Web Analytics
Jump to content

Tyngdepunkt

Tell

Recommended Posts

Hei

Jeg har fra før en Les Paul-formet gitar (en Epiphone Special II) og en explorer (LTD EX-260), og den største forskjellen jeg merker (annet enn lyd og halsprofil) er deres særdeles forksjellige tyngdepunkt når jeg står og spiller, mens Les Paul'en er veldig baktung og har halsen i en 45 graders vinkel (eller deromkring) blir exploreren relativ framtung (den henger tilnærmet vannrett). Jeg liker ikke at jeg må støtte opp gitaren med venstrehånda, noe jeg føler hemmer spillingen min, mens jeg synes Les Paul'en blir vel baktung, er det noe som kan gjøres (tenker annen reim, har kun en slapp, enkel nylonreim) for å endre gitarens tyngdepunkt på en "behagelig" måte, eller er det andre gitarer som har et mer avbalansert tyngdepunkt, slik at halsen henger noe nærmere 30 grader når man ikke holder på den?

Leter ikke etter fakta, men heller folks erfaringen med ulike gitarkroppformer.

Ninjaedit: Skal sies at Les Paul'en er i mine øyne, uvanlig tung

Edited by A. Tell

Har hatt nøyaktig samme problemet med både explorer og sg fasonger.

Det første jeg ville gjort er å skaffe ei reim med mer "friksjon", f.eks ei av skinn/lær og se om det hjelper.

Alternativt så kan du flytte på reim-festene på gitaren :P

LP100 er ihvertfall grisetynne. Special har flat topp, vet ikke hvor mye tynnere de er...

Har selv eid en Epiphone Special-II i flere år, og vil ikke påstå at den er spesielt tung i det hele tatt. Det er naturligvis mange gitarer som er lettere på vekten, men denne vil jeg nok si er en slags mellomting. Selv er jeg ikke hverken storvokst eller spesielt sterk, men kan stå å spille med den gitaren uten at det føles hemmende på noen måte.

Hmmm... ser det ble feil det jeg skrev om Epiphonen, jeg føler den som uvanlig baktung. Ble skrevet litt i hui og hast på skolen detta her. :blush:

Men OT så er det to mulige løsninger, og det er raim med ekstra friksjon (helst lær da?) og å flytte reimfestet til baksiden av gitaren, trur i alle fall jeg skal teste med annen reim før jeg begynner å skru i gitaren.

Toven: Hoi, er Edwardsen så tung? :o Min er temmelig mye lettere enn Gibsonen, men den er jo helt GRASSALT tung. Har aldri veid den, og vet ikke om jeg tør. :P

Var da det jeg veide den til, om ikke jeg har tatt heeeelt feil så veier den det :P

Leter ikke etter fakta, men heller folks erfaringen med ulike gitarkroppformer.

Leo Fender laget Stratocasteren som det perfekte verktøydet for gitaristen.

Utseende er et resultat av behagelig form og ballanse.

Konstruksjon et resultat av lave produksjonskostnader.

/...senere i historien er ikke lave produksjonskostnadene lenger

en faktor som forbrukereren får dra nytte av. Overskudd går nå

til aksjonærene.

Firebird og Explorer er notorisk "framtunge", men det hjelper godt å flytte reimfestet til bak på halsen, slik som her:

Gibson-type explorerar har jo reimfestet på baksida. Hameren min er perfekt balansert. Deriomot prøvde eg ein LTD EXP (med reimfestet på sida), og hovudet gjekk rett i bakken.

Det kan hjelpa med ei skinnreim for å få LTDen din til å halda seg på plass.

Edit: Med festet på baksida vil kroppen tilta litt utover. Personleg føretrekk eg dette, spesielt med gitaren eit stykke nede.

Edited by Lord Nelson