Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez rg 550


oldskoolstuff

Anbefalte innlegg

Viss ein bytter Pickuper ,går det ikkje an å gjera dette uten å ødelegge/modifisere elktronikken(les ledninger,brytere ),sånn at ein kan sette inn att dei orginale pickupene ved ein seinere anledning?

Ang.lakk så må jo lakkinga bli so bra at det ser orginalt ut.Veit ikkje om dette lar seg gjera med vanlig lakk.

Å skifte pickups er en grei affære som enkelt kan reverseres ja :)

Ang. lakk - jeg ville latt den være som den er. Bare sjarmerende med noen "krigsskader" på en så gammel gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg har eid begge disse RG`ene synes jeg faktisk det var ganske stor forskjell..

Likte DiMarzio`ene best. De originale låter i mine øre litt mer udefinert/grumsette..

Min teori er at Behringer ampen din kanskje "skjuler" litt av forskjellene..?

F.eks gjennom Pod låter mange gitarer temmelig likt. litt modelerings-syke/komprimering som "hvisker" ut litt forskjeller.

Sjokk! :)

Siden du ikke har kommet over en finere farge ennå, skal jeg poste et bilde av min RG.

Den er fra '87, og har også vært debris sin før. Ripene synes jeg den kler godt, men jeg

har også vurdert å bytte mikker på den. Som debris sier er de temmelig grumsete. Jeg velger

å beholde de likevel, men det er bare fordi jeg har lignende ibanezer med andre mikker uansett.

Synes fortsatt 550'en er en morsom gitar :)

(Tilfeldig mobilbilde jeg tok av ampen egentlig... beklager for enda et sengebilde.)

94680_s.jpg

BTW: gi meg adressen din så skal jeg sende deg et lokk :)

Endret av fleskefinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det perfekte med RG550 (eller noen av de andre originale) er hvor heftige de lett kan bli med farger på mikkene. :D Lönnebrettet er også fint. I tillegg kom de jo i heftige farger. Jeg hadde en rosa/orange en for mange år siden (fargen var i ferd med å forsvinne, så vanskelig å si akkurat hvordan den opprinnelig var). Absolutt mye gitar for pengene, spesielt i perioder hvor "alle" vil ha vintage Fender/Gibson. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debris har eid den der, også.

Hva med denne fargen, da?

*oransje RG*

Ja den såg fin ut og,men har bestemt meg for å beholde fargen og skippe lakkeringa.Ser at det har med at ein går litt "lei" den samme gitaren.Men er redd eg hadde anga viss eg modifiserte den. OT:surfalitt rundt idag og havna på guitarfetish.com.Dei hadde sånne kit av strater o.l.Er det nokon som har erfaring med dei/dette å bygge gitar frå halvfabrikat?

Endret av Aphelion
Fjernet unødvendig bildesitering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det perfekte med RG550 (eller noen av de andre originale) er hvor heftige de lett kan bli med farger på mikkene. :D Lönnebrettet er også fint. I tillegg kom de jo i heftige farger. Jeg hadde en rosa/orange en for mange år siden (fargen var i ferd med å forsvinne, så vanskelig å si akkurat hvordan den opprinnelig var). Absolutt mye gitar for pengene, spesielt i perioder hvor "alle" vil ha vintage Fender/Gibson. :)

Den perioden husker jeg godt.

Skulle ønske jeg hadde hamstra på den tida!

RG550 til rundt 2K var vanlig.

Engang da jeg jobba på Gjøvik Musikk kom det inn en med en strøken Jem jeg kunne fått for 2500, sykt :lol:

Det var rett og slett så "ut" at folk bare kvitta seg med de, det samme med andre tilsvarende gitarer som f.eks Kramer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 2.500,- for min Jem7RB. Dog ble den påkostet en gode del for å bli som den er i dag.

Undre meg på om ikke du har hatt en hvit Kramer Pacer, HSS, Floyd, tung som bly, og solgte den til meg...

Stemmer det!

Merkelig for jeg hadde nesten glemt den gitaren men her om dagen fant jeg igjen en VHS med et TV opptak som jeg spilte på og der ved siden av racket stod den!

Så det må ha vært rundt 2000-01 tror jeg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den såg fin ut og,men har bestemt meg for å beholde fargen og skippe lakkeringa.Ser at det har med at ein går litt "lei" den samme gitaren.Men er redd eg hadde anga viss eg modifiserte den. OT:surfalitt rundt idag og havna på guitarfetish.com.Dei hadde sånne kit av strater o.l.Er det nokon som har erfaring med dei/dette å bygge gitar frå halvfabrikat?

Hvis du vil lære deg å bygge gitarer er guitarfetish kit'ene helt ok, men det blir ikke bedre gitarer av de enn hva du får hvis du bruker de samme pengene på en ferdig gitar og "gjør ferdig den" Skal du bygge gitarer som skal bli bedre enn det du betaler for tilsvarende ferdig, må du benytte ganske kostbare deler og ha litt erfaring med slikt.

Skal du bli en god gitarbygger må man dessverre også investere i en del verktøy og utstyr som fort tilsvarer både en, to og tre ganske ok gitarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil lære deg å bygge gitarer er guitarfetish kit'ene helt ok, men det blir ikke bedre gitarer av de enn hva du får hvis du bruker de samme pengene på en ferdig gitar og "gjør ferdig den" Skal du bygge gitarer som skal bli bedre enn det du betaler for tilsvarende ferdig, må du benytte ganske kostbare deler og ha litt erfaring med slikt.

Skal du bli en god gitarbygger må man dessverre også investere i en del verktøy og utstyr som fort tilsvarer både en, to og tre ganske ok gitarer..

Nei ,det var igrunn for å læra litt meir om gitar og ikkje minst for å ha eit prosjekt å sysla med i ledige stunder.Har som nevnt tidligere tilgang til lakkboks på jobb og har såvidt begynt å sette meg inn i "lakkfaget".Derfor koster det ikkje så mykje å eksperimentera. Men... det må vera eit halvfabrikat,då eg ser arbeidet /håndverket som må gjerast frå botn av ikkje er mulig utan verken utstyr eller ein viss kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har etter justering av PU og øving/forsking på spelestil funnet ut at gitaren vert bedre og bedre :) .Den er ein draum å spela på no og passer meg bra.Har begynt å bruke trem/Floyd rose systemet? meir og. Kan nokon fortelje meg om eg har eit bra eller dårlig floyd rose system? Har forstått det slik at det er fleire typer ute å går,og sidan dette ikkje er av dei dyraste gitarane .....etc.etc...?? :huh: Det er vel og deler som vert slitt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har den originale Edge tremoloen på din RG550. Jeg synes den er blant de beste. Mange foretrekker den fremfor de nyere tremoloene. Samme typen ble relansert på visse signaturmodeller i år, ettersom artistene selv sverger til den tremoloen. Absolutt ikke verdt å bytte tremolo pga modell, slitedeler finnes det jo, men om den er lite brukt og holder stemminga er det ikke så veldig nødvendig å tukle så mye - synes jeg. Det du kan sjekke om den ikke er stabil er knivene (hvis slitt kan de slipes), blokkene som holder strengene på plass kan sprekke om de festes for hardt, slike er det mulig å skaffe, bør ikke koste all verden. Men i utgangspunktet en bra tremolo du ikke behøver å bekymre deg stort for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har den originale Edge tremoloen på din RG550. Jeg synes den er blant de beste. Mange foretrekker den fremfor de nyere tremoloene. Samme typen ble relansert på visse signaturmodeller i år, ettersom artistene selv sverger til den tremoloen. Absolutt ikke verdt å bytte tremolo pga modell, slitedeler finnes det jo, men om den er lite brukt og holder stemminga er det ikke så veldig nødvendig å tukle så mye - synes jeg. Det du kan sjekke om den ikke er stabil er knivene (hvis slitt kan de slipes), blokkene som holder strengene på plass kan sprekke om de festes for hardt, slike er det mulig å skaffe, bør ikke koste all verden. Men i utgangspunktet en bra tremolo du ikke behøver å bekymre deg stort for. :)

Ok. Gitaren held på stemminga ganske så bra,så då varer den nok ei stund til ja. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.