Web Analytics
Gå til innhold
Stiankarlsen

Effekbrett eller enkeltpedal?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

har et tilbud om en boss gt-8 til 2500 med bag.

Har den hjemme og prøver den nå for tiden.

men jeg savner trøkk, for veldig lite trøkk.

men dette er selvfølgelig også fordi jeg til nå bare har brukt en halvtime - 3kvarter med og skru.

Men for denne prisen vurderer jeg også og kjøpe meg 2-3 enkeltpedaler.

Og senere flere.

Hva synes dere jeg bør gjøre?

Jeg planlegger og starte med en god vrengpedal og en delaypedal.

Og fortsette videre når jeg har råa.

Vis dere synes jeg skal gå for pedaler, hvilke pedaler anbefaler dere?

Jeg vil ha masse trøkk.

Jeg spiller på et marshal valvestate vs100 halfstack.

Takker for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du spør, så er jeg av den oppfatning at du ikke har noe særlig erfaring med pedaler og effekter fra før.

Det valget jeg gjorde når jeg begynte å gå ned den veien var å kjøpe ett Boss GT-6.

Det har jo en hel drøss med effekter... alle effekter jeg kunne tenke på.

Selvsagt var ingen ideelle for meg... derfor er jo brettet solgt for lenge siden også... men jeg lærte meg hvilke effekter jeg faktisk brukte nå og da... samt at jeg fant ut etterhvert som jeg skrudde hva jeg var ute etter.

Jeg har spart meg mange "tøysekjøp" i ettertid på det...

Har aldri angret på at jeg startet med det...

For prisen av 2500,- så blir det ikke mange virkelig gode enkeltpedaler på deg forresten... selvsagt alt etter øret som hører og personlige preferanser... men du får stort sett like gode effekter i GT-8'n vil jeg påstå.

Men det er mye å skru på når det gjelder de brettene...

Valvestate er en forsterker som får ufortjent mye pepper for å være en billigforsterker med billig lyd... men personlig så synes jeg den er kongebra til f.eks. blues og litt vintage rock... men hva er du ute etter å spille?

Du vil vel ikke bare ha effekter for å ha effekter?

Endret av Griffin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hilken/hvilke lyd(er) og effekter er du ute etter da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei der..

Jeg har rimelig god erfaring med GT-serien. Har/hatt GT6/8 og 10.

Felles for dem alle er at du må få stilt inn den til ampen du bruker.(grunninnstilling av global lyd ut) Dette er kritisk for å

få go lyden ut av disse brettene. Har selv bla en VS 100, og det tok litt fikling for å komme i mål.. Du bør absolutt lese deg opp på "The 4 cable way" for å koble brettet til ampen..

Du bør absolutt få bra trøkk ut av brettet, men husk "less is more". Det er lett å pøse på med for mye effekter og så ende opp med en lydgrøt.. Prøv å koble et sett med hodetelefoner til brettet, så hører du hva den kan produsere av god lyd. Problemet oppstår når vi kobler disse brettene til amper som farger lyden i tilleg.. Best lyd har jeg fått ved å koble meg til en enkel PA rigg, med flat frekvensrespons...(eve stereoanlegg)

Lykke til, GT-8 er et meget bra brett, men det tar deg et par uker å bli skikkelig kompis med det :D

Endret av Neros

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter effekter for å ha effekter.

Jeg vil ha en god vreng som gir tight og fyldig lyd.

Jeg kjører aldri masse effekter oppå hverandre.

Jeg begynner og få bedre og bedre lyd i boss'nå.

Jeg har hatt en del effektbrett før, jeg har hatt 2 zoom brett og gikk så videre over til behringer v-amp2, som det faktisk er veldig bra lyd i. Grunnen til jeg er keen på boss'n er at jeg vil ha noe ekstra. Ikke effekter, men bede lyd, synes etterhvert at behringern begynte å låte litt plastikk.

Musikken jeg spiller er for det meste rock bl.a

Liquid tension experiment

Guns N'roses

Andy timmons

Racer X

Iron maiden

osv.

Jeg skal gjøre som du sier Neros og lese "The 4 cable way".

Av effekter er jeg ikke ute etter noe utenom det vanlige.

Jeg vil ha god delay, med mange muligheter. Reverb,chorus,phaser,wahwah, og slike effekter.

ting som "autoriff" og "sitar" er ting jeg synes er helt unødvendig.

Eneste effekten jeg bruker som ikke er så vanlig er harmonist. Som funker ganske bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

K... De fleste som jeg har vært borti som har spurt om de skulle gå for dette brettet eller single effektpedaler har vært helt ny på effekter.

Dersom du allerede har gjort deg opp en formening om hva du kommer til å ønske deg på pedalbrettet, så er det bare å sette igang å samle pedaler mener jeg.

Det GT-8 brettet er veldig bra på det det gjør, men separate pedaler gjør pedalbrettet mer fleksibelt og dersom du velger gode pedaler så får du definitivt bedre lyd.

Med tanke på de du ramser opp så tror jeg du vil bli ganske fornøyd med Ibanez Tubescreamer TS808. De har TS9 også, men den har jeg ikke prøvd selv.

Jeg har også prøvd Keeley sin TS808 mod, men med mindre true-bypass er veldig viktig for deg, så kan den ikke forsvare prishoppet.

Det er en Vintage pedal riktignok... men jeg vil anbefale å prøve den fordi den kan litt mer lyd enn det du finner på youtube.

Jeg prøvde den dog på en Vox AC30CC2X... det vil nok utgjøre en viss forskjell..

http://www.youtube.com/watch?v=PuKEbORe0fI

Når det gjelder reverb så er jeg fantastisk fornøyd med Digitech Hardwire RV-7

Delay: Subdecay Echo Box

(må innrømme at jeg ikke har testet denne, men den virker veldig bra... lovende)

Klart dette er pedaler som koster litt... men jeg har definitivt lært at det er rimeligere å gjøre en del research og finne pedaler som en vil ha en stund enn å kjøpe for å prøve seg fram...

Men det er riktig som Kristian påpeker... skal du ha en tight amp med feit vreng... da bør du finne en ny amp. Det er kanskje det beste du kan gjøre for lyden.

Ampen er viktigere enn både gitar og pedaler... sånn egentlig. En gitar til 200.000,- vil høres sjait ut gjennom en MG15... men en Epiphone vil høres ut som en drøm gjennom en amp av høy kvalitet... det samme gjelder pedaler.

Nå er det jo kommet masse røramper som ikke koster skjorta heller. Blackstar, Marshall Class 5... det er bare å pløye gjennom markedet. Mye spennende.

Endret av Griffin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du nevner ikke reverb, delay eller looper. Trenger du noen av disse?

Jeg ville gått for en Blackstar HT-dual hvis du skal ha tøffest mulig tight og allsidig vrenglyd mtp forslagene du kom med. Da har du også muligheten for 2 separate innstillinger og det er skikkelig rørpedal som låter akkurat som den skal. Høres ut som du trenger litt enkel "less is more" siden du ikke har listet opp noen av de vanligste grunnene til at folk pleier å velge boss gt-serien (det er egentlig mange gode grunner, men bare hvis du har behovet).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med det budsjettet du har så ville jeg heller gått for et ME-70 brett.

Enklere og mer intuitivt en Gt serien.

Fantastisk bra for å finne ut hva man liker og hva man trenger av lyder og effekter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller handle inn en GT-6 av meg :)TIL SALGS

Blir jo noe billigere enn GT-8, og de gjør omtrent samme jobben..

Endret av Neros

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste effekten jeg bruker er overdrive/distortion og delay.. sleng in the odd phaser iblant, men det er det.

Ikke få insane GAS og kjøp masse pedaler du aldri kommer til å bruke, skaff en billig multieffekt, sjekk hva du liker, kjøp bare de du bruker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.