Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

På jakt etter bass


Steinarsen

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen!

Jeg er en ung mann på 19 som for rundt to måneder siden har konvertert til bass etter ni trauste år på trommestolen.

Jeg har spilt gitar i elleve år, så jeg er ikke helt fersk innenfor strengeinstrumenter.

For tiden spiller jeg på en Yamaha BB414 som jeg låner av skolen jeg går på, men jeg føler det er lurt å eie sitt eget instrument, særlig med tanke på prøvespill på konservatoriet til våren.

Så med et budsjett på rundt 10.000 kroner har jeg lusket rundt og prøvd noen basser her og der. På Imerslund i Oslo prøvde jeg både Fender Jazz Bass, Musicman Stingray, Fender Jaguar Bass, m.m. Men den jeg likte best var en Warwick Corvette $$. Den var utrolig lettspilt og har mange ulike innstillinger, noe som passer meg veldig fint siden jeg spiller i mange ulike stilarter. Utrolig hendig å kunne bytte mellom singlecoil/humbucker f.eks.

Men jeg er likevel litt usikker på om jeg bør gå for denne. Siden jeg er ganske ny i gamet, så vet jeg ikke helt hva jeg kan forvente av en Warwick over tid. Jeg har hørt ganske mye forskjellig, og så vidt jeg vet er det ganske mange delte meninger om Warwick-basser og liknende typer som f.eks. Ibanez.

Basslæreren min er mer glad i litt tyngre basser som f.eks. Fender, Musicman og Gibson, men jeg vil tro at de delte meningene i stor grad er styrt av personlig smak og ikke dårlig kvalitet. Denne bassen koster 14.000 i Norge, så det må jo være stilt noen krav til kvalitet.

Så det jeg vil ha fra dere er noen erfaringer med Warwick-basser som dere tror jeg kunne ha nytte av. Dette gjelder særlig rundt kvalitet på elektronikk, intonering, stemmeskruer og andre ting man ikke får greie på under ett besøk på en musikkforretning.

Jeg spiller forresten hovedsakelig jazz, funk og soul (mye standardjazz, Jaco Pastorius og Tower Of Power o.l.).

Takker inderlig for svar!

Endret av Steinarsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du likte å spille på bassen, så er vel i grunn det det viktigste.

Intonering må jo gjøres på instrumenter uansett prisklasse som regel, så det er ikke så mye å tenke på, og om elektronikk, stemmeskruer og slikt faktisk viser seg å være dårlig, så er jo dette fullt mulig å bytte ut ved en senere anledning. I mine øyne er det viktigste når man kjøper bass at den er god å spille på, siden alle andre faktorer faktisk kan byttes ut :)

Men som du sier; det er antakeligvis ikke altfor mye å utsette på kvaliteten på en bassgitar til 14 lapper, og det at folk ikke liker bassen er ting man opplever om de aller fleste merker, så det skal du ihvertfall ikke bry deg om. Dette kan jo også være snakk om de billigere Warwick-bassene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.