Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar til shredding.


outch-gitarist

Anbefalte innlegg

Hvis du vil ha noe som ikke alle andre har, anbefaler jeg en DBZ (Nei, ikke Dragon ball Z, men Dean B. Zelinsky).

DS-HALCYON_black_lg.jpg

Et relativt nytt merke som ble startet opp i fjor.

Disse import modellene er HØY kvalitet på.

Gitaren over (DBZ Darkside Halcyon) har Ebony fretboard, Original Floyd, EMG pickups etc.

Har prøvd en slik selv hos en kompis, og kan ikke sammenlignes med noen Ibanez i samme prisklasse :lol:

Den går for rundt 700 $ i USA. (Koster altså ca 5-6 tusen totalt å få en slik til Norge).

Kult å høre at du setter pris på kvaliteten på disse :)

Men som sagt:

Sånn til info- denne fås kjøpt i Norge også. Hør med RockTrond her på forumet!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mener nå at Ibanez RG- og JEM-serien funker fett til shredding. Disse har jo grei hals og er meget lettspilte. Om man ser bort fra de sinnssvakt dyre (20-30K), så får man mye gitar for penga. Så disse er å anbefale.

Det er jo seffer'n forskjell på hva slags gripebrett de har, og ikke minst hvor screwed-up halsen kan være og hvor jævla lett enkelte går out of tune, men jevnt over er de en drøm å spille på.

Så kan man jo gå litt egne veier, eller delvis, og bruke en Les Paul. Vel, hvorfor ikke? De er jo gode å spille på, og man får ikke senebetennelse etter fire-fem timer med klimpring på gutterommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez s-serien eller RG-serien som sikkert er nevnt er absolutt noe å anbefale. Wizard halsene er tynne og passer hvertfall meg veldig bra. Jeg må faktisk innrømme at Les Paul og SG gitarer er deilige å spille på, selv om de ikke eier noe form for fint utseènde.

Endret av ØysteinH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en tråd omhandler "shredde-vennlige" gitarer, må jo Jackson før eller senere legges til listen over økser som kan være verdt å få prøvd ut. :)

Selv eier jeg en Jackson SL2H Soloist som passer meg utmerket, men har også prøvd ut diverse modeller fra Rhoads-, Dinky- og Warrior-seriene, og av disse er det helt klart Soloist og Rhoads jeg har kommet best overens med.

Om du foretrekker lønnegripebrett kan jo DK2M eller RR24M være en mulighet. Selv syns det at sistnevnte kun har en bridge-pickup går litt utover dennes allsidighet, men for mange andre ser ikke dette ut til å være noe problem.

Andre Rhoads-modeller du eventuelt kan kikke på er RR3 (bolt-on, Seymour Duncans og lisensert Floyd Rose) og RR5 (neck-thru, Seymour Duncans og valgfritt mellom fast bro eller Floyd Rose). Begge disse er også japanproduserte, så de er rimeligere enn USA-modellene, men likevel av god kvalitet.

Når det gjelder Soloist vil jeg anbefale SL3, som jeg også har hatt anledningen til å prøvespille. Dette er igjen en rimeligere japansk versjon, men materialene er ikke spesielt billig, med kropp av oretre, gjennomgående lønnehals (neck-thru), Floyd Rose FRT-O2000. I motsetning til USA-soloistene, som oftest er utstyrt med ibenholtgripebrett, har SL3 gripebrett i rosentre. Mikrofonene er ekte Seymour Duncan (altså ikke de "Duncan-designed" pickupene som er på de billigste Jacksongitarene) JB TB4 i bro, og 2 singelcoil-formede SHR-1N Hotrails i midt- og halsposisjonene.

Disse er i virkeligheten ikke singlecoils, og produserer en tone med mer humbucker-karakteristikk - disse brukes forresten av bl.a. Dave Murray i Iron Maiden. Halsen er slank (dog ikke like syltynn som diverse av halsene på Ibanez RG) og rask med jumbo-frets.

Som alltid kan det være en ide å lete gjennom bruktmarkedet, og husk å ha prøvespilt gitarene slik at du vet hva du kjøper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg syns Fender HM Strat'n funker supert til shredding jeg=)

Disse så jeg mye av her i Norge før, -Har liksom forsvunnet i nyere tid..

Gjorde en setup på en for ikke så lenge siden og de Kahler Floydene som satt på de er jammen meg et av systemene som har gitt Floyd Rose et dårlig rykte :D

Den ultimate shredder? Suhr Modern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse så jeg mye av her i Norge før, -Har liksom forsvunnet i nyere tid..

Gjorde en setup på en for ikke så lenge siden og de Kahler Floydene som satt på de er jammen meg et av systemene som har gitt Floyd Rose et dårlig rykte :D

Den ultimate shredder? Suhr Modern!

Heheh, ja, jeg er i en byttefase der jeg har denne strat'n og den andre person har min (muligens hans snart) Ibanez akustiske.

Og systemet er helt vidunderlig. Lett å skifte strenger og lett å stemme, og man kan dra whammybaren så langt man vil uten at noe skjer med tuninga=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, ja, jeg er i en byttefase der jeg har denne strat'n og den andre person har min (muligens hans snart) Ibanez akustiske.

Og systemet er helt vidunderlig. Lett å skifte strenger og lett å stemme, og man kan dra whammybaren så langt man vil uten at noe skjer med tuninga=)

Jo, men jeg tenkte på lyden i Kahlern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.