Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd/tips fra marshall guru!


draugen

Anbefalte innlegg

Høyh! Har forstått det sånn at rør kan endre en del på lyden i en amp(skriv amp sia forsterkar e ett så langt ord å gjenta,hehe)! Har en marshall jcm900 higain dual reverb 50watt.. Topp! Da e i grunn mitt spørsmål om noen kan gi meg ei lita innføring i kossen rør som passe å ka dem gjør med lyden i ampen? Eller lyden i høytaleran fra ampen me andre ord...(ser noen har en tendens på forumet til å rette på enten skriveleifa eller grammmatikk av en eller anna grunn, så eg tok meg sjøl på den) Pre amp rør som gjeld eller...? Takker for evt svar og meininge! Rør som forbedre cleanlyden e ikkje intressant dessverre. Blir ikkje brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lyd er du ute etter, type musikk?

Alt er jo en smaksak, men selv så liker jeg å kjøre biasen ganske lav på utgangsrørene(synes man får mye mere punch i bunn da, serlig ved tung palm muting).

Hvilke type utgangsrør står det i ampen, 5881 eller EL34?

I min Peavey Classic 60/60 poweramp byttet jeg fra 5881 til JJ 6L6GC fra Eurotubes, det hjalp betraktelig på punchen i bunn og ampen ble mere "åpen" i lyden.

Når det gjelder Marshall med EL34 rør har jeg best erfaring med å bytte disse ut med KT77 fra JJ, låter som en mellomting av EL34 og 6L6.

Jeg har ikke hatt tid eller økonomi til å prøve ut alt som finnes der ute, men har hørt mye bra om Tungsol sine EL34B.

Når det gjelder Pre amp rør så prøver jeg å få et rør med minst mulig forvrenging i 1.posisjon siden dette er det cleankanalen bruker, det gjør også at det ikke blir for mye vreng før signalet går inn i vrengkanalen.

Jeg ser du skriver at det ikke er så nøye med clean kanalen, men ved å holde vrengen lavest mulig før den går inn i vrengkanalen vil det begrense litt grums og stramme opp bunn litt.

Min filosofi når det gjelder gitarforsterkere er at man skal prøve å holde vrengkanalen så "clean" som mulig for å få mest mulig punch i bunn og mere klarhet, så bruker jeg en overdrivepedal i front for å booste den.

Men igjen så er alt en smaksak og det finnes andre her som har mye mere erfaring enn meg på dette, det her er bare mine erfaringer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lyd er du ute etter, type musikk?

Alt er jo en smaksak, men selv så liker jeg å kjøre biasen ganske lav på utgangsrørene(synes man får mye mere punch i bunn da, serlig ved tung palm muting).

Hvilke type utgangsrør står det i ampen, 5881 eller EL34?

I min Peavey Classic 60/60 poweramp byttet jeg fra 5881 til JJ 6L6GC fra Eurotubes, det hjalp betraktelig på punchen i bunn og ampen ble mere "åpen" i lyden.

Når det gjelder Marshall med EL34 rør har jeg best erfaring med å bytte disse ut med KT77 fra JJ, låter som en mellomting av EL34 og 6L6.

Jeg har ikke hatt tid eller økonomi til å prøve ut alt som finnes der ute, men har hørt mye bra om Tungsol sine EL34B.

Når det gjelder Pre amp rør så prøver jeg å få et rør med minst mulig forvrenging i 1.posisjon siden dette er det cleankanalen bruker, det gjør også at det ikke blir for mye vreng før signalet går inn i vrengkanalen.

Jeg ser du skriver at det ikke er så nøye med clean kanalen, men ved å holde vrengen lavest mulig før den går inn i vrengkanalen vil det begrense litt grums og stramme opp bunn litt.

Min filosofi når det gjelder gitarforsterkere er at man skal prøve å holde vrengkanalen så "clean" som mulig for å få mest mulig punch i bunn og mere klarhet, så bruker jeg en overdrivepedal i front for å booste den.

Men igjen så er alt en smaksak og det finnes andre her som har mye mere erfaring enn meg på dette, det her er bare mine erfaringer. :-)

Flotte greier! d va akkuratt detta eg trengte! Ska teste ut kt77 rør ettekvært. Står el34 i ampen... Va på en måte ute ette meir bunn å meir punch i palm mutinga. Litt meir konsentrert distortion på en måte... Vanskelig å ordlegge seg på en konstruktiv måte. Når d gjeld kossen lyd eg e ute ette å type musikk blir det litt vanskelig å sei... Høre mest på old school greier...old school som i gammel thrash, gammel death, gammel black osv... Har egentlig ikkje særlig med lydreferansa, men veit det e en lyd eg mangle å leite ette. Må bare prøve meg fram tenke eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier! d va akkuratt detta eg trengte! Ska teste ut kt77 rør ettekvært. Står el34 i ampen... Va på en måte ute ette meir bunn å meir punch i palm mutinga. Litt meir konsentrert distortion på en måte... Vanskelig å ordlegge seg på en konstruktiv måte. Når d gjeld kossen lyd eg e ute ette å type musikk blir det litt vanskelig å sei... Høre mest på old school greier...old school som i gammel thrash, gammel death, gammel black osv... Har egentlig ikkje særlig med lydreferansa, men veit det e en lyd eg mangle å leite ette. Må bare prøve meg fram tenke eg..

Kjenner meg veldig igjen i den beskrivelsen din.

KT77 komprimerer ikke like mye som EL34 og gir dermed mere punch, monterte noen i en DSL100 topp en gang og den ampen gikk fra å være "vanlig" Marshall til å få ett mye mere vintage Marshall sound ala Plexi(om man lå unna gain knotten da)

Som Aphelion skriver så lønner det seg å gå så langt ned på gain som du overhodet klarer og så kjører du på med så mye mastervolum som er forsvarlig.

Tipset med en tubescreamer i front er en smaksak, jeg synes de tar bort litt for mye bunn.

Men man har jo flust med alternativ til tubescreamern...little green wonder fra mad professor for eksempel, eller signaturpedalen til Zakk Wylde(er i bunn og grunn en hot rod tubescreamer).

På den andre siden så er det fort gjort at lyden blir grøtete i bunn med disse pedalene, da har tubescreameren en fordel siden den tar bort mye av grøten som du kan justere opp igjen på ampen ved å legge til mere bass.

Igjen så bunner det ut i hva som foretrekkes og det finnes ingen fasit svar...hadde det ikke vært flott å kunne få et svar som var det riktige???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dokker snakke om å booste signale med en tubescreamer feks, meines det da me boost overdrive? Meine om å bruke en overdrive pedal blir å booste...? Muligens litt off no! Mye paralelle uttrykk å går innen gitar/lyd/effekt verden! Men har en marshall jackhammer som e overdrive/distortion. Ska prøve ut det her med lav gain å høy master med pedal når fruen står opp..(nattevakt). Den linken tel d engelskspråklige forume må eg forresten å takke for :) Ska få lest gjennom alt ettekvært, det så fornuftig ut! Hadde vært genialt me ett fasitsvar ja! Å på livet generelt i samme slengen,hehe. Fant forresten 2 typa jj kt77 rør, ett svin dyrt gold lion å en vanlig type. Tvile på eg gidd å satse på den dyre i første omgang... Jah! En ting tel: E det bare å plukke ut el34 røre å sette i kt77 røra å færdi me det? Eller e det meir som må gjøres..? Høre ord som bias etc(sei meg INGATING)i fleire sammenheng som ett OBS OBS me rørbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dokker snakke om å booste signale med en tubescreamer feks, meines det da me boost overdrive? Meine om å bruke en overdrive pedal blir å booste...? Muligens litt off no! Mye paralelle uttrykk å går innen gitar/lyd/effekt verden! Men har en marshall jackhammer som e overdrive/distortion. Ska prøve ut det her med lav gain å høy master med pedal når fruen står opp..(nattevakt). Den linken tel d engelskspråklige forume må eg forresten å takke for :) Ska få lest gjennom alt ettekvært, det så fornuftig ut! Hadde vært genialt me ett fasitsvar ja! Å på livet generelt i samme slengen,hehe. Fant forresten 2 typa jj kt77 rør, ett svin dyrt gold lion å en vanlig type. Tvile på eg gidd å satse på den dyre i første omgang... Jah! En ting tel: E det bare å plukke ut el34 røre å sette i kt77 røra å færdi me det? Eller e det meir som må gjøres..? Høre ord som bias etc(sei meg INGATING)i fleire sammenheng som ett OBS OBS me rørbytte.

Ja vi mener boost som i å sette en overdrive pedal mellom gitaren og ampen, det beste er å finne ut hvor mye gain du trenger for å spille rytmegitar(minst mulig) og så slå på overdrive og justere den inn til solo etc.

Men dette er bare smak og behag, gjør slik du synes er best.

Preamprør kan du skifte uten noe hokus pokus, men rørene i sluttrinnet er det litt værre med.

Om du ikke er relativt kyndig innen elektronikk så ville jeg ha levert den til ett radioverksted for å få disse skiftet, er forsåvidt enkelt å gjøre det selv men man trenger litt utstyr og basic forståelse for hva man driver med.

Når man skifter ut EL34, KT77 etc så må man justere inn arbeidstrømmen til rørene igjen siden dette varierer fra rør til rør, dette kalles å justere bias.

Se denne videoen og les litt under så får du en liten forståelse for hva det innebærer å skifte rør i sluttrinnet:

euro-m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.