Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av min første gitar.


newbeginner

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

@Audun; Nå må jeg få lov å nevne at det er kommet mye ålreite gitarer i den laveste prisklassen også når man skal ha akkustisk. Har selv en Cort til 1500 som er godt på høyde med Ibanezen til pappa som kostet betydelig mer. Har prøvd mye bra og billig Cort. Prøvde også en som jeg ikke husker navnet på, tror det var Zephyr eller noe slikt, hos den lokale sjappa. Den kosta 1200kr og er virkelig en av de bedre akkustiske gitarene jeg har spilt på.

Selvsagt kan man ende opp med katta i sekken sikkert, men jeg er veldig positivt overrasket over hvor god spillbarhet og lyd det er i mange av disse billige gitarene, hvertfall fra mer eller mindre kjente merker.

Med dette sagt så betviler jeg selvsagt ikke dine utsagn om at Woodrock ikke er noe å rope hurra for!

Ellers vil jeg til trådstarter si at om du bare bor 10 minutter unna en musikkforretning; gå dit, si hva du skal ha og hvor mye du skal bruke, så får du antakeligvis god hjelp til å finne riktig gitar, og sette opp gitaren, samt at du skaper en relasjon til den lokale gitarsjappa, noe som på ingen måte skal undervurderes!

edit: @Rukula; hvorfor er det bedre å begynne med nylon? Hva gjør nylon lettere å komme i gang? Bredere gripebrett så det er mye vanskeligere å ta "avanserte" akkorder? Smak og behag hva som er best selvsagt, men personlig syntes jeg det var veldig mye lettere å spille på en ålreit stålstrenger enn en nylonstrenger i starten, mye fordi det var smalere hals og den låt bedre. Vondt i fingrene får man uansett :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Den kosta 1200kr og er virkelig en av de bedre akkustiske gitarene jeg har spilt på.

Jøss....

Ellers vil jeg til trådstarter si at om du bare bor 10 minutter unna en musikkforretning; gå dit, si hva du skal ha og hvor mye du skal bruke, så får du antakeligvis god hjelp til å finne riktig gitar, og sette opp gitaren, samt at du skaper en relasjon til den lokale gitarsjappa, noe som på ingen måte skal undervurderes!

Det kan jeg være enig i.

edit: @Rukula; hvorfor er det bedre å begynne med nylon? Hva gjør nylon lettere å komme i gang? Bredere gripebrett så det er mye vanskeligere å ta "avanserte" akkorder? Smak og behag hva som er best selvsagt, men personlig syntes jeg det var veldig mye lettere å spille på en ålreit stålstrenger enn en nylonstrenger i starten, mye fordi det var smalere hals og den låt bedre. Vondt i fingrene får man uansett :)

Vondt får man de første 14 dagene til man har herdet fingertuppene. Det gjelder både nylon og stålstrengere, men at nylonstrengere er lettere å begynne med enn stålstrenger skjønner ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at alle gitarer til 1500 er som peisved å regne er nå litt drøyt, men en ok gitar koster fort fra 2-3000,-

Det med peisved var selvfølgelig satt veldig på spissen. Du kan selvfølgelig finne ok gitarer til 1500,- men sjansen er betydelig større litt lenger opp i pris. Det er jo en grunn til at ting koster det det koster. (evt. Ikke koster)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss....

Hehe. Det er faktisk ikke tull. Ingen gitar har noen gang overrasket meg mer enn den. Den var meget lettspilt og klangen var helt fantastisk. Var heller ikke noe å utsette i forhold til skeivheter i halsen eller dårlig båndarbeid. Selvsagt kan den ikke måle seg med gitarer som koster 10-15 lapper mer, men jeg har spilt gitarer til over 5000 som har vært dårligere enn denne.

Nå kan det jo også hende at jeg fikk prøve et veldig godt eksemplar, er jo langt ifra sikkert at alle er slik, men jeg vurderer å kjøpe meg en når feriepengene kommer på nyåret, om jeg ikke må bruke alt på bilreparasjoner.

Svaret til trådstarter kan vel uansett oppsummeres med; gå 10 minutter til butikken og finn deg en fin gitar. Uten å starte en diskusjon angående ny vs brukt så angrer ikke jeg et sekund på at jeg kjøpte min første gitar i butikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Men mener på at jeg har lest noen andre plasser også at folk har anbefalt CD-60. Så tror bare jeg går for den.

Takker for alle svar. :)

Det er nok i utgangspunktet bedre enn Woodrock i hvert fall. Lykke til med både gitarhandel og spilling! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ser du på de med elektronikk? Hvorfor ikke bare gå for en uten cutaway og mic?

Har forresten blitt anbefalt den Fender'n selv, så tror det er en god gitar.

Det er et godt poeng. Elektronikk koster det også. Dvs at i den prisklassen er en stor del av kostnaden brukt på elektronikken og ikke resten av instrumentet. Cutaway på en kassegitar kan spille inn på hvordan gitaren låter, så så lenge man ikke må ha lettere tilgang til båndene over 12. er det like lurt å kjøpe en uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i cutaway på akustiske gitarer. Det kommer nok av at jeg er mer elgitar typen. Og spiller på kassegitaren som en unpluged elgitar. Det jeg liker med akustiske gitarer med cutaway er at man ikke er så låst til å måtte spille bare akorder osv. Og jeg vil tro at man kanskje kan klare seg lengre på en akustisk gitar med cutaway før man får behovet for en elgitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok kan cutaway bli nødvendig når man etter 3+ år spiller soloer unplugged på den lokale puben, men jeg selv (som bare har spilt i 1 år) ser ikke nødvendigheten for det i hans første gitar. Jeg mener at lyd og lettspilthet er 1. prioritet akkurat nå.

Tilbake til det med nylon- kontra stålstrenger som første gitar, hva mener folk om det? Har en kamerat som skal kjøpe gitar og jeg greier ikke helt å argumentere for eller imot noen av delene, sett bort i fra at jeg mener han bør kjøpe den han synes låter best og den han får "god-feelingen" av. Jeg synes stålstrenger høres mye finere ut, men smaken er som baken. Selv startet jeg på en nylonstrenger, noe som gikk greit nok, og fordelen der er vel at det er noe lettere å spille på (med tanke på å presse ned strengene), men de kan også bli litt "vanskelige" med det breie fretboardet. Med tanke på fremtiden er jo sikkert stålstrenger smartest, for en kommer sikkert til å gå over på en elgitar og dermed ikke ha nylonstrenger som et valg.

Interessant å høre hva andre mener rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.