Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner. Trenger ny gitar


Steelman

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp begynt å lære meg gitar. >Går sakte men sikkert fremover. Hehe holdt på i 3 uker. Har en Oscar smidht by washburn i starten men får en ny i bursdags gave snart. Da kan jeg bruke 3000 pluss/minus.

Har tittet litt og overveier en Walden med elektronikk og cut away på riff. Men i dag var hos myhrbrååten og de anbefalte en art and lutherie til 3500.

Hmm hva kan jeg gjøre her??? Hva er best. Selvfølgelig er utseende viktig og der liker jeg walden. Husker ikke helt hva den het. tror det er WALDEN D600CE DREADNOUGHT. Art gitaren husker jeg heller ikke helt hva heter men den går for 3500 kr på Myhrbraaten.

Evt har noen noen andre forslag? Ønsker helst en med cutaway.

Jeg finner stadig ut at jeg har stor interresse for dette . Ingen planer å bruke mer penger enn dette men er kresen. Hva er vel vitsen å sitte å lære seg og spille når Man kan irritere seg over små ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ser jeg skulle lest litt på forumet først. Jeg er visst ikke den eneste som er nybegynner her nei :P

Men håper noen med litt bred peiling kan gi bra tips.

Har selv en art & lutherie og det er en meget god i gitar i forhold til pris.Kan absolut anbefalest viss du ikke er avhengi av pramp og cutaway. Dei er håndlaget gitarer i Canada. Art & Lutherie har også blitt anbefalt i eldre tråder viss du ser etter, det finst en cedar utgave og en spruce utgave. Cedar gir en noe varmere lyd. Håpet du ble litt klokkere av dette :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en art & lutherie og det er en meget god i gitar i forhold til pris.Kan absolut anbefalest viss du ikke er avhengi av pramp og cutaway. Dei er håndlaget gitarer i Canada. Art & Lutherie har også blitt anbefalt i eldre tråder viss du ser etter, det finst en cedar utgave og en spruce utgave. Cedar gir en noe varmere lyd. Håpet du ble litt klokkere av dette :rolleyes:

Litt klokere. Men vil gjerne ha cutaway. Skal samle tankene på 2 uker og finne ut. Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har greie på kassegitarer, og jeg, sier at en gitar uten cutaway i utgangspunktet er bedre. Større kasse og mer symetrisk kropp er årsaken. Men det er jo ikke "in" om dagen. Argumentet om at det er tilgang til de høye båndene synes jeg er syltynt, da de fleste av oss nøyer oss med å klaske løs på akkorder på de nederste fem båndene på en kasse. Det er jo mulig du har andre behov.

I mitt hode er cutaway på en kassegitar et motefenomen som gjør gitaren dårligere. Når det er sagt, har min ene kurante kasse cutaway. Det var det som var å velge i som låt slik jeg likte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walden er veldig ryddig merke. :) Absolutt flinke til å lage gitarer. Skiller seg litt ut fra typisk kinaproduksjon ved at de faktisk har klart å tørke treverket sitt skikkelig og har integritet nok til å kaste de dårligste eksemplarene. ;)

Art & Lutherie har litt røffere og ubehandlet lyd som jeg liker godt (det er sannsynligvis Art & Lutherie Dread Cedar eller Dread Spruce du har blitt anbefalt). Det er rett og slett gode gitarer med litt forskjellig bruksområde og lydsignatur. Når det gjelder cutaway er det gjerne slik at de som er ute etter lydkarakteristikken i en A&L neppe spiller over 14. bånd og jeg er egentlig enig i at det er litt "jålete" for mange gitarister (men ikke alle).

Ibenez sine gitarer er også bra, men for meg blir de litt kjedelige i lyden. Ingenting galt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har greie på kassegitarer, og jeg, sier at en gitar uten cutaway i utgangspunktet er bedre. Større kasse og mer symetrisk kropp er årsaken. Men det er jo ikke "in" om dagen. Argumentet om at det er tilgang til de høye båndene synes jeg er syltynt, da de fleste av oss nøyer oss med å klaske løs på akkorder på de nederste fem båndene på en kasse. Det er jo mulig du har andre behov.

I mitt hode er cutaway på en kassegitar et motefenomen som gjør gitaren dårligere. Når det er sagt, har min ene kurante kasse cutaway. Det var det som var å velge i som låt slik jeg likte.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo klokere og klokere her. Men fortsatt ingen direkte anbefalinger ennå. venter på mer svar. Håper noen har noe spesifikk de vil anbefale meg. Som sagt gjerne med cut away asså. Det er jo litt tøfft og :9

Hvis du ikke presiserer litt mer hva behovene dine er sitter vi og anbefaler bra gitarer i blinde. Skal jeg slenge ut forslag om Cort MR-100F? Den er bra og med cutaway, men den er en helt annen gitar enn A&L Dread eller Walden sine.

Noe å gå etter? Musikk, sjanger, spillestil, ønsker, uteseende (farge)...?

Edit: Skrivefeil

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke presiserer litt mer hva behovene dine er sitter vi og anbefaler bra gitarer i blinde. Skal jeg slenge ut forslag om Cort MR-100F? Den er bra og med cutaway, men den er en helt annen gitar enn A&L Dread eller Walden sine.

Noe å gå etter? Musikk, sjanger, spillestil, ønsker, uteseende (farge)...?

Edit: Skrivefeil

Ja jeg ser etter noe med mindre lakk på. Gjerne cutaway og liker å spille/lære å spille en god blanding av type Hank marvin( selvom han bruker bare stratocaster):) Hehe men liker sånn musikk samme med Mr cash og ellers bare en god gitar med klar lyd og klang. Er jo nybegynner med hjemme ambisjoner. Så viktig å få sjekket ut det som låter best innenfor rundt 3000-3500. Hmm hva annet??? jo jeg tror ikke "spansk" er noe for meg. Hehe vil bare lære mer og mer. Eller liker jeg gjerne gitarer med litt mørkere trefarger.

Hjertelig takk for hjelp. Vurderer sterkt den walden til 3300 kr på Riff! Veil pris 5200 med cut og mic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.