Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengetykkelse


Hallstein

Anbefalte innlegg

Huff. Har jeg laget rot i gitarhodene igjen. Du har helt rett, en standardstemt gitar er stemt i C. Det er et C- instrument. Problemet er bare at gitarister har laget sitt eget "system", og det er egentlig ganske forståelig, siden gitaren kan stemmes som et transponerende og et ikke-transponerende instrumement på samme tid. :)

For eksempel link: Drop C: C G C F A D

Poenget her er vel i første rekke å finne et strengesett som passer til tuningen, og som gir et likt press på halsen, slik at man slipper trussrodjustering. Så får man ev. krangle om stemmedefinisjoner til krampa tar en. Gitaristen skal neppe spille i storband eller slikt uansett.

Der er jeg ganske blank, men vi driste meg til å foreslå et 011- sett?

Lyst til å forklara kvifor gitaren er eit C-instrument?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

C-instrumenter er instrumenter som er ikke-transponerende. Når du spiller en tone er det den tonen du hører. Transponerende instrumenter gir fra seg en annen tone enn den du spiller; f.eks. en klarinett i A dropper tonen en ters. Spiller du en C får du en A. Men som Castor sier, så kan gitaren stemmes som et transponerende og ikke-transponerende instrument på samme tid..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-instrumenter er instrumenter som er ikke-transponerende. Når du spiller en tone er det den tonen du hører. Transponerende instrumenter gir fra seg en annen tone enn den du spiller; f.eks. en klarinett i A dropper tonen en ters. Spiller du en C får du en A. Men som Castor sier, så kan gitaren stemmes som et transponerende og ikke-transponerende instrument på samme tid..?

Både ja og nei. Det spørs på hvordan man ser på det. Gitaren "passer ikke inn", rett og slett. Det hadde den gjort hvis den hadde bare en streng, eller bare en stemmeskrue som stemte alle strengene "likt".

Men bare for å gjøre det klart- diverse "trollstemminger" er helt greit, grunnen til at jeg begynte å mase om dette i en eller annen tråd, var fordi noe trodde at gitaren var stemt i E. Det er den ikke. Den er stemt i C i forhold til hvordan den noteres på et noteark. Møter man altså opp i det lokale storbandet og tror man spiller et e- instrument, så blir det tull, og alle ler av deg.

Hvordan man stemmer gitaren og hva man kaller det i det lokale tettjenkatrashbandet spiller jo egentlig ikke noen rolle, bare de andre skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.