Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Telecaster-prosjekt, lydklipp lagt til 13.01.10


Anbefalte innlegg

Skal til å montere bridge på mitt nye telecaster-prosjekt. Har fått med meg følgande regel: det skal vere samme avstand i fra oversadel til 12.bånd som fra 12.bånd til bridge. I og for seg greitt, men lurer på følgende: målar eg i frå forkant av oversadel til forkant av 12.bånd, og i frå forkant av 12.bånd til forkant av hullet for strengegjennomføring i bridgen? Då skulle det vel bli nokelunde riktig?

Hadde egentlig tenkt å sende frå meg gitaren for å få gjort dette, men er gira på å få det til sjølv. Og denne gongen skal det bli skikkeleg gjort!

Endret av Jens-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, men korleis stiller eg sadelane på stolen når eg skal ta disse måla? Midt i mellom heilt ute/inne?

Om eg får nokon som har ein tele til å måle avstanden mellom helen på halsen og framkant av bridge-plata, så vil vel dette også gi korrekt plassering? Ser for meg at det vil vere enklare å få dette nøyaktig. Det vil seie om det er standard mål på bridge-plata, og det vil eg nesten tru at det er?

Endret av Chuck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å google litt for å se om jeg fant nogenlunde eksakt lenge for hver streng men jeg fant ikke no i farten. På en tele har du sikkert nok å gå på hvis du gjør som Trond skriver, men på Warmoth gitaren har de montert broen for langt frem og jeg får ikke intonert de dype strengene mørkt nok :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en tele plasserer jeg broen slik at den delen av baseplaten hvor sadlene er montert ligger 22.2 cm fra det siste båndet på en 21 bånds hals - altså slik :

telebr_pl_1.jpg

Legg merke til at jeg måler fra INNSIDEN av baseplatens ende til midten av det siste båndet (eller det nest siste på en 22 bånds hals)

Hvis du har en Modern bridge fra gotoh så er målene på baseplaten slik :

0025_1spec.gif

Den oppgitte avstanden mellom oversadel (nut) og fremste monteringskrue er 25,75" altså 65.4 cm :

telebr_pl_2.jpg

Hvis du tar utgangspunkt i det tallet (65,4cm) legger til avstanden mellom insiden av baseplatens ende og senter for første skruehullet (2,43cm) samt trekker fra avstanden mellom nut og til midten på 21 bånd (45,51) kommer du fram til at den kalkulerte avstanden er omkring 22.3cm - Altså bommer hverken jeg eller Fender så fryktelig når vi monterer broen :D

Summasummarum - du har alltid litt å gå på så lenge du ikke monterer broen alt for langt fram eller bakover. Det eksisterer dessverre ikke noe fasitsvar på hva som trengs av intonering, da ulike strenger oppfører seg litt ulikt. Start med å skrue sadlene så langt bak de går, før du monterer strenger, da slipper du å "bulke" strengen i det området som blir liggende i den svingende lengden av strengen. - Noe som fort fører til litt problemer ved nettopp intonering.

Hva angår sideveis justering av broen vil jeg råde deg til å strenge opp E strengene på gitaren, spenne fast broen ved hjelp av utfresningene i kroppen og noen passende "stoppere" e.l. for så å justere broen sideveis med litt spenn i strengene - da slipper du å bli "lurt" på noen måte, og du kan faktisk kjenne hvor bra det fungerer hvis du plasserer E strengene langt ute eller langt inne på gripebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ei god bruksanvisning Greener, akkurat dei opplysningane eg trengde :)

Klør i fingrane etter å få komt i gang, men på eit eller anna vis greidde eg å bestille ein lefty bridge, så eg får smøre meg med tålmodighet til den riktige kjem.

Forresten, er baseplata lik med tanke på skruhol på ein bridge beregna på lefty gitarar? Då kan eg vel faktisk bruke den til sjølve plasseringa...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro at skruehullene på lefty bridgen er lik, men vent til du får den du skal bruke, skruehull kan variere fordi produksjonsmetoden/stedet er endret fra et år til et annet, eller noe annet merkelig.

Angående det avstandsmålet, hvis det passer best slik, kan du altså gjerne montere broen litt lenger unna halsen, men ikke så mye nærmere helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål: Skal bøssingane for strengegjennomføring vere nedfelte , slik at dei går jevnt med kroppen, eller skal "flensen" ligge utanpå? Dei forhåndsbora hola i kroppen er forresten ein smule for trange, så her må eg fram med boremaskina anyways...

Greener: Angåande plassering av bro; har du sjangs til å finne avstand mellom framkant av bro og helen på halsen? (Gotoh standard og 21 bands-hals). Om eg veit denne avstanden kan eg lage eit mellomstykke med nøyaktige mål for å halde korrekt avstand mens eg justerar sideveien :)

Endret av Chuck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal måle på den aktuelle gitaren. Er vinkelen på halsmonteringen bittelitt forskjellig fra det det skal være, kan det være snakk om at det er lurt å plassere broen bittelitt forskjellig, også. Det er det lureste. Dette er ikke deler som passer 100%, så en viss tilpasning fra "idealmålene" kan være lurt. Det gjør ikke nødvendigvis gitaren noe dårligere, tvert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål: Skal bøssingane for strengegjennomføring vere nedfelte , slik at dei går jevnt med kroppen, eller skal "flensen" ligge utanpå? Dei forhåndsbora hola i kroppen er forresten ein smule for trange, så her må eg fram med boremaskina anyways...

Greener: Angåande plassering av bro; har du sjangs til å finne avstand mellom framkant av bro og helen på halsen? (Gotoh standard og 21 bands-hals). Om eg veit denne avstanden kan eg lage eit mellomstykke med nøyaktige mål for å halde korrekt avstand mens eg justerar sideveien :)

Flensen skal normalt sett nedfelles, men det er ikke noe krav.

Når du skal plassere en bro er det egentlig mye bedre å måle mellom et bånd og broen, da halsheler ikke nødvendigvis følger noen god standard i forhold til avrunding og avstand fra siste bånd til hel osv - MEN nå er det jo ikke så på millimeteren dette da. Avstanden mellom framkanten av broplaten og enden av halsen kan du jo bare regne ut eller måle selv da. Du har jo avstanden mellom siste bånd og enden av broplaten :

-la oss si 22.3cm fra innsiden av broplatens ende til midten av det siste båndet

-Trekker du fra den oppgitte lengden på broplaten (10,16cm) og legger til godstykkelsen på broplaten (ca 3mm) ender du opp på 12,45cm

-Altså 12,45cm fra framenden av broplaten til det siste båndet - mål så avstanden fra toppen/midten av det siste båndet til helen og trekk fra dette også (12-13mm ?) da ender du opp på noe over 11cm.

Ikke ta det jeg skriver for god fisk - mål og regn ut avstandene selv, slik at du forstår hva/hvorfor og at det blir riktig - du har jo målene på ting, du vet hvor jeg pleier å plassere broen og du vet hva som er den "anbefalte" avstanden mellom nut og første monteringsskrue på broen din.

Se her for å få en oversikt over avstander mellom bånd : Fret scales at Stewart-MacDonald

Se her for mål og anbefalinger for din bro : Gotoh Modern Bridge for Tele at Stewart-MacDonald

Å kappe et mellomstykke for å justere sideveis høres forøvrig fornuftig ut :) På strat pleier jeg faktisk å bruke noen borr som "foringer" mellom tremoloblokken og utfresningen slik at jeg kan strenge gitaren og samtidig kunne bevege tremoloen sideveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alright, trur dette skal gå ganske så greitt. Men for å seie det slik: ikkje så rart dette blei tull på Ikea-gitaren, då målte eg avstanden mellom framkant av broa og helen på halsen på ein orginal Fender Tele, og trudde dette skulle vere nøyaktig nok... :blush:

Då blir det montering av bøssingar i dag, og så er det berre å sette seg til å vente på den riktige broa... Skal vel alltids finne eit kvart anna å pjaske med, brukar vel å vere forskjellig på denne tida av året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.