Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

innkjøring/innspilling av nye høyttalere


Loztboy

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror det eneste riktige er å stenge seg inne på det minste rommet man har, gjerne et bøttekott, kople opp, skru alt på full guffe og dælje løst i ca 15-20 minutter. Med 15 w burde det holde til en solid innkjøring. Du vil i lang tid ikke høre forskjell på det ene eller andre. GUDD LØKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Tommern- har du også den CD- platen med "Ducati Passion"? Den setter jeg på utpå vårparten, sånn for å hisse meg opp litt. Det er en egen lyd av desmodromisk ventilstyring og tørrkløtsj :)

Etter å ha kjørt mc siden 1969, hadde jeg i år, 2009, min første sesong ever uten mc. Jeg tør ikke for mitt bare liv å fylle stua med desmodromisk musikk, for da blir det løp og kjøp uten kontroll. Men jeg er redd for at jeg får tilbakefall på ett eller annet tidspunkt, og da blir det å skaffe meg samme duc som min siste, en bitteliten MS4R med Termignoni.... Musica ! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg et nytt kabinett på 120W (harley Benton G212 Vintage med Celestion Vintage 30's)

Jeg bruker en 15 watts rørforsterker.

Hvor lenge bør jeg spille de inn på lavt volum?

Risikerer jeg å brenne de hvis jeg kjører på med 15 watt rør i noen timer?

Mange bra svar her så jeg behøver egentlig ikke si mer, men hvis høyttalerne tåler 120watt, så tåler de det helt fra første mikrosekund. Dvs du kan kjøre på så mye du vil, selv om de er flunkende nye. 15watt er i så måte ingenting og det er bare å gi jernet og nyte følelsen at de vil låte bedre og bedre for hver akkord som presses gjennom de.

Innkjøring av nye elementer har faktisk noe for seg, men de fleste er vel fornøyd med å la høyttalerne bli spillt inn under bruk.

Weber speakers har en sak om nettopp innkjøring av elementer, og anbefalinger for hvordan osv.

Skal du spille en gig med splitter nye kabs dagen etter at du har fått dem er det sikkert ikke dumt å la de spille et par timer kvelden før, om det så er du som bruker gitar, eller en CD som spinner. Da vet du om ikke annet at de funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske mange rare spekulasjoner, og et par tidvis teite forsøk på å dumme ut audiofile ikke-teoretikere.

Jeg regner med den var til meg. Jeg kan ikke hindre deg i å lese og tolke mine innlegg slik du nå enn måtte finne på, men som før nevnt, jeg har ikke som hensikt å dumme ut noen. Slikt trenger jeg ikke å drive på med.

Hensikten var å få noen til å trekke litt på smilebåndet. Prøver man det, kan man ikke regne med å nå alle. Det skal jeg leve godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi tre mulige konklusjoner. Den mest sannsynlige er vel den du har her, men sannsynligvis endrer de litt karakter over tid også. Eller? :)

Hmmmmm, så gamle høytallere er bygd på gamle måten med gammelt matrialet og i tillegg spilt i 40 år. Så hvis vi skal greie å gjenskape lyden i dag må vi først ta en prat med noen celloloseprodusenter og få laget korrekt gammal papp og kanskje finne noen produsenter av skikkelig "miljøvennlig" gammal gummi. Og hvordan er det med dagens kobber produksjon egentlig? For ikke å snakke om nikkelinnholdet i dagens kobber? Og hvor nøyaktige var spinningen av høytallercoilene på den tiden? Fant noe vann på ebay fra en kar som engang jobbet hos Jim Marshall som arbeiderne pleide å vaske henda i så nå skal jeg bygge ny amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm, så gamle høytallere er bygd på gamle måten med gammelt matrialet og i tillegg spilt i 40 år. Så hvis vi skal greie å gjenskape lyden i dag må vi først ta en prat med noen celloloseprodusenter og få laget korrekt gammal papp og kanskje finne noen produsenter av skikkelig "miljøvennlig" gammal gummi. Og hvordan er det med dagens kobber produksjon egentlig? For ikke å snakke om nikkelinnholdet i dagens kobber? Og hvor nøyaktige var spinningen av høytallercoilene på den tiden? Fant noe vann på ebay fra en kar som engang jobbet hos Jim Marshall som arbeiderne pleide å vaske henda i så nå skal jeg bygge ny amp.

He he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm, så gamle høytallere er bygd på gamle måten med gammelt matrialet og i tillegg spilt i 40 år. Så hvis vi skal greie å gjenskape lyden i dag må vi først ta en prat med noen celloloseprodusenter og få laget korrekt gammal papp og kanskje finne noen produsenter av skikkelig "miljøvennlig" gammal gummi. Og hvordan er det med dagens kobber produksjon egentlig? For ikke å snakke om nikkelinnholdet i dagens kobber? Og hvor nøyaktige var spinningen av høytallercoilene på den tiden? Fant noe vann på ebay fra en kar som engang jobbet hos Jim Marshall som arbeiderne pleide å vaske henda i så nå skal jeg bygge ny amp.

Men jeg har empirisk belegg for å hevde at dagens G12H Heritage ikke låter som originalene fra '68.

Problemet er hvis man skal sammenlikne dagens G12H Heritage, med hvordan originalene låt som nye i '68.

Og hvordan låt egentlig originalene i '68 sammenliknet med hvordan de låter i dag etter 40 års innspilling?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Innspilling" er myteomspunnet..

Sannheten er at et høyttalerelement endrer litt mekaniske data ved bruk og derfor er det vanlig å "spille de" inn før man f.eks skal måle de og bruke de i en konstruksjon. Enkelte produsenter "spiller inn" kostbare elementene som en del av kvalitetsjekken, måten det gjøres på er at de blir tilført et sweep eller et lavfrekvent signal med høy nok amplitude til at membranen og svingspole beveger seg innenfor det området som ofte betegnes som det "lineære". Altså at høyttaleren har et så stort utsving som det kontinuelig kan ha uten å ta skade av det. For elementer som brukes til gitar merker man lite til endringen i de elektromekaniske parameterne, da kassene ofte er åpne, eller i alle fall ikke nøyaktig avstemt på noen måte. Det man derimot merker er at frekvenskurven kan endres noe over tid. Typisk dempes noen av toppene i mellomtone/diskant området.

Man kan selvsagt tilføre et veldig lavt signal til en høyttaler over lengre tid hvis man ønsker det, men det vil ikke ha noen særlig merkbar effekt med mindre man smører seg med veldig mye tålmodighet.

Forskjeller på høyttalerelementer er faktisk ganske store, en produksjons serie kan skille så mye som 50% i essensielle parametre fra en annen og dette er et ganske stort problem for mange produsenter. Å sammenligne et element som ble produsert for 10-50 år siden med et nyprodusert er egentlig helt latterlig, da man ikke lager elementene av de samme delene lenger og at så gamle elementer har endret karakteristikk grunnet svekket permanentmagnet, fukt, støv og skitt på membranene samt ikke minst et oppheng og spider som ble laget av materialer som på ingen måte oppfører seg likt etter mange års bruk. Man kan lage elementer som ligner på gamle typer, men identiske blir de ikke.

Angående tilført effekt er kraftige forsterkere ikke noe stort problem. Faktisk er små transistorforsterkere som forvrenger kraftig i sluttforsterkeren det som raskest tar knekken på et høyttalerelement. Låter det bra, går det generelt bra..

Kort oppsummert - "innspilling" endrer parametre i større eller mindre grad - måten å oppnå dette på er å bruke produktet ganske enkelt.

Jeg husker den gangen vi kjørte moped og motorsykkel var det også veldig mye snakk om "innkjøring" - det var ikke måte på hvor langt man skulle kjøre i sneglehastighet for at motoren ikke skulle "skjære" seg ved første og beste anledning. Igjen - stort sett bare tøys og tull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker den gangen vi kjørte moped og motorsykkel var det også veldig mye snakk om "innkjøring" - det var ikke måte på hvor langt man skulle kjøre i sneglehastighet for at motoren ikke skulle "skjære" seg ved første og beste anledning. Igjen - stort sett bare tøys og tull..

Når det gjelder innkjøring av nyboret sylinder på moped, er det faktisk viktig med innkjørig.

Ref. egen erfaring;

Hadde bora opp sylinderen på min Suzuki ER50 for 15 år siden.

Dumme og unge som vi var, kjørte vi en tur til Sverige(fra Oslo), mopeden min varmskjerte seg vel rundt 5 ganger på den turen, men klarte seg allikevel.

Jeg har også brent et element en gang. En av mine første forsterkere (også for rundt 15 år siden), en Peavey transistor med 15" element.

Jeg space helt ut i en times tid med feedback, dette resulterte i svidd spole, hehe.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder innkjøring av nyboret sylinder på moped, er det faktisk viktig med innkjørig.

Ref. egen erfaring;

Hadde bora opp sylinderen på min Suzuki ER50 for 15 år siden.

Dumme og unge som vi var, kjørte vi en tur til Sverige(fra Oslo), mopeden min varmskjerte seg vel rundt 5 ganger på den turen, men klarte seg allikevel.

Joda, man skal kjøre inn nye sylindre og nye motorer, men det er da faktisk ganske fort gjort. Derimot er ymse oppskrifter og råd om 50 mil med tomgangsturtall o.l. bare vås.

Jeg hadde forøvrig også et par ER'er - De ble fort noe over 50c i mine hender, men morro var det jo :)

Edit :

Nja, nei jeg hadde en Rød ER, men flere ZR'er. Sånn var det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har emirisk belegg for å hevde at dagens G12H Heritage ikke låter som originalene fra '68.

Problemet er hvis man skal sammenlikne dagens G12H Heritage, med hvordan originalene låt som nye i '68.

Og hvordan låt egentlig originalene i '68 sammenliknet med hvordan de låter i dag etter 40 års innspilling?

Det er vel det som er hele poenget. Det hadde vært jævlig merkelig og usannsynlig hvis de låt helt likt. Jeg vil tro veldig få ting som inngår i produksjonen er likt i dag som for 40 år siden. Alt fra produksjon av alle matrialene som elementene er laget av til produksjonen av selve elementet er jo forskjellig og sikkert flyttet er par ganger i mellomtiden. Og som du sier selv om du finner et par NOS nye i bokser er de fortsatt 40 år gamle........ Chasing ghosts........... Derfor bryr jeg meg fint lite om noe låter like bra som noe annet. Det er masse nye ting som låter bra, men ikke likt som de gamle greier.

I dag kjører jo alle ungene scooter....... Føkk scooter - Suzuki X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B)

Personlig er jeg kjempeglad for at jeg egentlig ikke helt husker hvordan de håndspunnede coilene på Telecasteren min låt gjennom Vox kabinettet mitt i 1967.

For om jeg hadde husket det eksakt, så trur jeg at jeg hadde slitt med at øra jo har blitt 42 år eldre. Og da hadde jeg jo egentlig leita etter et lydbilde som jeg ikke hadde hatt noen mulighet til å gjenskape, og jeg hadde vandret hvileløst rundt resten av mitt liv, på leit etter en umulighet.....

En skjebne verre enn døden....

Det er deilig å ha blitt så gammal og pragmatisk at bare det låter fint, ja da er jeg mer enn happy. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.