Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tyngdepunkt


Tell

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fra før en Les Paul-formet gitar (en Epiphone Special II) og en explorer (LTD EX-260), og den største forskjellen jeg merker (annet enn lyd og halsprofil) er deres særdeles forksjellige tyngdepunkt når jeg står og spiller, mens Les Paul'en er veldig baktung og har halsen i en 45 graders vinkel (eller deromkring) blir exploreren relativ framtung (den henger tilnærmet vannrett). Jeg liker ikke at jeg må støtte opp gitaren med venstrehånda, noe jeg føler hemmer spillingen min, mens jeg synes Les Paul'en blir vel baktung, er det noe som kan gjøres (tenker annen reim, har kun en slapp, enkel nylonreim) for å endre gitarens tyngdepunkt på en "behagelig" måte, eller er det andre gitarer som har et mer avbalansert tyngdepunkt, slik at halsen henger noe nærmere 30 grader når man ikke holder på den?

Leter ikke etter fakta, men heller folks erfaringen med ulike gitarkroppformer.

Ninjaedit: Skal sies at Les Paul'en er i mine øyne, uvanlig tung

Endret av A. Tell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP100 er ihvertfall grisetynne. Special har flat topp, vet ikke hvor mye tynnere de er...

Har selv eid en Epiphone Special-II i flere år, og vil ikke påstå at den er spesielt tung i det hele tatt. Det er naturligvis mange gitarer som er lettere på vekten, men denne vil jeg nok si er en slags mellomting. Selv er jeg ikke hverken storvokst eller spesielt sterk, men kan stå å spille med den gitaren uten at det føles hemmende på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... ser det ble feil det jeg skrev om Epiphonen, jeg føler den som uvanlig baktung. Ble skrevet litt i hui og hast på skolen detta her. :blush:

Men OT så er det to mulige løsninger, og det er raim med ekstra friksjon (helst lær da?) og å flytte reimfestet til baksiden av gitaren, trur i alle fall jeg skal teste med annen reim før jeg begynner å skru i gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter ikke etter fakta, men heller folks erfaringen med ulike gitarkroppformer.

Leo Fender laget Stratocasteren som det perfekte verktøydet for gitaristen.

Utseende er et resultat av behagelig form og ballanse.

Konstruksjon et resultat av lave produksjonskostnader.

/...senere i historien er ikke lave produksjonskostnadene lenger

en faktor som forbrukereren får dra nytte av. Overskudd går nå

til aksjonærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firebird og Explorer er notorisk "framtunge", men det hjelper godt å flytte reimfestet til bak på halsen, slik som her:

Gibson-type explorerar har jo reimfestet på baksida. Hameren min er perfekt balansert. Deriomot prøvde eg ein LTD EXP (med reimfestet på sida), og hovudet gjekk rett i bakken.

Det kan hjelpa med ei skinnreim for å få LTDen din til å halda seg på plass.

Edit: Med festet på baksida vil kroppen tilta litt utover. Personleg føretrekk eg dette, spesielt med gitaren eit stykke nede.

Endret av Lord Nelson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.