Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte ut pickupene på en les paul standard


jealei

Anbefalte innlegg

heisann, det er nok en gang tid for pickup bytte, de har jeg har nå er noen pickuper jeg kjøpte fra irongear, veldig gode pickuper, men ikke helt meg, jeg vurderer om jeg skal slenge en p90 inn i necken fordi jeg for det meste bruker en splitta humbucker, til den musikken jeg bruker neck pickupen til så er full humbucker for grumsete, mens i splitta så blir lyden klarere men litt for spinkel, mens jeg forstår at p90 er en blanding mellom singelcoil og humbucker?

I brigde så ser jeg etter en hissigpropp av en pickup med god sustain, den orginale pickupen som satt i gitaren hadde fantasktisk sustain, den gikk inn i en slags feedback som fikk tonen til og vare lenge, men lyden i seg selv var for "spinkel" skulle hatt mer bånn. så derfor bytta jeg de ut, den har jeg brigde nå er veldig nær det jeg ser etter, men skulle hatt bedre sustain.

men så har jeg leeenge hatt ønske om å prøve ut emg, hva er det som passer i en gibson les paul standard faded? Den er chambered, men har ikke peil på hva som funker til sånt, også lurer jeg på åssen det blir med neck, får man en emg mic som gir klar clean lyd uten at det låter altfor spinkelt?

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P90 er en singlecoil. Den er mindre enn humbuckeren du har i neck fra før, så det vil se rart ut. Alternativt kan du prøve en P94, som er P90 i humbuckerstørrelse...

Ang. EMG så vil jeg absolutt anbefale kombinasjonen 81 og 60. 81 i bridge og 60 i neck. Låter helt konge, 60 er meget bra på clean! :) Styr unna 85 i neck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

et spørsmål, dette skal monteres in en les paul, hvordan fungerer det når jeg ser på sida til emg så ser jeg at det følger med en volum og tone pots, så viss jeg kjøpe 2 stk blir det ikke noe problem, men kan jeg bruke den toggelen jeg har eller må jeg bytte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man bør bytte ut potmetere når man skifter til EMG, er at motstanden i kontrollene er veldig forskjellig. Det gjelder alle aktive pickuper. En bryter har ikke noen motstand (i praksis, men i teorien.. ) og vil fungere like greit uavhengig av ha man setter inn av pickuper.

Jo mer man bruker volum- og tonekontrollene på en gitar, jo større rolle spiller det hva man bruker av potmetre. Bruker man dem ikke, eller bruker dem som av/på- brytere, forsvinner mye av poenget når det gjelder disse komponentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.