Web Analytics
Jump to content

Digidesign Eleven Rack


wyldedime
 Share

Recommended Posts

Hei

Går her å vurderer om jeg skal selge min Digitech GSP1101 og gå til innkjøp av den nye Eleven Rack til Digidesign.

Regner med at den er ett steg videre fra GSP`en min, men spørsmålet er om steget er stort nok til å forsvare utgiftene.

Noen som har testet den opp mot f.eks. Axe Fx?

Om forsterkermodellene i denne er på nivå med Axe Fx så vil den jo være interesant for min del, grunnen til at jeg ikke har skaffet meg en Axe Fx er rett og slett det at jeg frykter at men blir sittende å trykke på den istedenfor å spille.

Om jeg analyserer mine presets på GSP`en min så ser jeg at de består som regel av en boost pedal i front(oftest en TS), en chorus eller phaser FX pedal, minimalt med reverb og litt delay som jeg kan legge på i soloer og slikt.

Alt dette burde jo være en smal sak for eleven, og så får jeg jo oppgradert systemet mitt fra ProTools 7.4 til 8 LE i samme slengen.

Men så har jeg jo også ett ønske om å kunne utforske mulighetene ved å kjøre 2 amper samtidig(som Axe Fx kan), men da tenker jeg litt slik at man da kan ha to stk. Eleven Rack(koster vell det samme som 1 Axe Fx) og vips har men bestandig en backup om noe skulle gå galt.

Kom med synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kjenner folk som har sammenlignet den med Axe FX som sier at forsterker modeleringene ikke er

helt på nivå med den.

Men greia med Eleven Rack er jo at du kan bruke den som plug-in og interface i Pro Tools med alle fordeler det gir (rask reamping, husker alle settings i et prosjekt osv..)

Skal teste ut en skikkelig snart og ikke umulig at jeg skaffer meg en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner folk som har sammenlignet den med Axe FX som sier at forsterker modeleringene ikke er

helt på nivå med den.

Men greia med Eleven Rack er jo at du kan bruke den som plug-in og interface i Pro Tools med alle fordeler det gir (rask reamping, husker alle settings i et prosjekt osv..)

Skal teste ut en skikkelig snart og ikke umulig at jeg skaffer meg en.

Ja jeg har tnkt over disse fordelene, og det virker veldig enkelt.

Men tingen er at det er nesten like enkelt å bare lagre de presetene jeg bruker i protools fra GSP1101`en, lagrer de i samme mappe som hele prosjektet ligger i...er selvfølgelig ikke like enkelt som med Eleven Rack, men det funker.

Så da må Eleven Rack virkelig overbevise med forsterkermodelleringene sine, og Digidesign må gi noen signaler om de vil lansere noen utvidelsespakker med flere forsterkere og pedaler før jeg er helt solgt.

Og den "trueZ" inngangen som de skryter av er jeg litt usikker på, er det virkelig så mange som plugger gitaren sin direkte i ampen uten noen bokser mellom?

Nå virker jo den "trueZ" inngangen på pedalmodellene i den også, men har du en favoritt pedal som du bestandig bruker før ampen så vil den trueZ inngangen miste sin verdi.

Men igjen så kan man plugge favorittpedalen i en av loopene og flytte den helt først i signalkjeden, så kan man jo justere den trueZ inngangen til å passe akkurat den gitaren du har plugget inn.

Hmm...bare noen tanker jeg har gjort meg gjennom dagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på full demo-gjennomgang (skryte-time) av Eleven Rack hos Luthman Scandinavia i Oslo og må si at jeg ble imponert. Har også lekt meg litt med en Axe FX, men den interesserer meg ikke så mye i utgangspunktet (pga distribusjon og garantivilkår kjøper jeg den ikke). Eleven Rack er verdt pengene den koster (og det er sikker Axe FX også, uten at jeg skal starte en fanboy-tråd om det)

Impedansjustering, mulighet til å gjøre rene paralelle dry-recordings (Genialt, og samtidig en selvfølge) og reamp-muligheter gjør det til en boks jeg ville skaffet meg hvis jeg ikke nettopp hadde kjøpt meg en amp som låter nøyaktig som jeg vil at gitarlyden min skal være... :)

Link to comment
Share on other sites

Rene paralelle dry recordings er jo ikke noe stress med axe fx heller, den har jo flere utganger og mulighet for flere paralelle signalkjeder

Eventuelt kan man bare sette en di-boks før axen

Pro tools integreringen er kun interessant for de som driver med pro tools. Ikke for meg altså, men for trådstarter kan den være kul

Er nok fult mulig å lage godlyd med den og helt sikkert et stort steg opp fra digitech-boksen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på full demo-gjennomgang (skryte-time) av Eleven Rack hos Luthman Scandinavia i Oslo og må si at jeg ble imponert. Har også lekt meg litt med en Axe FX, men den interesserer meg ikke så mye i utgangspunktet (pga distribusjon og garantivilkår kjøper jeg den ikke). Eleven Rack er verdt pengene den koster (og det er sikker Axe FX også, uten at jeg skal starte en fanboy-tråd om det)

Impedansjustering, mulighet til å gjøre rene paralelle dry-recordings (Genialt, og samtidig en selvfølge) og reamp-muligheter gjør det til en boks jeg ville skaffet meg hvis jeg ikke nettopp hadde kjøpt meg en amp som låter nøyaktig som jeg vil at gitarlyden min skal være... :)

Det eneste som er galt med distribusjon og garantivilkår når det gjelder Axe`n må jo være at du ikke kan selge den ;)

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som er galt med distribusjon og garantivilkår når det gjelder Axe`n må jo være at du ikke kan selge den ;)

Det er jo nesten helt riktig det ja:

Som jeg sa: Pga av distribusjonsvilkår kjøper jeg den ikke (altså som privatperson). Jeg mener det er på kanten til udemokratisk og på grensen til å forhindre et fritt marked når man har et slikt produkt som man ikke tillater konkurerende butikker å selge varen (G66 er eneste distributør i EU). Det vil si at man har null priskonkurranse og i praksis et monopol på den varen (selv om det finnes konkurrenter som Eleven Rack) og er det samme som iPhone har blitt kritisert for i lang tid. For min del er det et viktig poeng at jeg ikke vil støtte opp om monopolistisk forretningsvirksomhet fordi jeg mener det ikke kommer sluttkunden til gode. Det at Axe FX er dyrere enn nødvendig (konkurranse på et så dyrt produkt driver garantert prisene nedover) gjør jo ikke at lyden som kommer ut av høytaleren hjemme blir noe dårligere, men for meg er det ihvertfall viktig.

Samtidig er jo garantivilkårene helt andre. Jeg er fullt klar over at de har god support og jeg fraråder ingen å kjøpe Axe FX pga det, men det var det som tippet lasset for meg. En av de viktige grunnen til at man velger en europeisk distributør som kun selger over internett til f.eks skandinavia kan f.eks være at man slipper fullstendig unna norsk forbrukerkjøpslov og garanti/reklamasjonsbestemmelser som er de beste i verden (forbehold om at det finnes noen som har bedre forbrukerkjøpslov, men EU har det ihvertfall ikke). Jeg synes det er viktig, andre synes ikke det, men faktum er at hvis du kjøper en vare (f.eks denne) fra en EU-nettbutikk (usett, som de fleste må gjøre) og ikke er fornøyd er det ikke så enkelt som i Norge hvor du bare labber til postkontoret og sender det tilbake igjen og får pengene pronto, selv etter 13 dagers bruk. Og får du et problem med boksen som følge av en produksjonsfeil (som viser seg etter f.eks 4.5 år) så får du ikke reparert den kostnadsfritt med krav på utlånsvare av samme kvalitet i mellomtiden?

For mange vil dette bare være bagateller, men for meg er det viktig, uavhengig av om jeg driver butikk eller ikke. Hadde jeg hatt mulighet til å selge den i butikken vår med full norsk forbrukerkjøpslov hadde jeg garantert hatt det inne til prøving og salg, men siden ingen får lov av Fractal Audio til å gjøre det så er det jo så enkelt at sluttbrukeren må kjøpe den i blinde (selvfølgelig basert på ting man har lest på nettet etc) og det synes jeg i utgangspunktet ikke er god forretningsskikk, men kanskje jeg tar feil?

Edit: Skrivefeil og rettelse etter posten nedenfor

Edited by Morten Larsen
Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare komme med en liten rettelse til deg Morten. Kjøpsloven gjelder ikke for privatpersoner. Når vi handler er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Mens når du handler fra dine levrandører så gjelder kjøpsloven. Den er mellom næringsdrivende parter. Og forbrukerkjøpsloven er enda "bedre" enn kjøpsloven.

Er forresten et godt poeng du har ang garanti/reklamasjon i EU mot Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare komme med en liten rettelse til deg Morten. Kjøpsloven gjelder ikke for privatpersoner. Når vi handler er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Mens når du handler fra dine levrandører så gjelder kjøpsloven. Den er mellom næringsdrivende parter. Og forbrukerkjøpsloven er enda "bedre" enn kjøpsloven.

Er forresten et godt poeng du har ang garanti/reklamasjon i EU mot Norge.

Det har du rett i. Jeg mente selvfølgelig forbrukerkjøpsloven og det var en slurvefeil som jeg rettet nå. Sånn går det når man spiser frokost og skriver propaganda samtidig. :)

Synes forøvrig det er vittig at G66 åpenlyst rakker ned på butikker som selger videre fra importør (wholesalers)

That’s right WHOLEsalers, people who take the whole profit, don't live in (W)holes but in mansions and drive limousines without (w)holes. We’ve ditched the (w)holes, we sell direct! You profit!

Det er jo bare en vits når de åpenlyst forhindrer konkurranse (som driver prisene ned, det er bevist og en økonomisk sannhet) og nettopp de sitter med "the whole profit". Jeg vet ikke hvor mye mer jeg skal skrive om det, men konkluderer bare med at det faktisk er misledende (på tross av morsom formulering). Det gjør ikke produktet du kjøper noe dårligere, men vilkårene du kjøper dem på er ikke akkurat til å sette hæla i taket over...

Link to comment
Share on other sites

Rene paralelle dry recordings er jo ikke noe stress med axe fx heller, den har jo flere utganger og mulighet for flere paralelle signalkjeder

Eventuelt kan man bare sette en di-boks før axen

Pro tools integreringen er kun interessant for de som driver med pro tools. Ikke for meg altså, men for trådstarter kan den være kul

Er nok fult mulig å lage godlyd med den og helt sikkert et stort steg opp fra digitech-boksen!

Jeg er faktisk litt usikker på om det er så stort steg opp fra Digitech boksen, den har fått skryt for å overgå både Line6, Amplitube og guitar rig i profesjonelle tester(men det er jo fremdeles mennesker som skriver disse så man skal vell ikke stole 100% på det, blir jo i bunn og grunn en smaksak).

Eleven Rack er nok bedre, men om den er SÅ mye bedre vet jeg ikke.

Og det med å gjøre opptak ved at man får ett spor med effekter og ett annet direkte spor har man kunne gjort med Digitech sitt utstyr i årevis, selv det gamle GNX4 brettet mitt hadde busser via USB som sendte begge sporene(eventuelt ett stereo og ett DI spor).

Så var det den TrueZ inngangen som jeg skrev om i siste innlegget mitt, om man ikke har en favorittpedal som gitaren er plugget inn i uansett så vil det jo kunne være interesant.

Men den mest interesante funksjonen i Eleven er vell det at de har tatt hensyn til komprimeringen som en høytaler gjør når den er presset hardt, men der har de ødelagt det igjen ved at man ikke kan forandre posisjonen på mikken (dette ifølge noen som hadde testet den i statene, skal vell ikke stole helt på det heller).

Og nå er det lenge siden de andre fabrikantene har kommet ut med noe nytt banebrytende og jeg vet at f.eks. Line6 jobber med utstyr som skal ta opp kampen med Axe FX(eller legge seg mellom dagens utstyr og Axe FX slik som Eleven har gjort), var ikke så mye den representanten kunne si annet enn at de er klar over markedet og det fantes noe som snart kom på markedet(men "snart" for fabrikanter kan jo bety fra en måned til 2 år etter mine erfaringer).

Men kommer Digidesign ut med utvidelsespakker og oppgraderinger slik at man kan kjøre paralelle rigger samtidig i Eleven så vil jo saken få ett annet lys.

Nei jeg lurer på om jeg setter meg på gjerdet og dingler litt med føttene mens jeg ser på utviklingen og bruker GSP`en min til jeg ser noe som jeg føler kan erstatte den(det kan godt bli Eleven, tror bare jeg skal se det ann litt).

Rekk opp hånden alle som greier å se at jeg er litt ubestemt i denne saken. :)

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg synes denne så spennende ut og virker relativt enkel. Liker at den har knobs som på en vanlig forsterker. Da er sjansen mindre for at jeg skrur meg til helvete. Hmmm, hva kan jeg selge for å få råd til detta da.

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg synes denne så spennende ut og virker relativt enkel. Liker at den har knobs som på en vanlig forsterker. Da er sjansen mindre for at jeg skrur meg til helvete. Hmmm, hva kan jeg selge for å få råd til detta da.

Akkurat den begrunnelsen er årsaken til at jeg ikke har startet massiv sparing til en Axe FX, jeg vil spille ikke trykke meg vill i menyer.

Aller helst ha et enkelt program som man kjører på PC for å sette opp enheten. :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.