Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettere å lære bass enn gitar?


Cissus

Anbefalte innlegg

Er det lettere å lære å spille bass enn gitar? Synes det er vanskelig å spille gitar, har gjort dette i tre-fire mnd. Virker veldig mye lettere å spille bass mtp å treffe riktig streng, stort sett en streng av gangen, enklere tabs osv.

Noen som har noen tanker rundt dette? Alle tanker som kan være i nærheten av relevante mottas med takk. (Vurderer om det blir bass eller ny gitar i disse dager) :)

(Btw; om noen har noen killer tips om ny bass til ca 3 høvdinger, fyr løs!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er der at du har lyst til å lære deg å spille bass fordi det er for vanskelig å lære seg å spille gitar, så er du egentlig på veldig tynn is. Det er to forskjellige instrumenter, som har ganske så forskjellige roller og utfordringer.

Men for å svare, ja, bass har en kortere lærekurve enn gitar når det gjelder "å bli så god at man såvidt kan spille en sang uten å dumme seg ut".

Men derfra og til det å bli en god bassist er ikke like enkelt. Det å velge å bli bassist for å bli god fort, er omtrent som å tisse i buksa for å holde varmen.

En bass er en del av rytmeseksjonen i et band. Man skal kunne holde tempo, samarbeide med trommeslageren og samtidig passe på ivrige "førstegitarister" som drar mer i tempo enn en vårkåt Sibirian husky gjør i pulken, og samtidig sørge for at det groover skikkelig.

Kortversjon er at bass, det er minst like vanskelig som å spille gitar totalt sett når man kan det. Derfor bør du ha andre grunner til å begynne med bassgitar enn at det er "lettere enn å spille gitar", for det er sant bare de første månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lettere å komme i gang med bass... men at det er lettere å spille???

For å si det sånn... nesten enhver gitarist kan spille bass... men det er få gitarister som FAKTISK KAN spille bass.

Enten så låser du deg på å være en godt under middelmådig bassist... ellers så må du forsere en del bakker for å bli god der også... som på gitar.

Fordelen med bassist er at det nok er mindre "utstyrspress". Har du en rå bassforsterker og en rå bass så er du klar for det meste.

En annen fordel er at bassister ikke er det som er lettest å finne, så jeg tror nok det er lettere å finne seg noen å spille med som bassist. "Alle" spiller jo gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lettere å komme i gang med bass... men at det er lettere å spille???

For å si det sånn... nesten enhver gitarist tror han/hun kan spille bass... men det er få gitarister som FAKTISK KAN spille bass.

Enten så låser du deg på å være en godt under middelmådig bassist... ellers så må du forsere en del bakker for å bli god der også... som på gitar.

Fordelen med bassist er at det nok er mindre "utstyrspress". Har du en rå bassforsterker og en rå bass så er du klar for det meste.

En annen fordel er at bassister ikke er det som er lettest å finne, så jeg tror nok det er lettere å finne seg noen å spille med som bassist. "Alle" spiller jo gitar.

Rettet litt på den der for deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten og lese postene over, skriver jeg:

Du kunne ikke ta mer feil! Mange tror at bass er lettere, men de finner fort ut at det ikke er så lett allikevel!

Utdyp

Vel, nå prøvde jeg å holde den første posten kort slik at flest mulig skulle gidde å engasjere seg, og også for å holde ting litt åpent, nettopp for egentlig få bekreftet det jeg nesten så for meg som en bjørnetjeneste, nemlig å spille bass i stedet for gitar pga vanskelighetsgrad. Takker i samme slengen for mange fine svar.

Skal prøve å utdype litt mer nå:

Jeg har forstått det slik, både gjennom ressonnering, og postene ovenfor, at det er lettere å lære en sang på bass enn på gitar i starten, men at bass er veldig vanskelig idet man skal spille i et band og på mange måter styre rytme og gitarister osv, som en veldig fint nevnte over. Jeg har funnet ut jeg mest sannsynlig befinner meg på et stadie hvor jeg føler gitar har blitt mer pes enn moro, men det er vel nettopp her jeg bare må stå på for å komme over kneika, plutselig løsner det. Håper jeg. Hvertfall det jeg har fått høre.

Støtter ellers utsagnet om at det fort blir et voldsomt utstyrshysteri på gitar. Dette ville jo blitt greiere på bass..

Det store spørsmålet blir vel hvorvidt jeg føler for å bli så god spom mulig, eller om jeg nøyer jeg med å kunne spille en del sanger ganske greit. Men nå er det litt kjedelig å spille bass uten å spille i et band vil jeg tro, gitar vil i så måte være en artigere "hobby" da man kan klimpre litt med kjæresten eller på hytta;)

Har begynt å lære litt skalaer nå, føler det grunnleggende sitter greit nå. Er det noen åpenbare ting man bør lære seg for å ta det lille steget til å kunne spille en del bedre? Fordi akkurat nå er gitar bare dritt kjedelig..

Lang post, men håper veldig på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å spille gitar skal ikke være kjedelig. Hvis det er det foreslår jeg at du enten finner deg et band, da blir alt noe helt annet, eller lærer deg en del sanger du liker å høre på. Syng gjerne til. Det er mye morsommere enn å sitte og terpe skalaer og teoriting, og man lærer fortsatt utrolig mye, hvertfall i begynnelsen!

Og det går vel an å være gira på utstyr hvis du spiller bass og? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

How to piss off a bunch of bassplayers?

Les litt rundt på forumet, så skal du se at vi ofte har mer utstyrsdilla...

Bare spill, og spill sånn at det er gøy for deg, det er det eneste tipset jeg gir deg. ah, og: Spill når du føler for det ikke tving det.

(med vilje unngår jeg å svare på "enklere" spørsmålet, og svaret mitt gjelder generelt for alle instrumenter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som spiller bass, og forsøker meg litt som gitarist, kan vel med skam å melde innrømme at det ofte er litt mer lystbetont å øve gitar enn bass. Sånn er det i min verden. Sliter du med motivasjoenen, bør du kanskje finne noe annet som er lettere å drive med?

Det er faktisk ikke lett å lære seg å spill ett instrument som en gitar (eller bass) skikkelig. Man må gi litt av seg selv, bruke mange timer på å øve, og i det hele tatt slite litt. Det er et faktum.

Gitar og bass er to instrumenter med en meget lav læringskurve på nybegynnerstadiet. Har man ikke utholdenhet til å fikse det, bør man kanskje enten gjøre noe annet, eller bite tennene sammen og bestemme seg for at "dette skal jeg jamen fikse". Det er ikke uoverkommelig å spille "Idyll" eller introen på "wonderwall" på nachpiel.

Karakterdannende er det kanskje også. Hva vet jeg, som ikke kan noe av de to låtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger ved denne som en liten (useriøs) kommentar jeg, se spesielt slutten :D

Den var fantastisk! ;) Ironisk nok var Wonderwall første sangen jeg lærte meg (som sikkert omtrent alle andre også gjorde;))

På grunnlag av dette blir det nok å prøve videre på gitar, men drite i skalaer osv for nå, bare lære å spille låter for å få opp motivasjonen litt igjen :)

Takker for alle svar, bekreftet en del av det jeg hadde tenkt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "spille" bass er dritlett!

Er bare noe udefinert rommling i bånn, skal ikke være noe problem å trene opp en middels intelligent ape til å gjøre det.

Evnt: Alt er hva man gjør det til.

Vil du bli William Kristoffersen eller Marcus Miller?

Ikkeno instrument er enkelt hvis du vil bli god på det..

Det er typisk at gitarister tror de kan spille bass, noe som ofte ikke stemmer :D

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.