Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste oppsett av Amper på scenen?


Thorris

Anbefalte innlegg

Forstår godt de som foretrekker Axe FX rett ut i PA og monitor. Mange lydmenn ville nok sagt at ideelt sett burde det jo ikke være noen lyd fra scenen, kun fra PA og monitorer - da ville det være mye enklere å stille lik lyd for alle områder i lokale og også enklere å stille god monitoring. Men det er nå noe eget å stå med et 4x12 kabinett som pusher i ryggen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

litt mer utfyllende forklaring:

to amper med 15" som brekker opp pent, en topp à marshall major/ampeg v9 eller liknende med 4/2*12", to amper mem 4*10" som spiller høyt og cleant!

hvis dette hadde vært brukt live, ville nok lydmannen drept meg :lol:

for og være litt mer direkte:

rene martinez signal splitter -> 2x vibroverb, marshall major 4 12", 1x fender super reverb, 1x fender vibro king med switch til fender vibratone cab. :)

dere sytes vel dette er heelt sykt :lol:

post-5426-126004827652_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden går jo helt av skaftet. Er jo et skikkelig spennende tema, så det er jo fint om folk ikke sporer så voldsomt av. :)

Mitt ideelle oppsett er to amper (maks 30w, en clean, en vreng) i stereo med mulighet til å switche inn og ut effektsløyfer mellom dem og kombinere. Greieste måten å gjøre det på er Boss GT10. Ang valg av amper kommer det an på hva man skal gjøre, men det verktøyet jeg kommer til å bruke aller mest nå er Blackstar Artisan 30H (+212-kabinettet). Jeg har fått lekt med det i to dager og er frelst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt mer utfyllende forklaring:

for og være litt mer direkte:

rene martinez signal splitter -> 2x vibroverb, marshall major 4 12", 1x fender super reverb, 1x fender vibro king med switch til fender vibratone cab. :)

dere sytes vel dette er heelt sykt :lol:

Det er ikke sykt, det er vel heller veldig likt riggen til SRV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, det var ikke slik ment slik.. hvis du tror det :/

FAEN! Var så jævlig sur når jeg skrev det, beklager!

Jeg driter i hvordan hvordag lydmannen mikker opp. Jeg setter ikke forsterkeren ut mot publikum, men mot meg selv. Så kan faen meg lydmannen ordne lyden ut.

Ikke siter meg eller noe nå da.. Hver sin smak. innse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er ganske upraktisk dersom bandet mitt ikkje headlinar konserten eller på nokon måte har lydsjekk rett før me byrjar. Eit oppsett eg har litt lyst til å køyra er Axe-FX direkte inn i PA og direkte inn i ein hendig liten monitor framfor meg. Slik kan eg kontrollera sjølv kor mykje eg vil høyra av meg sjølv, og lydmann kan berre senda meg masse frå dei andre på scenen i den "vanlege" monitoren.

Jeg har gjort dette med en liten FBT Verve 12ma og det fungerer helt suverent!

Hører du for mye eller lite av deg selv er det bare å skru opp eller ned på Axe`n siden den har 2 uavhengige outputs(en går til FOH og en til monitoring)

Perfekt på festivaler der du ikke har soundcheck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"et" spørsmål!! :

har lydmannen noe med hvor høy lyd bandet/gitaristen har på scenen? eller om lydmannen skal bestemme lydnivået på bandet på scenen?

OG, om lydmannen bestemmer hvor mange amper gitaristen bruker?

vet om en kar som sa det en gang.. jeg mener gitaristen bestemmer hva som er best for lyden sin selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"et" spørsmål!! :

har lydmannen noe med hvor høy lyd bandet/gitaristen har på scenen? eller om lydmannen skal bestemme lydnivået på bandet på scenen?

OG, om lydmannen bestemmer hvor mange amper gitaristen bruker?

vet om en kar som sa det en gang.. jeg mener gitaristen bestemmer hva som er best for lyden sin selv..

Bandet kan jo få gjøre akkurat som de vil de. (det er jo de som har konsert) Når folk får dårlig lyd på konserten er det bandet de stort sett klager på, og lydmannen går hjem og er fornøyd vel vitende om at han/hun gjorde det beste ut av det. Det kan være vanskelig å fortstå, men når en lydmann sier "vi må gjøre det sånn som dette og du må skru ned forsterkeren din" så er det for at publikum skal få en best mulig lydopplevelse. Lydmenn er ikke onde mennesker som prøver å gjøre livene våre sure ved å komme med urimelige krav og prøve å ødelegge for bandet. De kjenner også stort sett fagfeltet og lokalene veldig godt og står perfekt plassert for å høre hva publikum opplever. Man spiller jo konsert for at publikum skal få god lyd, gjør man ikke? Min opplevelse er forøvrig også at "små" amper er lydmannens venn, og dermed publikum og til slutt bandets venn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig problem:

Lydsjekk. Amp stående på gulvet i et lokale,

hvor scenen er hevet lite eller ingenting fra gulvet.

Lokalet er tomt for folk, og lydmannen ber deg stadig dempe ampen,

selv om du selv vet at det er volumet du vanligvis spiller på.

Av en eller annen grunn blir de andre i bandet ofte enige med lydmannen

om at gitarampen må dempes, og det hjelper lite hva du som gitarist mener om det.

Mange gode argumenter om å spille lavt på scenen gir bedre lyd ut,

og at da får lydmannen bedre kontroll over lyden.

Hvis du ymter frampå at gitarampen er langt under det akkustiske volumet til trommene,

hjelper det lite. Lavere gitaramp gir en bedre helhet. Dermed basta.

Etter lydprøven fylles forhåpentlig lokalet med folk, og den gitarampen

som fyllte lokalet med lyd på lydprøven forsvinner nå i menneskemengden,

slik at scenelyden fra ampen ikke er hørbar lengre, bare noen meter fra scenen.

Og det værste er jo at ampen blir alt for lav på scenen slik at du ikke hører

hva du gjør, og ampen lyder heller ikke slik den skal.

Så skrur du opp volumet slik det var i starten av lydprøven,

og da stemmer både nivået og lyden i ampen.

Det eneste som er synd er at lyden i PA har blitt innstilt

på et helt annet volum og lyd enn det som burde vært gjordt.

Noen som kjenner seg igjen?

Edit på noen skriveleifer

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.