Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner trenger hjelp med valg av gitar ...


scarcarous

Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Jeg trenger hjelp med valg av en Akustisk gitar. Jeg er ikke nybegynner innen gitar, men jeg kan ingenting om gode akustiske merker.

Jeg har hatt en klassisk gitar og mange el-gitarer lenge nå og føler jeg trenger og oppgradere den akustiske siden av rigget.

Jeg har et budsjett på ca. 11 000 kr. Hvis dere anbefaler stålstrenge gitarer så vil jeg gjerne ha en full, rund lyd. Noe som har manglet i de fleste stålstrene gitarene jeg har prøvd.

Cutaway hadde kanskje vært en fordel på en klassisk gitar men ikke noe must.

Jeg har titta på Alhambra, men jeg vet ikke om det er et bra merke.

Her er en jeg fant da jeg søkte litt på finn.no http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19641967

Håper på god hjelp som altid!

Oscar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alhambra er forsåvidt ett annerkjent merke... men de jeg har prøvd har ikke passet meg i det hele tatt.

Jeg vil anbefale Takamine i den prisklassen.

For nylonstrenger så vil jeg spesifikt anbefale Takamine TC132SC. Denne har cutaway...men enda viktigere... den har Cooltube pre-amp.

Jeg har denne og jeg kopler den rett i lydkortet og får ganske så vakker sang fra den. Ikke pokker om jeg mikker opp denne når cooltuben gjør så bra jobb.

Neste stålstrengeren min blir nok en Takamine med CoolTube.

Sender du meg en pm med epost adressen din, så kan jeg sende deg ett eksempel... onetake... ingen redigering... bare rett i lydkortet.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei!

Jeg trenger hjelp med valg av en Akustisk gitar. Jeg er ikke nybegynner innen gitar, men jeg kan ingenting om gode akustiske merker.

Jeg har hatt en klassisk gitar og mange el-gitarer lenge nå og føler jeg trenger og oppgradere den akustiske siden av rigget.

Jeg har et budsjett på ca. 11 000 kr. Hvis dere anbefaler stålstrenge gitarer så vil jeg gjerne ha en full, rund lyd. Noe som har manglet i de fleste stålstrene gitarene jeg har prøvd.

Cutaway hadde kanskje vært en fordel på en klassisk gitar men ikke noe must.

Jeg har titta på Alhambra, men jeg vet ikke om det er et bra merke.

Her er en jeg fant da jeg søkte litt på finn.no http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19641967

Håper på god hjelp som altid!

Oscar

Siden du har linka til finn.no-annonsen jeg har laget får jeg være blant de første til å kommentere da.

Alhambra generelt er et merke som har veldig jevn kvalitet og god lyd. Det er litt spesielle gitarer og nettopp det som gjør at det treffer meg veldig godt. Om denne gitaren er noe for deg kommer litt an på hva du er ute etter. Av nylonstrengere er den veldig "crisp" og separerer lyden i strengene veldig fint ved akkordspill, og den har en veldig godt definert bass. Av individuelle forskjeller er akkurat den gitaren som er i annonsen (dvs akkurat den, ikke modellen generelt) hakket bedre enn min egen Alhambra 9c som jeg har hatt en liten stund nå. Det var rett og slett derfor jeg kjøpte inn 7p også; jeg ble litt sint for at jeg hadde brukt mer penger enn jeg hadde trengt på å få drømmegitaren). Det er snakk om små nyanser her, men eksemplaret liker jeg godt. Et viktig tips som jeg alltid gir er å prøvespille det nøyaktige eksemplaret før du kjøper, og det gjelder også her. Det er godt mulig det er noe helt annet enn det du ser etter selv om det er en knallbra gitar. Halsen er en typisk flytebrygge som du finner på spanske konsertgitarer og den krever en del tilvenning, men er veldig bra hvis du har store/klumpete hender (smakssak rett og slett). Jeg skulle gjerne fått noen andre til å gi deg en fyldig og god forklaring av egenskapene til gitaren, men det er ingen som har prøvd denne i Norge som ikke kjenner meg, og da blir det jo ikke nøytralt uansett. :P

Skal du ha en stålstrenger i høy kvalitet som er det du er ute etter vil jeg absolutt anbefale deg å prøvespille. Du er innenfor rekkevidden på en del veldig fine Taylor og Martin-gitarer og du har den store favoritt-underdoggen min Fürch godt innenfor budsjettet. Alle disse merkene låter noe metallisk (taylor er gjerne minst metallisk etter min smak), men allikevel har både taylor og fürch en fyldig bånn. Taylor er gjerne litt anonyme "verktøy", mens fürch er mer som en sør-europeisk dame. Mer krutt og personlighet, men gjerne litt upolert (beklager generaliseringen ;) )

Kan jo være et lite poeng å lese Test av Taylor VS Martin men da blir det enda mer av mine meninger, så forløpig skal jeg trekke meg litt tilbake i skyggen og se hva de andre her inne foreslår... :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Jeg leste Martin VS. Taylor og etter å ha hørt en Martin som er relativt lik Martin D28 så skal jeg nok se om det blir en D28 ut mot Januar eller noe.

Jeg tror nok den er best for meg med tanke på at jeg ikke skal bruke den live, og bare på turer, hjemme eller små innspillinger alene.

Det at den er crisp, men alikevel varmere enn en vanlig Martin passer nok perfekt for meg.

Nå er det bare det å samle alle pengene da :P

Mvh.

Oscar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.