Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

innkjøring/innspilling av nye høyttalere


Loztboy

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg et nytt kabinett på 120W (harley Benton G212 Vintage med Celestion Vintage 30's)

Jeg bruker en 15 watts rørforsterker.

Hvor lenge bør jeg spille de inn på lavt volum?

Risikerer jeg å brenne de hvis jeg kjører på med 15 watt rør i noen timer?

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor lang tid det tar, avhenger av hva slags lyd du bruker. Det beste er vel å bruke en CD. Hvalsang trenger ikke så lang tid, men noen sier at brå transienter kan bli lurvete i overtonene, og bassen litt våt. 17 timer, fjorten minutter og tretti sekunder er passe.

Selv liker jeg å bruke lyden av en bikube, helst der biene går på lynghonning, men da må du opp i over tjue timer. En jeg kjenner lyt det stå i over to døgn, men jeg synes ikke han var heldig med det. jeg kan høre en bilyd i den kassen, så nøy det med tjueto timer, tre minutter og førtito sekunder.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du kan kjøre på fra første stund :) Er ikke noe risiko å svi talespolen når du bar har 15 watt som maks. Eneste du må tenke på er at høyttalerne er en anelse stivere i begynnelsen, så det tar en del timer før høyttalerne låter slik de er ment :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar, avhenger av hva slags lyd du bruker. Det beste er vel å bruke en CD. Hvalsang trenger ikke så lang tid, men noen sier at brå transienter kan bli lurvete i overtonene, og bassen litt våt. 17 timer, fjorten minutter og tretti sekunder er passe.

Selv liker jeg å bruke lyden av en bikube, helst der biene går på lynghonning, men da må du opp i over tjue timer. En jeg kjenner lyt det stå i over to døgn, men jeg synes ikke han var heldig med det. jeg kan høre en bilyd i den kassen, så nøy det med tjueto timer, tre minutter og førtito sekunder.

Lykke til!

Amen. Jeg er stum av undring! Det er simpelthen bare å bøye seg ydmykt for slike kunnskaper ! B)

Sjøl hadde jeg vel gjort den fatale feil å spilt av 4 runder lydopptak av en Ducati i SupebikeVM på Assen. Men jeg ser jo nå at det hadde gått fryktelig galt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar, avhenger av hva slags lyd du bruker. Det beste er vel å bruke en CD. Hvalsang trenger ikke så lang tid, men noen sier at brå transienter kan bli lurvete i overtonene, og bassen litt våt. 17 timer, fjorten minutter og tretti sekunder er passe.

Selv liker jeg å bruke lyden av en bikube, helst der biene går på lynghonning, men da må du opp i over tjue timer. En jeg kjenner lyt det stå i over to døgn, men jeg synes ikke han var heldig med det. jeg kan høre en bilyd i den kassen, så nøy det med tjueto timer, tre minutter og førtito sekunder.

Lykke til!

Bra du svarte Castor, jeg holdt på å sette på en dobbeltdekker-kassettspiller med

som bytter side og kassett. Denne skulle stå i nøyaktig 23 døgn, førtini minutter og trettiseks sekunder(har hørt at 37 sekunder gjør at de blir ubrukelige med fusspedal) ps. hvis du ikke får Arnie til å bytte side og kassett ender du opp med høyttalere som ikke kan brukes til annet enn smurfelyder.

Har hørt for mange audiofile som holder på som verst, i frykt for å skade elementene, død over de :)

Det er med andre ord bare å kjøre på da.

ps#2. Jeg jobba sammen en fyr før som kjøpte deg nye dyre stereohøyttalere, han lot anlegget stå på hele dagen å spille cd på lavt volum mens han var på jobb i et par uker!

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar, avhenger av hva slags lyd du bruker. Det beste er vel å bruke en CD. Hvalsang trenger ikke så lang tid, men noen sier at brå transienter kan bli lurvete i overtonene, og bassen litt våt. 17 timer, fjorten minutter og tretti sekunder er passe.

Selv liker jeg å bruke lyden av en bikube, helst der biene går på lynghonning, men da må du opp i over tjue timer. En jeg kjenner lyt det stå i over to døgn, men jeg synes ikke han var heldig med det. jeg kan høre en bilyd i den kassen, så nøy det med tjueto timer, tre minutter og førtito sekunder.

Lykke til!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt overdrevet når folk sier de må spilles inn, i likehet med ett par humoristiske innslag her ;)

Som nevnt er høytalerne stivere ved innkjøp enn etter det har blitt spilt på i noen uker/år/tiår. Av den grunn så er det greit at den fysiske pressmotstanden(luft og stivhet i membranet) får gått seg til å bli mykt å fint. Det eneste du antageligvis kommer til å merke er at etterhvert får høytalerne en mer naturlig lyd enn de har nå. Høytalerne er faktisk(forhåpentligvis hvertfall) testet fra fabrikk til å fungere som de skal. jeg mener selv det er værre med de som kjøper 30 år gamle høytalerkasser som ikke har blitt brukt på 25 år og kjører full guffe på høytalerne som har stivnet sammen og morket i løpet av de siste 25 åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å "dumme ut noen", men falt for fristelsen for å dra en liten spøk.

Jeg er helt enig i at høyttalere endrer seg i løpet av den første tiden de blir brukt, og da til det bedre.

Derimot tror jeg hele "innspillingen" av høyttalere er en bløff. Teoretisk sett kan man spekulere i at gitarhøyttalere kanskje kan ha noe større sjanse til å bli skadet mens de er nye og stive, hvis man skru alt på 11 og denger løs, men jeg tror også vi er inne på promilleforskjeller.

Det neste blir vel kanskje spesialDVD-plater der man skal "kjøre inn" den nye TV- skjermen, ved å fore den med litt duse og ikkeavskrekkende pastellfarger den første tiden?

Skal man som sagt være supernøye, kan det være lurt å ikke belaste maks helt til å begynne med, i første rekke fordi man da ikke kjenner utstyret og tålegrensene i like stor grad som om når man har brukt det en stund.

Tror det er adskillig flere høyttalerelementer som har tatt kvelden fordi brukeren ikke har brukt ørene enn de som har vandret heden grunnet "dårlig innspilling". Uhyre marginalt problem!

Og Tommern- har du også den CD- platen med "Ducati Passion"? Den setter jeg på utpå vårparten, sånn for å hisse meg opp litt. Det er en egen lyd av desmodromisk ventilstyring og tørrkløtsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elma og jeg hadde en liten test av to Marshall kabinetter.

Det en kabinettet var et nytt, men innspilt HW kabinett med G12H heritage elementer.

Det andre kabinettet var et originalt '68 kabinett med G12H elementer.

det skal sies at HW kabinettet var et a kabinett, mens originalen var et b kabinett.

Ellers er de veldig like, og har til og med det samme Basketweave trekket.

I sammenhengen skal det også nevnes at G12H heritage er kjent

som den RI høytaleren som likner mest på originalen.

Begge kassene ble testet med samme 50w Plexiamp.

Forskjellen i lyd var stor, og mye større enn jeg trodde.

Det var mye mer diskant og topp i det nye kabinettet,

mens det gamle var mye rundere og mykere i tonen.

Konklusjon: det tar kanskje opp til 40 år å spille inn høytaler skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske mange rare spekulasjoner, og et par tidvis teite forsøk på å dumme ut audiofile ikke-teoretikere.

Faktum nummer én: Et høytalerelement som har blitt spilt kontinuerlig i to år låter anderledes enn da det var splitter nytt av samlebåndet. Dette har simpelthen med å gjøre at papp og gummi mykner fra de er nye. Har ingen her eid en dongeribukse før?

Spørsmålet er jo selvsagt i hvilken grad dette har noe å si på lyden, men noe har den nok å si. Det skal ikke mye til før materialer, spesielt så skjøre og påvirkelige som papp og treverk, endrer egenskaper.

Men hvorvidt du skal bry deg om å spille inn høytaleren ved å la den stå på med lav radio en hel dag, tror jeg er en annen sak. Og jeg tror ikke du skal være bekymret over å herpe elementet noe mer nå enn et hvilkensomhelst annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.