Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektronisk gitarstemmer


Borgelin

Anbefalte innlegg

Litt usikker om hvor jeg skulle poste dette, men...

Har folk noen tips om en god elektronisk gitarstemmer? Trenger å trene opp øret skikkelig før jeg stemmer "fra hodet", så jeg vil gjerne benytte en elektronisk så lenge. Den må selvfølgelig vise sharp og flat så jeg får intonert samtidig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Boss TU2 og Korg Pitch Black er knalltunere.

Hvis man vil ha noe billigere som er av samme kvalitet som TU2 ville jeg gått for LU20. Kjøpte meg en slik selv om dagen og funker kule. (Har også Korg DTR1000 som er helt konge, men den er jo ikke særlig mobil) Koster mindre og gjør jobben med true bypass og hele pakka. Fin liten sak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også dårlige tunere. Den jeg har, som fulgte med min første gitarpakke, er veldig vanskelig å bruke. Er sånn pil som går fram og tilbake, og når jeg spiller en streng likt flere ganger etter hverandre, går pila fram og tilbake og det er umulig å stemme. Kan hende det er noe jeg gjør feil, men jeg synes det er lettere å bruke et ustemt piano.

Edit: Er forresten denne.

"Den er meget presis og lett i bruk."

Yeah right ..

Endret av Slash93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også dårlige tunere. Den jeg har, som fulgte med min første gitarpakke, er veldig vanskelig å bruke. Er sånn pil som går fram og tilbake, og når jeg spiller en streng likt flere ganger etter hverandre, går pila fram og tilbake og det er umulig å stemme. Kan hende det er noe jeg gjør feil, men jeg synes det er lettere å bruke et ustemt piano.

Edit: Er forresten denne.

"Den er meget presis og lett i bruk."

Yeah right ..

Den tuneren er nok katta i sekken, ja. Når du først får andre tunere fra f.eks korg, boss, ibanez etc til samme pris så er det jo en liten no-brainer. :) (nå skal det sies at jeg ikke selger denne tuneren i min butikk, så sånn sett kan jeg beskyldes for å ikke være objektiv i denne saken, men når jeg selger 10 forskjellige andre modeller så er jeg ikke så bekymra for at det skal oppfattes sånn allikevel, dette er en helt 100% privat mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lydkort i PC'n og PC'n i samme rom som du spiller/øver gitar finnes det gode tunere til bruk på dataen.

Noen av dem er tilgjengelig gratis. Var nylig en tråd om dette med masse linker her på GN.

Wiki for rask innføring i tema

Electronic tuner - Wikipedia, the free encyclopedia

Gode strobe-tunere, Har du anledning til å importere selv koster

ST-200 omtrent det samme som en PitchBlack.

Strobe Tuners by Sonic Research - Turbo Tuner Home Page

Peterson har holdt på lengst med strobe-tunere, men man har påvist at

deres versjon av true by-pass inneholder en motstand for å undertrykke

pop-støy som vikrer være koblet slik at den alltid er i kretsen.

Avhengig av hvor i kjeden pedalen plasseres er det enkelte som

opplever at dem "hører" at den er der, selv om den i by-pass-mode.

Peterson Strobe Tuners - Trusted by Professionals for 60 Years

Edit: Med denne tråden "prata" jeg meg meg selv til å bestille en ST-200.

Men jeg ombestemte meg. Ikke lenger fri frakt på den så den kommer

på ca 1240,- med frakt mva og posten gebyr.

Men en tur på tuben viser at ST-200 utklasser både PB og Peterson

tuneren (som jeg allrede har) når det gjelder hastighet.

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk forbi en el-gitarpakke på Europris i dag med gitar, amp og tuner (+plekter og kabel og sånt) til 1200 spenn. Like før jeg gikk berserk og knuste hele stabelen med "pakker". Kunne jo forsvart meg med at jeg sannsynligvis berger mange vil-bli-gitarister fra å gi opp pga. røtent utstyr, men besinnet meg da jeg innså at butikkinnehaveren antagelig ikke ville sett det på samme måte. Trist...<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk forbi en el-gitarpakke på Europris i dag med gitar, amp og tuner (+plekter og kabel og sånt) til 1200 spenn. Like før jeg gikk berserk og knuste hele stabelen med "pakker". Kunne jo forsvart meg med at jeg sannsynligvis berger mange vil-bli-gitarister fra å gi opp pga. røtent utstyr, men besinnet meg da jeg innså at butikkinnehaveren antagelig ikke ville sett det på samme måte. Trist...<_<

Ja, dem er irriterene. Syns synd på dem stakkars barn og ungdommer som får slike til jul.

Dyreste enkeltkomponent i disse pakkene er pappembalasjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.