Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengetykkelse


Hallstein

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hva mener du med det? tenker du på at strenginstrumenter i et orkester er standard stemt i C?

Er ikke helt sikker, bare noe jeg snappa opp en gang fra noe Castofiber sa. Kunne tenke meg å fått en oppklaring så jeg slipper å lure hver gang noen sier de stemmer i C. Jeg er relativt dårlig i teori, så for min del så er det ikke alltid lett å henge med i hvordan gitarer er stemt osv:p Jeg skjønner hovedpoenge med å stemme ned osv men alikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 12-56 til Drop C selv. Selv om jeg ville gått for 13-56 var jeg deg. Den spunnede g-strengen hjelper mye. G-strenger på Ernie Ball 12-56 er ikke spunnet, og er det tjukkeste beistet av en diskantstreng jeg har sett noen sinne. Er ikke noe god lyd i den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C standard mener du?? EADGHE er vel egentlig C hvis jeg ikke husker feil? Castor, kan du bekrefte/avbekrefte?

Huff. Har jeg laget rot i gitarhodene igjen. Du har helt rett, en standardstemt gitar er stemt i C. Det er et C- instrument. Problemet er bare at gitarister har laget sitt eget "system", og det er egentlig ganske forståelig, siden gitaren kan stemmes som et transponerende og et ikke-transponerende instrumement på samme tid. :)

For eksempel link: Drop C: C G C F A D

Poenget her er vel i første rekke å finne et strengesett som passer til tuningen, og som gir et likt press på halsen, slik at man slipper trussrodjustering. Så får man ev. krangle om stemmedefinisjoner til krampa tar en. Gitaristen skal neppe spille i storband eller slikt uansett.

Der er jeg ganske blank, men vi driste meg til å foreslå et 011- sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.