblinga og slikt såg ut.

Brukte en nokså kraftig loddebolt for å lodde sammen folien, for å skape god kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endeleg fått strippa ned gitaren og er klar for skjerming. Før eg set i gong lurer eg på ein ting, kva er enklast å få til; Legge heile skjerminga i ett, eller dekke bunnen først, for så å dekke sidene? Om ein vel sistnevnte metode, bør ein vel "punkte" overgangen mellom bunn og side med loddetinn for å få god kontakt?

Kom i farta på ein ting til; er det noko hensikt i å skjerme rundt jack`en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.