Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Digidesign Eleven Rack


wyldedime

Anbefalte innlegg

Hei

Går her å vurderer om jeg skal selge min Digitech GSP1101 og gå til innkjøp av den nye Eleven Rack til Digidesign.

Regner med at den er ett steg videre fra GSP`en min, men spørsmålet er om steget er stort nok til å forsvare utgiftene.

Noen som har testet den opp mot f.eks. Axe Fx?

Om forsterkermodellene i denne er på nivå med Axe Fx så vil den jo være interesant for min del, grunnen til at jeg ikke har skaffet meg en Axe Fx er rett og slett det at jeg frykter at men blir sittende å trykke på den istedenfor å spille.

Om jeg analyserer mine presets på GSP`en min så ser jeg at de består som regel av en boost pedal i front(oftest en TS), en chorus eller phaser FX pedal, minimalt med reverb og litt delay som jeg kan legge på i soloer og slikt.

Alt dette burde jo være en smal sak for eleven, og så får jeg jo oppgradert systemet mitt fra ProTools 7.4 til 8 LE i samme slengen.

Men så har jeg jo også ett ønske om å kunne utforske mulighetene ved å kjøre 2 amper samtidig(som Axe Fx kan), men da tenker jeg litt slik at man da kan ha to stk. Eleven Rack(koster vell det samme som 1 Axe Fx) og vips har men bestandig en backup om noe skulle gå galt.

Kom med synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjenner folk som har sammenlignet den med Axe FX som sier at forsterker modeleringene ikke er

helt på nivå med den.

Men greia med Eleven Rack er jo at du kan bruke den som plug-in og interface i Pro Tools med alle fordeler det gir (rask reamping, husker alle settings i et prosjekt osv..)

Skal teste ut en skikkelig snart og ikke umulig at jeg skaffer meg en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som har sammenlignet den med Axe FX som sier at forsterker modeleringene ikke er

helt på nivå med den.

Men greia med Eleven Rack er jo at du kan bruke den som plug-in og interface i Pro Tools med alle fordeler det gir (rask reamping, husker alle settings i et prosjekt osv..)

Skal teste ut en skikkelig snart og ikke umulig at jeg skaffer meg en.

Ja jeg har tnkt over disse fordelene, og det virker veldig enkelt.

Men tingen er at det er nesten like enkelt å bare lagre de presetene jeg bruker i protools fra GSP1101`en, lagrer de i samme mappe som hele prosjektet ligger i...er selvfølgelig ikke like enkelt som med Eleven Rack, men det funker.

Så da må Eleven Rack virkelig overbevise med forsterkermodelleringene sine, og Digidesign må gi noen signaler om de vil lansere noen utvidelsespakker med flere forsterkere og pedaler før jeg er helt solgt.

Og den "trueZ" inngangen som de skryter av er jeg litt usikker på, er det virkelig så mange som plugger gitaren sin direkte i ampen uten noen bokser mellom?

Nå virker jo den "trueZ" inngangen på pedalmodellene i den også, men har du en favoritt pedal som du bestandig bruker før ampen så vil den trueZ inngangen miste sin verdi.

Men igjen så kan man plugge favorittpedalen i en av loopene og flytte den helt først i signalkjeden, så kan man jo justere den trueZ inngangen til å passe akkurat den gitaren du har plugget inn.

Hmm...bare noen tanker jeg har gjort meg gjennom dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på full demo-gjennomgang (skryte-time) av Eleven Rack hos Luthman Scandinavia i Oslo og må si at jeg ble imponert. Har også lekt meg litt med en Axe FX, men den interesserer meg ikke så mye i utgangspunktet (pga distribusjon og garantivilkår kjøper jeg den ikke). Eleven Rack er verdt pengene den koster (og det er sikker Axe FX også, uten at jeg skal starte en fanboy-tråd om det)

Impedansjustering, mulighet til å gjøre rene paralelle dry-recordings (Genialt, og samtidig en selvfølge) og reamp-muligheter gjør det til en boks jeg ville skaffet meg hvis jeg ikke nettopp hadde kjøpt meg en amp som låter nøyaktig som jeg vil at gitarlyden min skal være... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene paralelle dry recordings er jo ikke noe stress med axe fx heller, den har jo flere utganger og mulighet for flere paralelle signalkjeder

Eventuelt kan man bare sette en di-boks før axen

Pro tools integreringen er kun interessant for de som driver med pro tools. Ikke for meg altså, men for trådstarter kan den være kul

Er nok fult mulig å lage godlyd med den og helt sikkert et stort steg opp fra digitech-boksen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på full demo-gjennomgang (skryte-time) av Eleven Rack hos Luthman Scandinavia i Oslo og må si at jeg ble imponert. Har også lekt meg litt med en Axe FX, men den interesserer meg ikke så mye i utgangspunktet (pga distribusjon og garantivilkår kjøper jeg den ikke). Eleven Rack er verdt pengene den koster (og det er sikker Axe FX også, uten at jeg skal starte en fanboy-tråd om det)

Impedansjustering, mulighet til å gjøre rene paralelle dry-recordings (Genialt, og samtidig en selvfølge) og reamp-muligheter gjør det til en boks jeg ville skaffet meg hvis jeg ikke nettopp hadde kjøpt meg en amp som låter nøyaktig som jeg vil at gitarlyden min skal være... :)

Det eneste som er galt med distribusjon og garantivilkår når det gjelder Axe`n må jo være at du ikke kan selge den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er galt med distribusjon og garantivilkår når det gjelder Axe`n må jo være at du ikke kan selge den ;)

Det er jo nesten helt riktig det ja:

Som jeg sa: Pga av distribusjonsvilkår kjøper jeg den ikke (altså som privatperson). Jeg mener det er på kanten til udemokratisk og på grensen til å forhindre et fritt marked når man har et slikt produkt som man ikke tillater konkurerende butikker å selge varen (G66 er eneste distributør i EU). Det vil si at man har null priskonkurranse og i praksis et monopol på den varen (selv om det finnes konkurrenter som Eleven Rack) og er det samme som iPhone har blitt kritisert for i lang tid. For min del er det et viktig poeng at jeg ikke vil støtte opp om monopolistisk forretningsvirksomhet fordi jeg mener det ikke kommer sluttkunden til gode. Det at Axe FX er dyrere enn nødvendig (konkurranse på et så dyrt produkt driver garantert prisene nedover) gjør jo ikke at lyden som kommer ut av høytaleren hjemme blir noe dårligere, men for meg er det ihvertfall viktig.

Samtidig er jo garantivilkårene helt andre. Jeg er fullt klar over at de har god support og jeg fraråder ingen å kjøpe Axe FX pga det, men det var det som tippet lasset for meg. En av de viktige grunnen til at man velger en europeisk distributør som kun selger over internett til f.eks skandinavia kan f.eks være at man slipper fullstendig unna norsk forbrukerkjøpslov og garanti/reklamasjonsbestemmelser som er de beste i verden (forbehold om at det finnes noen som har bedre forbrukerkjøpslov, men EU har det ihvertfall ikke). Jeg synes det er viktig, andre synes ikke det, men faktum er at hvis du kjøper en vare (f.eks denne) fra en EU-nettbutikk (usett, som de fleste må gjøre) og ikke er fornøyd er det ikke så enkelt som i Norge hvor du bare labber til postkontoret og sender det tilbake igjen og får pengene pronto, selv etter 13 dagers bruk. Og får du et problem med boksen som følge av en produksjonsfeil (som viser seg etter f.eks 4.5 år) så får du ikke reparert den kostnadsfritt med krav på utlånsvare av samme kvalitet i mellomtiden?

For mange vil dette bare være bagateller, men for meg er det viktig, uavhengig av om jeg driver butikk eller ikke. Hadde jeg hatt mulighet til å selge den i butikken vår med full norsk forbrukerkjøpslov hadde jeg garantert hatt det inne til prøving og salg, men siden ingen får lov av Fractal Audio til å gjøre det så er det jo så enkelt at sluttbrukeren må kjøpe den i blinde (selvfølgelig basert på ting man har lest på nettet etc) og det synes jeg i utgangspunktet ikke er god forretningsskikk, men kanskje jeg tar feil?

Edit: Skrivefeil og rettelse etter posten nedenfor

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare komme med en liten rettelse til deg Morten. Kjøpsloven gjelder ikke for privatpersoner. Når vi handler er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Mens når du handler fra dine levrandører så gjelder kjøpsloven. Den er mellom næringsdrivende parter. Og forbrukerkjøpsloven er enda "bedre" enn kjøpsloven.

Er forresten et godt poeng du har ang garanti/reklamasjon i EU mot Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare komme med en liten rettelse til deg Morten. Kjøpsloven gjelder ikke for privatpersoner. Når vi handler er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Mens når du handler fra dine levrandører så gjelder kjøpsloven. Den er mellom næringsdrivende parter. Og forbrukerkjøpsloven er enda "bedre" enn kjøpsloven.

Er forresten et godt poeng du har ang garanti/reklamasjon i EU mot Norge.

Det har du rett i. Jeg mente selvfølgelig forbrukerkjøpsloven og det var en slurvefeil som jeg rettet nå. Sånn går det når man spiser frokost og skriver propaganda samtidig. :)

Synes forøvrig det er vittig at G66 åpenlyst rakker ned på butikker som selger videre fra importør (wholesalers)

That’s right WHOLEsalers, people who take the whole profit, don't live in (W)holes but in mansions and drive limousines without (w)holes. We’ve ditched the (w)holes, we sell direct! You profit!

Det er jo bare en vits når de åpenlyst forhindrer konkurranse (som driver prisene ned, det er bevist og en økonomisk sannhet) og nettopp de sitter med "the whole profit". Jeg vet ikke hvor mye mer jeg skal skrive om det, men konkluderer bare med at det faktisk er misledende (på tross av morsom formulering). Det gjør ikke produktet du kjøper noe dårligere, men vilkårene du kjøper dem på er ikke akkurat til å sette hæla i taket over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene paralelle dry recordings er jo ikke noe stress med axe fx heller, den har jo flere utganger og mulighet for flere paralelle signalkjeder

Eventuelt kan man bare sette en di-boks før axen

Pro tools integreringen er kun interessant for de som driver med pro tools. Ikke for meg altså, men for trådstarter kan den være kul

Er nok fult mulig å lage godlyd med den og helt sikkert et stort steg opp fra digitech-boksen!

Jeg er faktisk litt usikker på om det er så stort steg opp fra Digitech boksen, den har fått skryt for å overgå både Line6, Amplitube og guitar rig i profesjonelle tester(men det er jo fremdeles mennesker som skriver disse så man skal vell ikke stole 100% på det, blir jo i bunn og grunn en smaksak).

Eleven Rack er nok bedre, men om den er SÅ mye bedre vet jeg ikke.

Og det med å gjøre opptak ved at man får ett spor med effekter og ett annet direkte spor har man kunne gjort med Digitech sitt utstyr i årevis, selv det gamle GNX4 brettet mitt hadde busser via USB som sendte begge sporene(eventuelt ett stereo og ett DI spor).

Så var det den TrueZ inngangen som jeg skrev om i siste innlegget mitt, om man ikke har en favorittpedal som gitaren er plugget inn i uansett så vil det jo kunne være interesant.

Men den mest interesante funksjonen i Eleven er vell det at de har tatt hensyn til komprimeringen som en høytaler gjør når den er presset hardt, men der har de ødelagt det igjen ved at man ikke kan forandre posisjonen på mikken (dette ifølge noen som hadde testet den i statene, skal vell ikke stole helt på det heller).

Og nå er det lenge siden de andre fabrikantene har kommet ut med noe nytt banebrytende og jeg vet at f.eks. Line6 jobber med utstyr som skal ta opp kampen med Axe FX(eller legge seg mellom dagens utstyr og Axe FX slik som Eleven har gjort), var ikke så mye den representanten kunne si annet enn at de er klar over markedet og det fantes noe som snart kom på markedet(men "snart" for fabrikanter kan jo bety fra en måned til 2 år etter mine erfaringer).

Men kommer Digidesign ut med utvidelsespakker og oppgraderinger slik at man kan kjøre paralelle rigger samtidig i Eleven så vil jo saken få ett annet lys.

Nei jeg lurer på om jeg setter meg på gjerdet og dingler litt med føttene mens jeg ser på utviklingen og bruker GSP`en min til jeg ser noe som jeg føler kan erstatte den(det kan godt bli Eleven, tror bare jeg skal se det ann litt).

Rekk opp hånden alle som greier å se at jeg er litt ubestemt i denne saken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg synes denne så spennende ut og virker relativt enkel. Liker at den har knobs som på en vanlig forsterker. Da er sjansen mindre for at jeg skrur meg til helvete. Hmmm, hva kan jeg selge for å få råd til detta da.

Akkurat den begrunnelsen er årsaken til at jeg ikke har startet massiv sparing til en Axe FX, jeg vil spille ikke trykke meg vill i menyer.

Aller helst ha et enkelt program som man kjører på PC for å sette opp enheten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.