Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektronikk spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her på forumet, og har noen spørsmål om elektronikk i gitaren.

Håper det er greit at jeg lager en egen post om dette(?)

Jeg har skaffet meg 3 wilkinson pickup: 2 humbuckere og 1 single coil. Mitt spørsmål er som følger:

disse pickupene har kun 2 ledninger, jeg vet hva som er ground og hva som er hot...men finner ingen "wiring diagram" som kun har 2 ledninger. så kan jeg bare bruke et diagram for singlecoils, når jeg skal sette opp elektronikken?

altså hb/sc/hb, så bruker jeg bare diagrammet som hører til sc/sc/sc?

Feks dette skjemaet

Et spørsmål til:

Når man skal jorde gitaren, så står det at man skal lodde den ledningen til broa. men jeg har også lest noen steder at man skal lodde den i output-jacken(?)

Kan noen forklare meg litt om jording i gitaren, og hvor jordingskabelen ender opp til slutt?

Har søkt rundt forbi, men forstår ikke så mye av det :rolleyes:

Så kanskje dere gidder å forklare som om dere skulle forklart det til en 5-åring?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dersom du er usikker på hvordan du gjør det så kan det være lurt å levere den inn til noen som kan dette fra før, så kan du evt få forklart det mens de driver på med det=)

God ide men...

Har spurt forskjellge folk om det, men de siet at de ikke kan/gidder det.

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke et standard diagram for singelcoils

Standard strat wiring : Wiring Diagram

Standard men med bare 1 tonekontroll : Wiring Diagram

Ellers så kan du jo vurdere å bytte ut verdien på potensiometerne til 500Kohm.

Jord er det samme som "minus" og skal ganske riktig kobles til jackoutput, men også pickups, strenger/bro, skjermingslag i plekterbrett og utfresning i kropp osv. Tradisjonelt er jordingsledningene loddet til baksiden av potensiometerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min strat så har jeg en jordkabel mellom hvert av potmeterne og til jord på jack og trem (strenger). Den er ikke skjermet og har likevel mindre støy enn deleTelen min som er det.

Lykke til med loddinga - har du først begynt så blir du hekta på modding ;)

Selv har jeg brukt denne koblingen på straten, med en ekstra jord (Gilmour Black Strat) - og jeg tror det kan funke fint for deg også. Fordelen med den ekstra mini-switchen er at du får to ekstra lyder. 5 veis bryteren: Posisjon 1: Bro eller bro+hals Posisjon 2: bro og midt eller alle tre pickupene.

blackstratwiring.gif

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar og tips :)

Jeg skal også wire en gitar, som kun skal ha 1 humbucker og en singlecoil ,men fant ingen skjema.

Tror dere dette sakjemaet kan funke?

545245.jpeg

Det var egentlig et skjema for to humbuckere med fem ledninger hver, så jeg bare visket ut de ledningene jeg synes så overflødige ut(pluss den ene coilen på den ene humbuckeren):P

Er det lett å legge til en tonepot på den?

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å fungere helt flott. Du kommer til å få felles volum. Det er ikke noe problem å legge til en tonekontroll. Et potmeter til, en kondensator, og så kobler du bare slik at du kan tappe noe av signalet til jord via kondensatoren.

Det er ikke sikkert du blir fornøyd med felles volumpot siden du har en singel og en humbucker sammen, da verdien på potmeteret ikke "stemmer" på en av de. Et annet alternativ er å bruke to volumpoter, en på500 k, og en på 250. Så slipper du signalet fra pickupene gjennom volumpotene før du sender det gjennom switchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å fungere helt flott. Du kommer til å få felles volum. Det er ikke noe problem å legge til en tonekontroll. Et potmeter til, en kondensator, og så kobler du bare slik at du kan tappe noe av signalet til jord via kondensatoren.

Det er ikke sikkert du blir fornøyd med felles volumpot siden du har en singel og en humbucker sammen, da verdien på potmeteret ikke "stemmer" på en av de. Et annet alternativ er å bruke to volumpoter, en på500 k, og en på 250. Så slipper du signalet fra pickupene gjennom volumpotene før du sender det gjennom switchen.

Ok, tror du det kan hjelpe om jeg gjør som Gluke sa?

Hvis du bruker 500K pot'er som er riktig for humbuckerne så kan du sette en 470k motstand fra kablen fra SC'en til jord så får du "riktig" verdi for den og.

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det låter litt forskjellig med og uten tonekontroll. Hvis du må velge mellom 250K og 500K og ikke skal ha tonekontroll ville jeg kanskje gått for 250K. 500K uten tonekontroll kan bli litt bright for singlecoilen. Kommer litt an på gitaren din også. Jeg kjører 500K og en 470K fra velgebryteren til jord uten tonekontroll, men gitaren min er jævlig mørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.