Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar prosjekt.


Timmeeh

Anbefalte innlegg

Hei! kom over en film på youtube her om dagen der han lakkerte gitaren sin med stripene som van halen gjorde. Dette hadde vært jævla rått å fått til, det er en stratocaster man tar utgangspunkt i ja? Må det gjøres mye for å få i en floyd rose? Strenglåsen må slipes til, men det er jo greit. Men nede der bridgen settes i, Er det likt som på systemet fenderne har fra før kanskje?

Floyd Rose Speed Loader - krom - gitarist.no her er settet.

Hvilke mikrofoner passer bra? og volum knapper osv, går vel ant å bruke de som er på gitaren?

Har skrudd veldig lite på gitar, men dette kunne vært rått å fått til over tid.. Kjøpt inn en brukt billig gitar og tatt det derfra!

Edit: Og forresten, hvorfor er pickupsa på noen gitarer skeiv?

Endret av Timmeeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har bygd gitarer før og/eller har en del verktøy og erfaring er nok det eneste realistiske å kjøpe en hals og en kropp som allerede er tilpasset floyd rose, eller en hel gitar.

EVH brukte en gammel Gibson humbucker, som er skråstilt grunnet strengeavstanden på Fender vs Gibson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hadde ikke tenkt å gjøre det så avansert, få den lakket og bytte pickup. Men det beste hadde jo vært å fått med floyden da. Vet dere om noen sider der man får kjøpt halser og kropper som er tilpasset floyd rose? Har lyst til å prøve ser dere, skal ikke si det går uten problemer men jeg skal nok få til noe. Jeg for min del lærer ingenting uten å prøve, så det er bare å hive seg rundt.

Men blir det ikke lettere å skaffe en brukt gitar å skifte ut delene etterhvert? Blir jo fort dyrt om man skal handle alt nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hadde ikke tenkt å gjøre det så avansert, få den lakket og bytte pickup. Men det beste hadde jo vært å fått med floyden da. Vet dere om noen sider der man får kjøpt halser og kropper som er tilpasset floyd rose? Har lyst til å prøve ser dere, skal ikke si det går uten problemer men jeg skal nok få til noe. Jeg for min del lærer ingenting uten å prøve, så det er bare å hive seg rundt.

Men blir det ikke lettere å skaffe en brukt gitar å skifte ut delene etterhvert? Blir jo fort dyrt om man skal handle alt nytt...

Å bygge en gitar med kvalitetsdeler blir fort dyrt og krever at du har litt erfaring med slikt (eller er villig til å lære OG feile underveis) Som jeg nevnte kan du jo heller kjøpe en strat med Floyd Rose (ettermontering bli fort dyrt og plundrete hvis du skal gjøre det selv) og lakkere, modde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge en gitar med kvalitetsdeler blir fort dyrt og krever at du har litt erfaring med slikt (eller er villig til å lære OG feile underveis) Som jeg nevnte kan du jo heller kjøpe en strat med Floyd Rose (ettermontering bli fort dyrt og plundrete hvis du skal gjøre det selv) og lakkere, modde den.

Ja det hadde vært best å fått en strat med floyd fra før. Skal være på utkikk etter en brukt en.. For jeg har ingen hast med dette, har flere gitarer å spille på så. Når det gjelder elektronikken har jeg litt elektro bakrunn, så det skal ikke være for vanskelig å sette seg inn i.. :)

her er filmen som fikk meg gira :P

Synes faktisk den svarte å hvite er tøffest.. Bare modde plekterbrettet så det passer med kun 1 humbucker nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronikken i en gitar er fryktelig enkel da.. En pickup er å regne som en spole, resten består av en bryter og noen potensiometer. Det mest avanserte er vel tonekontrollen som fungerer ved at en filterkondensator leder de høye frekvensene mot jord ved hjelp av en variabel motstand (potensiometer) Men EVH droppet vel alt annet en volume, så enklere kan det vel knapt gjøres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hadde ikke tenkt å gjøre det så avansert, få den lakket og bytte pickup. Men det beste hadde jo vært å fått med floyden da. Vet dere om noen sider der man får kjøpt halser og kropper som er tilpasset floyd rose? Har lyst til å prøve ser dere, skal ikke si det går uten problemer men jeg skal nok få til noe. Jeg for min del lærer ingenting uten å prøve, så det er bare å hive seg rundt.

Men blir det ikke lettere å skaffe en brukt gitar å skifte ut delene etterhvert? Blir jo fort dyrt om man skal handle alt nytt...

EVH var heller ikke noen guitartech. Han skrudde gitarene sine fra hverandre og skiftet ting hele tide. Den ene saget han en stor bit uta og den ble visst aldri like fet igjen. Min første gitar ble hjemme lakkert hvit med sorte EVH striper før jeg lakket den om til halvt sjakkbrett etter å ha sett Tekrø. Monterte også stengelås og ny vibarm selv. Tror jeg etterhvert scalloperte halsen også og kanskje saget den i to eller satte fyr på den i fylla..... Så for all del sett hva er det værste som kan skje? Du taper noen kroner, det gjør du hver gang du kjøper no nytt i en butikk også så det er ikke no big deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du tenker på å lakkere selv da eller ?

Ja :) Det skal gå fint.

Til deg gluke: helt enig der, hva har jeg å tape på å prøve, enn litt penger? :P

Men så var det å finne en gitar... Noen som har et forslag? maks 2500 :P En sånn billig strat til 1000 lappen blir vel litt for dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :) Det skal gå fint.

Til deg gluke: helt enig der, hva har jeg å tape på å prøve, enn litt penger? :P

Men så var det å finne en gitar... Noen som har et forslag? maks 2500 :P En sånn billig strat til 1000 lappen blir vel litt for dårlig?

For 2500 får du en jævlig god brukt børse.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20077157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.