Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste oppsett av Amper på scenen?


Thorris

Anbefalte innlegg

Blir oppgitt når folk tror at den EQ-innstillinga de har mekka hjemme på soverommet, låter bra når de skal spille med band..

Føler vi har sånn delvis felles forståelse om det her nå.

Det store spørsmålet er hvordan formidle dette budskapet til "folket" på en fornuftig måte. Når Aphelion sliter med bandkompisen sier det jo litt om hvordan sære "vi" gitarister stort sett er. Saken er jo at man i en viss grad må venne seg til å spille med en lyd man i utganspunktet ikke "liker" og lære seg hva som gir det beste resultatet for lydbilde som helhet. Det er også litt av grunnen til at jeg hele tiden anbefaler nybegynnere å få tak i en liten ordentlig røramp. Så de lærer seg til å spille med en "ordentlig" lyd, men alene på lavt volum så kan jeg godt forstille meg at mange forestrekker lyden i en liten transistoramp, men da blir du på en måte lurt. Det låter kanskje mer likt noe du hører ut av høytalerne på stereoen, men ikke sånn som ampen til han som spilte i studio.

Et annet spørsmål er jo hvor lett det er å få "prøvd" forskjellige utstyr. Hvordan er det egentlig dere tester ut forsterkere og annet utstyr før dere kjøper? Min erfaring er at før jeg har fått prøvd noe på en hel bandøving er det nesten umulig å si om det låter bra eller dårlig. Har digga endel pedaler som bare forsvinner på bandøving og havner i hyllen merket useless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En god start er å innse at en gitar er et mellomtoneinstrument,

og at det er der gitarens naturlige lyd er å finne.

Det andre er å stille lyden i ampen på det volumet man faktisk spiller

på med et band.

Lyden i en amp er ofte veldig forskjellig på forskjellige volum.

Hvis man har stilt inn god gitarlyd på øving,

er det bare å bruke samme lyd på konserter.

Stol på at lyden er bra, og tenk heller på god lytting av amp,

og andre i bandet. En god plassering av ampen er en vesentlig sak.

En 4x12" kan låte best på fem meters avstand,

mens en 1x12" kan funke best "rett i øret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sliter faktisk også med at lyden i ampen er totaaalt forskjellig på konsert og på øvingslokalet.

men de som har noen innspill om hva som er fornuftig og tenke på når man skal finne rette lyden på SCENEN, kan jo skrike ut :)

Når vi øver står vi stort sett alltid i ring, med ampene vendt inn mot trommisen. Det er mest fordi metallica gjør det sånn, ha ha (Med en gang jeg får på meg en gitar tror jeg at jeg er James Hetfield av en eller annen grunn). Det funker ihvertfall bra. Men før vi skal spille noe sted tar vi et par øvinger med utstyret stående sånn vi har det på scenen. Det gir litt annen lyd. Det er også sånn vi justerer inn lydnivået på ampene. Tar med en laaang kabel og går bakerst i rommet for å høre om det er nogenlunde balansert. Nå sier du ingen ting om hva slags amp du har. Min erfaring er at en 4x12 lukka kasse har såpass spread at det ikke er så stor forskjell fra sted til sted. 1x12 åpen combo derimot er det veldig forskjell fra rom til rom. Da kan det være en fordel å vinkle ampen mot deg hele tiden eller sette den på en kasse så du får den litt opp.

Det er som Gunnar sier viktig å øve omtrent på det volumet dere bruker live. Min erfaring er at det ikke alltid er like lett for trommiser har en tendens til å slå litt hardere live, men det er stort sett bare å skru opp litte grann på ampene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.