Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar til shredding.


outch-gitarist

Anbefalte innlegg

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For meg virker det litt pussig at man refererer til merker generelt når det gjelder halser og slikt. Både Ibanez, Fender og Gibson har da hatt ulike former på halsene opp gjennom årene, og det varierer jo også mellom ulike modeller.

Min vintage Ibanez kan jeg ikke tenke meg er noen ultimat shredding-gitar, for eksempel, men så er det kanskje feil å komme trekkende med en modell som har over 30 år på baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så er ikke det akkurat såå praktisk dersom man ikke vet akkurat hva man vil ha. En custom gitar blir litt vanskeligere å selge etterhvert dersom man ikke liker den. Så etter min mening så bør man ha spilt en del gitar og vite akkurat hva man vil ha før man bestiller en custombygget gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så er ikke det akkurat såå praktisk dersom man ikke vet akkurat hva man vil ha. En custom gitar blir litt vanskeligere å selge etterhvert dersom man ikke liker den. Så etter min mening så bør man ha spilt en del gitar og vite akkurat hva man vil ha før man bestiller en custombygget gitar.

Jeg er jo enig. Men jeg vil vel også si at man skal ha spilt en del gitar og vite akkurat hva man vil ha om man skal bruke $5000 på en gitar, uansett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer. Men poenget er at det er lettere ås elge en gitar som f.eks PRS, Gibson ol i ettertid uten å tape så sinnsykt mye på det da markedet er åpent for det.

Men når det gjelder customgitarer, så er det bare enkelte personer som ville kjøpt en brukt customgitar fra en eller annen gitarbygger fra ett eller annet sted.

Den er kanskje bygget etter dine specs, men da skal det godt gjøres å finne en person som vil kjøpe denne gitaren fremfor de andre vellkjente merkene.

Det har jeg sett her på forumet fleere ganger. Selv gode customgitarer går til lavere peng enn de egentlig er verdt fordi folk er redd fo rå kjøpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok ... point taken.

Min observasjon i tråden var at det virker ganske individuelt hva folk foretrekker, og dersom man har kommet langt som gitarist og ønsker det ultimate verktøy for en bestemt spillestil, så kan custom være en vei å gå.

Men jeg vil også tro at dersom man kjøper en god serieprodusert gitar og får gjort en proff, personlig tilpasset setup av den, så kan man langt på vei oppnå den samme spillbarheten som for en custom-gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna tråden har jo blitt en diskusjon om customgitarer er verdt eller ikke, men greit for meg. Jeg kan ikke se at en supercustomgitar kan gi SÅ mye mer spillbarhet egentlig annet enn hvis kunden har enormt spesielle behov. Det er jo ikke vanskelig å finne en gitar med rask hals og god tilgang for under 10.000kr. Det er mer utseendemessige hensyn custom tilbyr spør du meg, og ofte kvalitet selvfølgelig. Men det er langt mellom customgitarer som stiger i verdi, ofte går de for en fis av hva de kosta den dagen eieren er nødt til å selge den av en eller annen bitter grunn.

Lyden av gitaren da, det vil det jo være et utslag på da, det er jo forskjell på en mahogany med paf's og en ask med singlecoils, men det er jo ikke akkurat det vi snakka om når det kommert til spilbarhet.

Et oppsett på en moderne gitar er jo også såpass lett at man trenger ikke være mye proff for å få til det rimelig godt med litt trial and error selv.

Så min kommentar til customgitarer er at de er flotte hvis du vil ha noe spesielt, men ikke nødvendige for å få et gitarverktøy som tillater deg å gjøre det du trenger.

Steve Vai spiller jo tross alt på en ganske vanlig Ibanez og han er jo LITT far out i teknikken!

Men jeg har bra lyst på en skikkelig custom custom Gibson SG da....sikle

post-5624-126890917013_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna tråden har jo blitt en diskusjon om customgitarer er verdt eller ikke, men greit for meg.

Ja, angrer litt at jeg bragte det på banen. Spesielt når jeg har lest gjennom tråden og ser at trådstarter har budsjett noe under 10000 kr. Vel, vel... det var mest en kommentar da det ble lansert forslag i $5000-klassen.

Har trådstarter bestemt seg for gitar ennå? Jeg skummet gjennom tråden, men har ikke funnet noe definitivt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna tråden har jo blitt en diskusjon om customgitarer er verdt eller ikke, men greit for meg. Jeg kan ikke se at en supercustomgitar kan gi SÅ mye mer spillbarhet egentlig annet enn hvis kunden har enormt spesielle behov. Det er jo ikke vanskelig å finne en gitar med rask hals og god tilgang for under 10.000kr. Det er mer utseendemessige hensyn custom tilbyr spør du meg, og ofte kvalitet selvfølgelig. Men det er langt mellom customgitarer som stiger i verdi, ofte går de for en fis av hva de kosta den dagen eieren er nødt til å selge den av en eller annen bitter grunn.

Lyden av gitaren da, det vil det jo være et utslag på da, det er jo forskjell på en mahogany med paf's og en ask med singlecoils, men det er jo ikke akkurat det vi snakka om når det kommert til spilbarhet.

Et oppsett på en moderne gitar er jo også såpass lett at man trenger ikke være mye proff for å få til det rimelig godt med litt trial and error selv.

Så min kommentar til customgitarer er at de er flotte hvis du vil ha noe spesielt, men ikke nødvendige for å få et gitarverktøy som tillater deg å gjøre det du trenger.

Steve Vai spiller jo tross alt på en ganske vanlig Ibanez og han er jo LITT far out i teknikken!

Men jeg har bra lyst på en skikkelig custom custom Gibson SG da....sikle

Hva med Suhr?

De er custom gitarer (ja alt unntatt Pro er laget på specs) vill ikke si at de taper seg så mye i pris i forhold til en hvilken som helst prod gitar, heller andre veien.

Samme med Anderson, Tyler o.l

Ibanez`n Vai bruker mest er bygget av Mace Bailey, dette er IKKE standard Ibanez Jem`s plukket rett fra linja.

Han bruker de og, men de er plukket ut blandt mange gitarer igjen.

Når det er sagt får en god gitarist det meste til å låte bra bare det ikke er helt ute :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.