Web Analytics
Gå til innhold
GitarMarius

Whammy på Lespaul, Solo pedal etc.

Anbefalte innlegg

Greit, så jeg fikk en Epiphone LesPaul Standard til jul 2008. for noen dager siden fikk jeg låne en Ibanez rg350dx av min lokale musikkbutikk, men jeg liker den ikke så veldig godt. liker mye bedre å spille på min gode gamle LesPaul ;) en av grunnene til at jeg så på denne ibanez gitaren er pga den har tremolo og wammybar. men så så jeg noe som het Les Trem, dvs tremolo på Lespaul. koster 980kroner om du bestiller fra USA, og dette er jo mye bedre å kjøpe en å betale 5000.- for en ny gitar. Er dette jævla teit å gjøre, vil det fucke med lyden, og alt sånt? eller er det proffe greier? :) har sett noen filmer på youtube, det ser syykt heftig ut :)

Så var det over til pedaler :) Jeg er lead gitarist i et band, men det er litt slitsomt når rytmegitaristen enten har på for høy lyd sånn at man ikke hører soloene mine, eller når han har på lav nok lyd til at man hører soloene mine, men hans gitarspilling har ingen effekt når begge to spiller samme riff... finnes det en slags distortion pedal som jeg kan bruke til å sette opp lyden min akkurat når jeg skal spille solo slik at vi kan ha på like høy lyd i alle andre deler av sangene? :)

PS: Jeg er 14år, har ikke allverdens penger til å kjøpe masse greier, men godtar alle tips :)

Tikk og takk hilsen GitarMarius! :)

Endret av GitarMarius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for meg og min medgitarist har det funket stort sett greit å bare skru ned på gitaren for så å skru opp rett før solo, men det er jo ikke like praktisk.

Nå slipper jeg stort sett det og da jeg har noe volumboost på forsterkeren som styres med fotpedal..

Om Tremolo på Les Paul har du Bigsby B7 som passer...Personlig er jeg ikke fan av tremolo på Les Paul gitarer, men det er det nok flere meninger om. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på hva du skal bruke whammyen til. Det blir liksom ikke noe fett med divebombs på en bigsby.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sak nr.1:

Jeg en Bigsby tror jeg hadde vært en bra løsning, men personelig, synes jeg ikke at Les Pauler skal ha tremolo.

Jeg var ganske nærme og installere en selv, men jeg ombestemte meg.

Jeg tror nok at den blir spillbar og kommer til og funke fint, men en Bigsby, kan man ikke akkurat ta noen divebombs.

Det spørs jo om du synes det ser greit ut eller ikke, du burde dra på nærmeste musikkbutikk og prøve en Les Paul med en Bigsby og bestemme selv om du synes det er vert det.

Sak nr.2: Skaff deg en volumpedal, da kan du justere lyden din heletiden, jeg setter pedalen 2/3 opp, og tilpasser volumet mitt til rytmegitaristen og setter den på maks, når jeg har solo.

Et annet alternativ, kunne være en (Vet ikke hva det heter) volumpedal i vanlig pedalform, som bare har en output knob.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ikke satt tremolosystem på en LP, men om du virkelig vil ha trem og vil ha den gitaren, så ikke la noen andre fortelle deg hva du skal gjøre. Jeg bytta deler og skrudde fra hverandre og sammen min første gitar en "zillion" ganger - og lærte mye av det.

Ang. solo vs rytme - så har du vel to separate volumknotter til pickupene på gitaren. Ha neck-pickup på fullt volum og bruk denne for soloer, så kan du justere ned volumet på bridge-pickupen til passende rytmenivå. Et annet alternativ kan være en boost pedal - som kan forsterke signalet inn i forsterkeren når du skal spille solo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skaff en tubescreamer-type pedal, som Boss SD-1 (billig) eller Maxon OD-808 (noe dyrere). Sett med lav gain og høy volum, da vil du få noe mer mellomtone og volum når du tråkker på den, og kutte mye mer gjennom. :)

Angående tremolo og Les Paul - Les trem fungerer vel mye som en bigsby, og det er kjempetøft. Men egner seg absolutt ikke til divebombs og slikt! Det er mer for vibrato på akkorder, surf-vibratoen og slikt. Om det er det du vil ha så er det kult, om ikke så burde du kjøpe noe annet. Om det er det du vil ha så har jeg hørt mye om at Les Trem er ustabil i forhold til bigsby for eksempel, pluss at bigsby ser mye barskere ut. Det er noe som heter vibramate, som gjør at man kan sette bigsby på en gitar uten å måtte borre hull (så man kan ta den av uten skader på gitaren). Bare som et tips ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du absolutt må ha tremolo på gitar, kjøp en gitar som har det fra fabrikk så fremt du ikke er erfaren ifht. mekking på gitar.

Jeg bruker en "clean-boost" Fulltone FB-2 for å øke volum på clean soloer og en Marshall Bluesbreaker for å øke volum på vreng- soloer. Mange pedaler som kan brukes til det formålet. De fleste Boost og OD pedaler. Som kake sier, så er trikset å justere minimalt med gain, volum etter behov for å få en volumøkning ved soloer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.