Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Telecaster-prosjekt, lydklipp lagt til 13.01.10


Anbefalte innlegg

Ja, riktig - jeg er litt treg i dag.. 19CM holder sikkert ja.

Angående sideveis plassering av strengene må du egentlig bare justere de slik du liker de.. De fleste ender nok opp med litt ekstra avstand fra mørk E streng til halskant, men dette avhenger helt av strengespacing på broen og slikt. Så, med andre ord, noelunde sentrert er vel ganske vanlig.

Hvis du kikker på gitarene som kommer rett fra samlebåndet til fender og andre, er det egentlig ganske stor variasjon her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Beklager hvis jeg presenterte dette som så komplisert. Men man må være veldig nøyaktig, og måle, sjekke, og måle. Dette er en naturlig del av det arbeidet som påkreves når man setter sammen en "delecaster". Man må sørge for at det blir korrekt i tre retninger før man fester halsen :) Selv på gitarer som har så trang halslomme i forhold til hals at kroppen "sitter fast" når man løfter kroppen med halsen, kan man vri halsen sideveis før skruene er satt i. Derfor er det nødvendig å måle, slik at broen blir riktig plassert. Det er jo fint at det ble bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg fått strenga opp gitaren, og det virkar hittil som om dette blir mange gangar så vellukka som forrige prosjekt (vist det går ann å bruke ordet vellukka på forrige prosjekt vel og merke...) Tenkte eg skulle pusle litt med justering før eg går vidare med kobling av elektronikk og resten av monteringa. I den forbindelse leita eg meg fram til bruksanvisninga Greener skreiv til meg då eg holdt på med Ikea-gitaren, og der skriv han at for å minske strengeklaringa skal ein skru truss-rod med klokka, og mot klokka for å øke klaringa. Samtidig seier han at han ofte blandar her, at det muligens er omvendt. Kva er korrekt? (Jada, det er jo berre å prøve å skru og sjå kva som skjer, men eg vil gjerne ha ein teori også :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrur du med klokka, strammer du truss rod (du kjenner jo at skruen blir hardere å skru på) - altså blir halsen flatere - skrur du mot klokka blir motstanden minimal og du merker altså at truss rod er helt slakk - med andre ord vil halsen bues hvis strengene er montert og "tuned to pitch"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det blir helt i vater- man justerer i og for seg ikke strengehøyde med trussrod. Man justerer krummingen på halsen, slik at denskal bli så flat som mulig. Strengehøyde justerer du på stol og bro.

Selvsagt vil strengehøyden forandre seg når krummingen forandrer seg, men det å justere trussrod er ikke korrekt måte å justere strengehøgden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det blir helt i vater- man justerer i og for seg ikke strengehøyde med trussrod. Man justerer krummingen på halsen, slik at denskal bli så flat som mulig. Strengehøyde justerer du på stol og bro.

Selvsagt vil strengehøyden forandre seg når krummingen forandrer seg, men det å justere trussrod er ikke korrekt måte å justere strengehøgden på.

Dårleg ordvalg kanskje, men poenget mitt kom jo fram ;)

Brukte litt tid på justering i går kveld før eg køya, og det ser ut til at eg har treft bra med plasseringa av broa. Då eg sette gitaren frå meg var det fortsatt litt klirr i fra strengane i 10.-12. band, spesielt når eg benda dei 2 tynnaste, men i løpet av natta har nok halsen fått satt seg skikkeleg, og disse ulydane er bortimot vekke. Berre ein liten finjustering no so tenkjer eg det er ok. Har ikkje justert intornering endå, skal prøve å få montert bridge-pu og elektronikk i dag, slik at eg får kobla på ein tuner. Fint puslearbeid mens ein ventar på nyttårs-middagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då var gitaren så godt som ferdig. Manglar hals-pickup`en, den bør dukke opp i posten over helga ein gong. Så inntil vidare kjører vi Malcolm Young-look. Har no fått justert det meste, intoneringa gjekk veldig fint, må seie det var ein stor lettelse :) Lyden av bridge-pickup er upåklagelig, feit og fin, men det var eg jo veldig klar over frå før.

Slik blei børsa sjåande ut til slutt (ignorer det stygge oransje merket på plekterbrettet, vil ikkje fjerne plasten før eg er ferdig med montering av hals-pu):)

557797.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du sitter igjen med en bedre følelse nå, enn etter Ikea-casteren. Blei fin denne Chuck, men det var jo Ikea-casteren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du sitter igjen med en bedre følelse nå, enn etter Ikea-casteren. Blei fin denne Chuck, men det var jo Ikea-casteren også.

Jauda, heilt klart, denne gitaren blei jo til ein gitar som glatt kan brukast på lik linje med ein ikkje så altfor dyr Tele-kopi, mens Ikea-gitaren var eit eksperiment som ikkje blei så bra som eg først trudde (sjølv om finishen absolutt ikkje var noko å utsette på :)) No manglar det kun ein Les Paul, så er eg mest sansynleg gitar-forsynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.