Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plekter


thotho

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg prøvd gibson, dunlop og fender (tynne og tykke typer av alle merkene) plekter og samtlige vrir seg bakover når jeg spiller akkorder.

WHY? Kommer halvegs ut i sangen så stopper det det jo helt da plekteret har vridd seg så mye at jeg begynner å spille med med neglen på pekefingeren. Frustrerende, skjer forøvrig kun på akkordene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt teknikk og litt irriterende fenomen... Etterhvert som du spiller så blir du varmere/svett på fingrene... som gir litt mindre friksjon mellom dine fingre/tommel og plekter.

Jeg pleier å ha plass til litt "kunstpauser" hvor jeg får tørka fingrene... men jeg har også funnet noen plektre som fungerer veldig bra for nettopp sånt... Det fungerer ikke 100% som du kan få inntrykk av hos leverandøren... men det fungerer meget bra.

V-Picks

Jeg bestilte meg 5 forskjellige for å prøve ut. Dog, ikke alle ble mine favoritter, så fant jeg tre av seks (fikk ett gratis) veldig, veldig brukbare...bare til forskjellig spilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kniv og lag to kryss eller noen striper på hver side av ett plekter der du holder plekteret med fingrene. Det øker friksjonen litt i forhold til hvordan de er til vanlig, og hjelper i det minste litt. Jeg sliter med det samme selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ESP sine plektere? De har en type med sandpapir og en type med gummi som sitter veldig bra. Jeg liker dem med gummi best. Ellers er Gatorgrip fine og det er jo faktisk mulig å bruke et tommelplekter (som du trer på tommelen, men i dette tilfellet holder du og støtter det i tillegg som et vanlig plekter. Prøv ut litt forskjellig i en lokal sjappe. Regner med at de fleste har ca 100-300 forskjellige pletermodeller du kan velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener ikke Ibanez nå? Selv bruker jeg Ibanez Sandgrip:

Det er helt riktig, jeg mener ikke Ibanez nå. :P

Du som bare selger ting fra Fotophono (importør av ESP, Blackstar etc) og egenimport bør jo absolutt ta inn ESP-pletre og bruke dem. Ibanez sine gjør akkurat samme jobben (de med sandpapir, men jeg foretrekker ESP sine gummierte), men jeg bestiller ikke så ofte fra dem så jeg foretrekker å ikke bruke så mye ekstra kronasj på frakt når ESP sine er like gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som bare selger ting fra Fotophono (importør av ESP, Blackstar etc) og egenimport bør jo absolutt ta inn ESP-pletre og bruke dem.

Tja - nå bruker jeg ikke religiøst bare ting som jeg selger selv :P

Jeg har ingen ESP gitarer, men derimot 4 Ibanez gitarer - så sånn sett står vel Ibanez plektrene mere i stil med gitarene jeg har.

Har uansett ett lite lager med de Ibanez plektrene, fra før jeg begynte butikk, som kommer til å vare en stund enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - nå bruker jeg ikke religiøst bare ting som jeg selger selv :P

Nei, regna ikke med det og det gjør ikke jeg heller, men hvis du slenger det med på en amp du allikevel bestiller så blir fraktkostnaden 0,- i stedet for 150,- som jeg mener å huske det ble på forrige bestilling fra NM (importøren av Ibanez). De er like gode, så jeg ville valgt de du sparte mest penger på. That´s all...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vekker denne gamle tråden for å fortelle at jeg har nytt favorittplekter. Dunlop har kommet med et plekter som heter Max Grip. Jeg nappa til meg en prøvepakke med to stk. på NAMM (nå angrer jeg på at jeg ikke nappa med meg flere prøvepakker :P)

Disse sitter enda bedre i klypa en sandpapirplektrene - og materialet de er laget av føles bedre. Sandpapirplektrene ble litt slitt og ruffsete i kantene - tror ikke det skjer med disse.

1264721079_Max_Grip_Stan-463x342.jpg

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.