Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Delay-tråden


KristianF

Anbefalte innlegg

Lager en tråd tilsvarende "Overdrive-tråden" bare at denne tar for seg delaypedaler:

Jeg vet også at det er mange her inne som har mye og bytter mye utstyr, og derfor har hatt hendene sine på mange forskjellige delaypedaler.

Derfor tenkte og håpte jeg at vi kunne dele litt erfaringer her :)

Spiller ingen rolle om det er billige eller dyre pedaler, fortell! (gjerne inkluder resten av riggen den ble kjørt gjennom) :)

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Boss DD-3: Altfor spiss og digital i lyden, roter til lydbildet en god del når man bruker mye gain. Denne kvittet jeg meg med ganske fort. :P

Boss RE-20: Pedal som er laget for å låte som den gode, gamle Roland RE-201 Space Echo, og gjør jobben MEGET bra! Blir litt smaksak om man liker lyden eller ikke, men personlig syns jeg det låter tøffere enn toget! Veldig rund og varm delaylyd som ikke roter til selv om man måker på med masse repeats og delayvolum :) Den har også en noe sær reverb-funksjon i tillegg. Har lyst på en slik igjen!

T-Rex Replica: Enkel og grei delay som låter meget bra. Mulighet for mer analog/ullen/«varm» delaylyd via Brown-knappen. Til støyedelay foran ampvreng syns jeg den funker ganske bra, men til übervåt og harry solodelay i loopen syns jeg faktisk ikke den innfridde helt. Dyr sak, for guds skyld ikke kjøp den ny! :P

TC Nova Delay: Upåklagelig lyd, men ble for mye knoting for meg. Irriterende at man ikke ser de faktiske innstillingene når man laster en preset. Funksjonen med trinnløs justering mellom «tape», «analog» og «digital» delaylyd likte jeg meget godt!

Keeley AD-9: Ibanez AD-9, moddet av Keeley Electronics. Denne byttet jeg nylig til meg, og kan ikke si at jeg er fornøyd i det hele tatt - selv om lyden i den er fortreffelig. Selv på full guffe er delayen veeeldig lav i forhold til det man kjører gjennom, så det er umulig å få til ovennevnte «våte» sololyd.

Jeg syns forøvrig det burde komme en «RE-2» eller noe, en nedstrippet RE-20, i vanlig Boss-størrelse - ettersom jeg ikke trenger tap tempo. Da hadde jeg kjøpt den på flekken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss DD-3:Har en gammel slik en og jeg synes den låter bra. Varm og ikke så veldig "digital" lyd syns nå hvertfall jeg, og lett å tilpasse forskjellige forsterkere. Hadde den hatt tap-time ville den vært perfekt i mine ører.

Danelectro Reel Tape Echo:Merkelig er vel min beste beskrivelse på denne pedalen. En knapp som heter warble gir en slags chorus-lyd og en lo-fi knapp som skal gi mer tape-lyd på delayene. Det er også en sound on sound funksjon som jeg ikke får til å bruke. I tillegg til alt dette kan man velge mellom "tube" og "solid state" på echofunksjonen. Med andre ord en spesiell pedal.. MAn kan få veldig mye spesielle lyder ut av denne og delaytiden stilles inn med en slider, noe jeg syns er veldig bra ifht til vanlige potmetere. Blablabla. Vet ikke helt hva jeg skal konkludere med.. Morsom pedal, men jeg har ikke fått til å bruke den til noe konstruktivt selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss DD-2:

Fantastisk god digital delay, låter utrolig varmt, og du kan skru og tweake deg til det meste av delaylyder.

Vanskelig å få tak i riktignok, og når du først finner en vil selgeren ha 3000 kroner for den.

Boss DD-7:

God delay med en drøss av muligheter. Dekker absolutt alle behover, men ikke nødvendigvis alle like godt.

Har tap tempo, loopfunkskjon (!), analog, og mod funskjon, alt sier seg selv utenom mod, som gir en type chorus effekt i tillegg.

Og alt dette i vanlig bossformat. Absolutt et godt kjøp om man får tak i den billig.

Akai Headrush:

Looper og delay i ett. God delay som du kan skru til å gjøre det meste, tap tempo og en haug stereomuligheter er pluss!

Tar dog en del plass og kan fort bli borte i miksen.

Nova delay: Som nevnt tidligere, veldig, veldig god delay, men kan være litt knotete å skru til i farta.

Legger til noen fler når jeg kommer på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss DD-2:

Fantastisk god digital delay, låter utrolig varmt, og du kan skru og tweake deg til det meste av delaylyder.

Vanskelig å få tak i riktignok, og når du først finner en vil selgeren ha 3000 kroner for den.

Toill. Fant en med Buy now på eBay til under tusenlappen nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være sikker, det er ikke DM-2 du mener? :)

Med tanke på dette:

«The DD-2 did officially go out of sale 1986 but it was relaunched without changes as the DD-3 and has continued its life through till today.»

DD-3 liker jeg jo ikke. :P

DD-pedalene er jo nesten identiske uansett åssen du ser på det - men den dd-2en jeg har prøvd låt mye bedre enn noen dd-3, dd-5, dd-7 jeg har prøvd :)

Kan godt hende du ikke liker den, men etter min mening er det en bedre pedal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt disse delaypedalene:

Visual Sound H2O:

Chorus og delay i samme pedal. Er digital men er voicet som en analog.

Helt ok pedal, litt grumsete oscillering etter min smak.

Danelectro PB&J:

Utrolig kul liten sak. Billig også.

Nok en gang digital som er voicet som analog.

Har en ekstra fotbryter som halverer lengdene mellom repetisjonene.

Oscillerer ikke.

Danelectro Dan Echo:

Lydmessig så minner den litt om PB&J, men den er mye større og chassiet er lagt av metal og ikke plast.

Jeg moddet min slik at den oscillerte, og den oscilleringen var noe av det mest lofi greiene jeg noen gang har hørt.

Behringer DD-400:

Billig og grei pedal.

Lyden var veldig brukbar, men bypassen var grusom.

EHX Stereo Memory Man w/ Hazarai:

Veldig kul pedal med mange muligheter.

Har også en utrolig kul og brukbar looper.

Kunne godt tenkt meg en slik igjen.

BYOC Delay(gammel modell)

Kjøpte denne brukt. Var digital men skulle visstnok låte som en Boss Dm-2.

Låt helt brukbart. Ekstrem oscillering.

Ibanez DE-7:

En av de beste "bang for the buck"-pedalene der ute.

Er digital, men du kan stille den inn slik at den høres veldig analog ut.

Har også en veldig bra oscillering.

Boss Ps-2:

Pitchshifter og delay.

Min mangler en knott, så har aldri fått testa pitch-delen skikkelig, men delaydelen låter veldig kult.

Mørkt og stemningsfullt. Har kanskje den mest intense oscilleringen jeg noen gang har hørt.

Brukes i støyriggen min.

Line 6 DL-4:

Allsidig pedal med looper.

Låter bra til mitt bruk og looperen er jo bare fantastisk hendig.

Er på pedalbrettet mitt.

EHX Memory Boy:

Analog delay med modulasjon.

Kan få en del sprø lyder ut av denne. Ble litt skuffa over oscilleringen, så den er nå til utlån hos en jeg spiller.

Bør kanskje leke litt mer med denne etterhvert.

Mulig jeg har hatt flere, husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være sikker, det er ikke DM-2 du mener? :)

Med tanke på dette:

«The DD-2 did officially go out of sale 1986 but it was relaunched without changes as the DD-3 and has continued its life through till today.»

DD-3 liker jeg jo ikke. :P

DD-2 og de første DD-3 er prikk like, navnendringen skjedde fordi delay-chippene som ble brukt ble langt billigere, slik at prisen på DD-3 var mye lavere enn DD-2.

Istedenfor å senke prisen på DD-2 endret den navn til DD-3, for å gjøre prisendringen mer tydelig og muligens fordi de som kjøpte DD-2 ikke skulle føle seg "lurt".

Hemmeligheten bak disse var en diger delay-chip som egentlig ble brukt i langt dyrere rack-delays, men som nå var såpass rimelig at den kunne brukes her.

Etterhvert kom det jo langt billigere delay-chiper som kan gjøre "det samme" som denne, og man begynte til slutt å bruke en annen chip i DD-3.

Det er derfor mange liker DD-2 bedre, fordi den gamle chipen er varmere, mens den nye er mer steril og "moderne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.