Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av min første gitar.


newbeginner

Anbefalte innlegg

Hei! Lurte på om noen hadde noen tips til en grei og billig nybegynner gitar? Når jeg sier nybegynner mener jeg sånn helt nybegynner. Derfor gidder jeg ikke å bruke mye penger på min første gitar.

Jeg lurte på om denne her er en grei første gitar? -> http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=315

Takker for svar! :)

Endret av newbeginner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du spilt gitar i det hele tatt, eller lært deg noe?

Hvis ja:

Dra til din lokale musikkbutikk, test et par akustiske gitarer.

Hvis nei:

Lån en gitar av en onkel, søskenbarn eller tante, og sjekk om det er noe for deg.

Har spilt litt. Men kan ikke så alt for mye.

Men den gitaren jeg linka er den grei for en nybegynner? det er vell egentlig det jeg vil ha svar på... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt litt. Men kan ikke så alt for mye.

Men den gitaren jeg linka er den grei for en nybegynner? det er vell egentlig det jeg vil ha svar på... hehe

Nei. Jeg tør påstå at disse gitarene ikke er for noen. (med fare for å tråkke noen på tærne, her...) Ikke en gang nybegynnere. Legg samme summen i en brukt gitar, så får du noe som er brukbart.

F.eks. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19571081

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Kan jeg spør hvorfor du mener disse gitarene ikke er for noen? :)

Vel, altfor billige gitarer har vel som oftest et dårlig rykte på seg.

De aller fleste her på forumet anbefaler å kjøpe brukt, du får rett og slett mye mer gitar for pengene. Er du skeptisk til å kjøpe brukt, så kan jeg bare si at det ikke er noe å bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Kan jeg spør hvorfor du mener disse gitarene ikke er for noen? :)

Jeg mener det fordi det jeg har vært borti av Woodrock ikke har vært bra. Jeg mener også at selv om man er rimelig fersk i gitargamet bør man kjøpe et visst minimum av kvalitet da det sannsynligvis gjør det både lettere å lære seg å spille, og dessuten låter det mye bedre når man har kommet litt i gang.

Jeg tror at ofte kan dårlig utstyr/instrumenter være en sterkt medvirkende årsak til at nybegynner mister motet og motivasjonen, selv om det ikke nødvendigvis gjelder alle.

Edit: Man kan selvfølgelig gå lei selv om man har et bra instrument også...

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe en brukt gitar nå. Men er vell egentlig ikke så mye å si hvilken gitar man bruker når man bare skal lære seg grunnleggende ting? Hadde jeg kjøpt den gitaren så hadde jeg bare kjøpt en ny å bedre gitar når jeg følte jeg hadde beheov for det.

Det som er så greit også er at jeg kan gå 10min så er jeg på butikken også..

Men hvis dere absolutt mener at jeg ikke bør gå får den uansett så tror jeg kjøper en annen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, særlig på bruktmarkedet. Skal du ha en såpass rimelig gitar, hadde jeg droppet mikrofon og slikt. Kjøp en der alt er lagt i selve gitaren, og ikke i elektronikk.

Vil også minne om at det er flere merker som lager kurante gitarer i billigklassen. Ibanez og til dels Fender kan nevnes. Og sikker andre, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe en brukt gitar nå. Men er vell egentlig ikke så mye å si hvilken gitar man bruker når man bare skal lære seg grunnleggende ting? Hadde jeg kjøpt den gitaren så hadde jeg bare kjøpt en ny å bedre gitar når jeg følte jeg hadde beheov for det.

Det som er så greit også er at jeg kan gå 10min så er jeg på butikken også..

Men hvis dere absolutt mener at jeg ikke bør gå får den uansett så tror jeg kjøper en annen..

Det er for all del ditt eget valg. JEG mener du bør kjøpe brukt fordi du da får et instrument som kostet bortimot det dobbelte nytt. Nye gitarer til 1500,- og 3000,- kan ikke sammenlignes. Den til 1500,- er sannsynligvis lite mer enn peisved. De som ligger rundt 3000,- begynner å være greie gitarer. Skulle det vise seg etter en stund at dette ikke var noe for deg likevel, kan du selge igjen til omtrent samme pris. En gitar som kostet 1500,- får du sannsynligvis ikke solgt i det hele tatt; altså peisved.

Hvor mye kvaliteten har å si når du skal lære de mest grunnleggende ting? Det er kun en fordel å ha gode hjelpemidler, selv om man driver med det mest grunnleggende. I verste fall kan man ende opp med en gitar som ikke lar seg stemme ordentlig (feil intonasjon), er fryktelig tung og vond å spille på pga. høy action (at strengene er høyt over gripebrettet), i tillegg til at den låter dritt.

Jeg sier ikke med dette at alle gitarer til 1500,- er totalt håpløse og ikke går å spille på, og jeg sier heller ikke at gitarer i 3000,- klassen er verdens beste gitarer, men sannsynligheten er veldig stor for at du får en mye bedre gitar til 3k enn 1,5k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for all del ditt eget valg. JEG mener du bør kjøpe brukt fordi du da får et instrument som kostet bortimot det dobbelte nytt. Nye gitarer til 1500,- og 3000,- kan ikke sammenlignes. Den til 1500,- er sannsynligvis lite mer enn peisved. De som ligger rundt 3000,- begynner å være greie gitarer. Skulle det vise seg etter en stund at dette ikke var noe for deg likevel, kan du selge igjen til omtrent samme pris. En gitar som kostet 1500,- får du sannsynligvis ikke solgt i det hele tatt; altså peisved.

Hvor mye kvaliteten har å si når du skal lære de mest grunnleggende ting? Det er kun en fordel å ha gode hjelpemidler, selv om man driver med det mest grunnleggende. I verste fall kan man ende opp med en gitar som ikke lar seg stemme ordentlig (feil intonasjon), er fryktelig tung og vond å spille på pga. høy action (at strengene er høyt over gripebrettet), i tillegg til at den låter dritt.

Jeg sier ikke med dette at alle gitarer til 1500,- er totalt håpløse og ikke går å spille på, og jeg sier heller ikke at gitarer i 3000,- klassen er verdens beste gitarer, men sannsynligheten er veldig stor for at du får en mye bedre gitar til 3k enn 1,5k

Så det er ikke dumt av meg å gå for den gitaren du gav meg link til ista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.