Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Telecaster-prosjekt, lydklipp lagt til 13.01.10


Anbefalte innlegg

I går kom broa til Tele`n, og kvelden blei brukt til litt "guitar workshop". Fekk montert bøssingane, men pga av mangel på godt verktøy droppa eg nedfelling av flensane. Det hadde nok blitt mindre pent om eg skulle begynne å rote med hånd-drill og 10 mm bor...

552184.jpeg

Ikkje heilt beint opplina dei forhåndsbora hola, men slike småbagatellar får ein vel akseptere på ein billig-kropp...

552186.jpeg

Nye skruhol i halsen må til, då funkar trepluggar i hardt tre og trelim veldig greitt for å fylle ut dei gamle hola :) Klemma er satt på for å unngå at treet sprengast ut når pluggen settast i...

552187.jpeg

Då eg skulle teste plassering av broa med pu montert, viste det seg at utfresinga er så på håret nøyaktig tilpassa at der ikkje var plass til ledninga. Då var det fram med boret og lage eit lite spor for ledninga.

Så til det store spørsmålet. Pga den trange utfresinga får eg ikkje plassert broa så langt fram som ønskelig. Avstanden til midt på siste band blir minimum 22,6-7 mm, altså 3-4 mm lengre enn dei måla Greener brukte i sine eksempel. Er dette såpass mykje at det vil ha innvirkning på intonering, eller vil det gå greitt? Vil nødig fram med fresen, er redd eg øydelegger meir enn eg gjer godt... Kan det vere eit alternativ å slipe ein mm eller 2 av bakplata på pu`en?? Ikkje mykje å gå på der heller, 1 mm går kanskje...

Endret av Chuck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg repeterar:

Så til det store spørsmålet. Pga den trange utfresinga får eg ikkje plassert broa så langt fram som ønskelig. Avstanden til midt på siste band blir minimum 22,6-7 mm, altså 3-4 mm lengre enn dei måla Greener brukte i sine eksempel. Er dette såpass mykje at det vil ha innvirkning på intonering, eller vil det gå greitt? Vil nødig fram med fresen, er redd eg øydelegger meir enn eg gjer godt... Kan det vere eit alternativ å slipe ein mm eller 2 av bakplata på pu`en?? Ikkje mykje å gå på der heller, 1 mm går kanskje...

Klør i fingrane etter å få satt i sammen gitaren, håper nokon av spesialistane kan svare, sjølv om det er julaftan i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde funnet fram fresen, men så er jeg kanskje litt mindre redd den enn det du er?

Legger du noen lag med papir, er det jo ikke stort du kan gjøre feil. Broen vil jo dekke det uansett.

Jeg tror det er mulig å justere 4 mm på broen. Det må du nesten bare måle om er mulig. Sett den der du får plassert den, og mål til strengetrærne. Det er jo det målet, fra 12. bånd til strengetreet som er det viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tru at 3-4 mm kan justerast på broa ja...

Nytt problem...litt lei av ting som dukkar opp no... Skruane til halsen får ikkje skikkelig tak i treverket i pluggane eg har plugga dei gamle skruhola med. Merkelig, det er jo samme type plugg som eg brukte første gangen, då eg måtte bore ut skruane som knakk. Då tok skruane som berre juling... Irriterande. Eg får ta juleferie, og få tak i epoxy eller noko anna knallhardt fyllmateriale i romjula. Det blir siste krumspring før eg kjøper ein ny hals...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg repeterar:

Så til det store spørsmålet. Pga den trange utfresinga får eg ikkje plassert broa så langt fram som ønskelig. Avstanden til midt på siste band blir minimum 22,6-7 mm, altså 3-4 mm lengre enn dei måla Greener brukte i sine eksempel. Er dette såpass mykje at det vil ha innvirkning på intonering, eller vil det gå greitt? Vil nødig fram med fresen, er redd eg øydelegger meir enn eg gjer godt... Kan det vere eit alternativ å slipe ein mm eller 2 av bakplata på pu`en?? Ikkje mykje å gå på der heller, 1 mm går kanskje...

Klør i fingrane etter å få satt i sammen gitaren, håper nokon av spesialistane kan svare, sjølv om det er julaftan i dag :)

Beklager litt sent svar - at broen må plasseres lenger unna halsen er i alle fall bedre enn det omvendte. Hvorvidt det gir deg problemer avhenger av hvor langt sadlene kan justeres frem på din bro rett og slett. Det finnes dessverre ikke noe fasitsvar på dette, da det avhenger av strengetykkelse og type.

Men la oss si at du trenger ca 193mm fra det punktet hvor strengen "forlater" sadelen til midten av 21 bånd. Kan du justere frem den lyse E streng sadelen så langt hvis du monterer broplaten slik den passer nå ? Det er vel ca hva som kreves, MEN jeg ville sørget for at jeg har enda en del å gå på... Du kan jo også skifte ut intonerings-skruen på de sadlene som må lenger frem, men sjekk at du ikke får problemer med at intoneringskruen tar borti strengen, at sadelen blokkerer strengehullet i baseplaten og at du faktisk får tredd strengen uten alt for mye problemer. Når jeg sier "sjekk" mener jeg PRØV :)

Bilde viser en strat med 21 bånd, men målet og prinnsippet er jo det samme

intona_st.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tru at 3-4 mm kan justerast på broa ja...

Nytt problem...litt lei av ting som dukkar opp no... Skruane til halsen får ikkje skikkelig tak i treverket i pluggane eg har plugga dei gamle skruhola med. Merkelig, det er jo samme type plugg som eg brukte første gangen, då eg måtte bore ut skruane som knakk. Då tok skruane som berre juling... Irriterande. Eg får ta juleferie, og få tak i epoxy eller noko anna knallhardt fyllmateriale i romjula. Det blir siste krumspring før eg kjøper ein ny hals...

Du har nok forborret litt for store hull bare. Treplugger er ofte litt mykere og gir etter mer enn treverket i halsen, da man skrur inn i endeveden på pluggen. Du kan godt bruke epoxy, men det er nå engang enklere med plugger.

Skal du selge halsen, vet du jo hvor du kan sende den :D Men det plunderet du opplever nå, er helt dagligdags når man bygger "lego-gitarer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok forborret litt for store hull bare. Treplugger er ofte litt mykere og gir etter mer enn treverket i halsen, da man skrur inn i endeveden på pluggen. Du kan godt bruke epoxy, men det er nå engang enklere med plugger.

Skal du selge halsen, vet du jo hvor du kan sende den :D Men det plunderet du opplever nå, er helt dagligdags når man bygger "lego-gitarer"

Forbora med ein 7,5 mm bor, var redd for at trangare hol kunne føre til at halsen kløyvast når pluggen setast i...men om eg brukar ei klemme som vist på biletet, er eg vel egentlig sikra mot det... Eg får gjere eit forsøk til med ein 7 mm bor. Hmmm, var nesten sikker på at eg brukte 7,5 mm hol då eg monterte halsen på Ikea-kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbora med ein 7,5 mm bor, var redd for at trangare hol kunne føre til at halsen kløyvast når pluggen setast i...men om eg brukar ei klemme som vist på biletet, er eg vel egentlig sikra mot det... Eg får gjere eit forsøk til med ein 7 mm bor. Hmmm, var nesten sikker på at eg brukte 7,5 mm hol då eg monterte halsen på Ikea-kroppen...

Når jeg snakket om forborrede hull mente jeg de hullene du forborrer for hals-skruene, etter at du har plugget halsen.

Når du borrer hullene til pluggene må du bruke den riktige borrdimensjonen for dine plugger, det er egentlig bare en dimensjon som passer. Monterer du pluggen umiddelbart etter at du har hatt i litt lim i hullet, kan du jo nesten trykke den inn med fingrene, eller gi den et par kakk med en hammer. Jeg bruker 6mm plugger i eik da de er solide og ikke så store. Jeg tviler forøvrig på at du får halsen til å sprekke med mindre du går "helt bananas" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skruane eg brukar er 4 mm, eg forbora med ein 2,5 mm bor. Har ein teori om at dersom hola for pluggane er litt trange, vil pluggane bli litt pressa sammen og dermed bli tettare og hardare. Så no har eg atter ein gong bora ut, denne gongen med 7 mm. Gjekk fint å få i pluggane, brukte hammaren med aktsomhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter eit par-3 gitar-frie dagar (til gjengjeld meget kalori-haldige), har eg no fått festa halsen skikkeleg, og kan konsentrere meg om å få montert broa. Har no tatt mål mellom siste bånd og sadel på tynneste e-strengen, med sadelen justert så langt fram som mogleg. Slik eg får plassert broa no, har eg ganske nøyaktig 19,25 mm. Med 13,1 mm mellom 12. og siste bånd vil avstanden mellom 12. bånd og sadel bli minimum 32,35 mm. Dette er jo tilnærma lik avstand mellom nut og 12.bånd, faktisk nokon tiande dels mm kortare (64.75/2=32,375 mm). Så teoretisk sett skal eg vel kunne plassere broa slik, men fornuften seier meg at eg bør få utvida utfresinga for bro-pu med eit par mm framover, slik at eg får litt meir å gå på. Kva seier ekspertane? :)

Ellers kan eg fortelle at grunnen til at skruane mine ikkje ville bite var ganske enkel: Gjengane var utslitne etter utallige inn og ut-skruingar, det fanst ikkje skjær igjen i dei. Så eg bytta dei ut, samtidig som eg gjekk ned ein dimensjon på boren, og vips, halsen sit som støypt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe å gå på i forhold til plassering, og har skrudd maks ut, så hadde jeg frest. Kanksje litt mer enn 2 mm også, fordi du kan trenge det å gå på når du skal intonere. En korrekt intonert gitar har blant annet ikke like lange strenger. Ofte er det slik at 1. og 4. streng skal være kortest, og 4. og 6. strengen er lengst. Sørg for at du mar minst en millimeter å skru på, gjerne to-tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, eg tok den beslutninga sjølv, og har no pussa vekk eit par-3 mm, slik at avstanden mellom sadel og siste band er i underkant av 19 mm. Avstanden mellom siste band og bak-kant av bro-plata er no rimelig nær det Greener har anbefalt (22,2-3 mm).

Driver no med sidevegs plassering. Trur eg har funne riktig plassering, men skulle gjerne visst ca avstand fra underkant av hals til tynneste e og overkant av hals til tjukkaste e ved siste band. Set pris på om nokon kan gi meg ein ca peikepinn her, slik at eg unngår det som skjedde med Ikea-gitaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altid tatt dette på "gefyhlen". Jeg bruker fiskesene som jeg bruker som første og sjette streng, og setter opp med det som utgangspunkt. La gjerne 1. strengen få bittelitt mer plass enn sjette, av to grunner- du bender trolig mer på førstestreng, og du slår trolig litt hardere nedover enn oppover med plekteret, og da er det best om den har hårfint bedre tumleplass. Kan måle på en gitar her, men det vil uansett ikke bli helt riktig for din gitar, kun noe du kan bruke som en tommelfingelregel.

Har målt, og det er 4 og 4,1 mm på den gitaren jeg målte på. Men egentlig sier dette seg selv, da det ikke er mye du kan "flytte" sideveis uansett, vi snakker her helst om en millimeter i slingring.. :)

Mer skal du ikke trenge å justere på. Du sjekket vel dette nøye når du monterte halsen? Sjekke, feste halsen med tvinge, sjekke, før du boret hull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med siste taler :) 19.25 holder kanskje akkurat til å kompensere hvis du monterer et standard 009 sett, men du får fort problemer med andre strengedimensjoner. Jeg ville sørget for å ha i alle fall 2-3 mm ekstra. Som jeg har nevnt tidligere kan det muligens løses ved å bytte ut intoneringsskruen på de aktuelle sadlene - Gotoh broen bruker vel standard metriske skruer som du kan kjøpe både litt her og der. Men litt forsiktig fresing er jo også en ganske lettvint løsning, så lenge du ikke får problemer med strengegjennomføringshullene i kroppen mot hullene i broplaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener: Eg har no i underkant av 19 mm, så det skulle vel gå fint...

Castor: Eg sjekka ikkje dette før eg monterte halsen. Ikkje fordi eg ikkje viste at eg burde det, men fordi at om det viste seg at eg måtte til med justering av hel/hals-lomme, så hadde eg gitt opp prosjektet, solgt delane til nokon med meir peiling, og kjøpt meg ein ferdig Tele ;) MEN det ser ut som eg har hatt flaks, eg får fin avstand mellom streng og hals-kant heile vegen, både oppe og nede.

No er broa montert, i morgon skal eg innom øvinglokalet og finne eit sett med strengar, so eg får strenga opp og små-testa litt før eg går vidare. Forhåpentleg vis dukkar den nye neck-pu`en opp i posten om ikkje altfor lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.