Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teknikk for demping


DrJustice

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med å øve inn teknikk for demping (muting) av de strengene som ikke skal spilles/høres (ikke "palm muting"). Tenker her mest på spilling på en streng av gangen og powerchords. Jeg kjører på med masse kompressor og gain for å høre hver minste lille ulyd når jeg øver på dette.

Jeg har sett flere referanser til hvordan det hele skal foregå med venstre hånd, hovedsaklig ved at tommelen skal rundt halsen for å dempe 6. og 5. streng og de andre fingrene, ettersom hvilke som er i bruk, skal dempe strengen over den øverste som frettes (berøring med fingertuppen) og ligge løst på strengene under.

Den metoden er jeg ikke helt komfortabel med. Spesielt synes jeg det er krøkkete med tommelen rundt halsen. Når jeg spiller rundt på alle strengene holder jeg for det meste tommelen bakpå halsen. Det jeg gjør er å bruke høyre hånd til å dempe de øverste strengene ved å "rulle" hånden på og av etter behov, like foran broen. Venstre hånd brukes så til å dempe de nederste strengene som beskrevet over, bortsett fra berøringen med fingertuppen. Riktignok finner jeg det noen ganger hensiktsmessig å bruke teken med å berøre med fingertuppen.

Jeg merker jo at å dempe nær broen ikke har fullt så god effekt som demping rundt om på halsen - til gjengjeld så er det kjekt å ha hånden klar der når strenger skal dempes litt men også spilles (palm muting, chugga chugga).

Har sett noe om dette på forumet, men våger allikevel å starte en tråd siden detaljene rundt demping trolig tåler å diskuteres ytterligere. Det har jo veldig stor virking på (u)lyden. Hvis det er nok om det fra før så er det bare å skrote dette inlegget/tråden... :ninja: Hvis ikke har jeg følgende spørsmål:

Utsetter jeg meg selv for djevelsk vranglære som jeg vil angre på etterhvert?

Er det bare å se til å krølle tommlen rundt halsen og bli ferdig med det, eller...?

Hvordan gjør du det, og hvorfor gjør du det som du gjør?

TIA!

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller du klassisk gitar?

Etter det jeg har hørt av folk som spiller klassisk, så skal tommelen ligge langs etter halsen og ikke benyttes til noen "jukse-G" eller demping av strenger...

Spiller du derimot rock, blues, jazz... alt det andre som ikke skal være så utrolig forfinet, så sier jeg: Rock on.

Har spilt gitar nå i en del år... og dersom det virker hensiktsmessig å dempe strenger med tommelen... ja da demper jeg strenger med tommelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noen ekspert på området og burde vel strengt talt ikke uttale meg om saken, men jeg demper med kanten av pekefinger hvis jeg spiller powerchords. Demping med tommelen bruker jeg mest hvis jeg feks skal frette 6 streng og dempe 5 streng.

Så jeg demper vel i all hovedsak med fingrene som er ledige eller som blir liggende over strengene - f.eks hvis jeg vil dempe 1 og 6 streng i C-shape akkorder e.l. Men samtidig bruker jeg høyre hånda til demping hvis det lar seg gjøre i forhold til hvilken picking som skal utføres. Lillefingeren på første streng og øvre del av håndbaken på 5/6 streng er ofte ganske enkelt å få til.

He-he, ja jeg vet ikke helt jeg altså, har egentlig ikke hatt så veldig bevist forhold til hva som er "riktig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til den dagen alle fødes med like fingre og likt talent, så er det ingen riktig måte... bare aksepterte veiledninger.

Se på Django Reinhardt f.eks. Spilte med to fingre for solospill på grunn av en ganske alvorlig brannskade.

Ikke den mest brukte metoden, men det fungerte jo for ham.

Så all den tid du har noen erfaring på område Greener, så synes jeg godt du kan uttale deg :)

Den dagen en gitarist påstår at noen andre ikke kan lære ham/henne noe, så kan vedkommende legge gitaren på hylla, for da har gitaristen kommet så langt som han/hun kan.

Satte meg ned med en kollega mens vi var offshore og lærte vedkommende bare helt enkle ting... og hun så ting jeg aldri egentlig hadde tenkt over. Så hun lærte meg noe. Go figure ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene!

Jeg spiller ikke klassisk (ref. powerchords, kompressor, gain og chugga chugga :)). Jeg liker å spille litt rock/metal -aktig, men også annen mer udefinerbar musikk med clean lyd. Når det kommer til dempingen er det high gain lyden jeg tenker på, nettop fordi det skal så lite til før ulydene lager grums av det hele.

Jeg skjønner at det varierer hva som passer best for forskjellige folk i forskjellige situasjoner, men er likevel interessert i å høre hvordan andre med lenger erfaring enn meg gjør dette. Som nevnt liker jeg stort sett å ha tommelen bakpå halsen, men noen ganger sniker den seg oppå - dog synes jeg det er vanskelig å legge tommelen rundt for å dempe enda jeg har ganske store hender og lange fingre. En av grunnene til at jeg spør om dette er at jeg sitter for meg selv og lærer, og derfor er jeg litt engstelig for å legge meg til uvaner som gjør ting vanskelig, eller i verste fall umulig (f.eks å få opp farten en smule). Jeg er ingen ungsau, og denne læringsprosessen føles rett og slett litt tung. Jeg har heller ikke all verden av tid til å spille, og således er det desto viktigere å vite at jeg ikke øver inn flere dårlige vaner enn nødvendig...

Så langt er jeg fornøyd med at ingen har dømt "venstre fingre / høyre håndbak -kombo uten tommel" nedenom og hjem, selv om jeg knoter mye med det ennå. Jeg har forøvrig lyst til å ta noen timer med en som er dreven i gamet og kan plukke av meg de verste unotene, men så langt har jeg ikke funnet noen i nærheten. I mellomtiden tillater jeg meg å pirke dere gitar guruer litt i hjernebarken :D

Keep'em coming - hvis noen har flere tanker rundt demping!

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noen ekspert på området og burde vel strengt talt ikke uttale meg om saken, men jeg demper med kanten av pekefinger hvis jeg spiller powerchords. Demping med tommelen bruker jeg mest hvis jeg feks skal frette 6 streng og dempe 5 streng.

Så jeg demper vel i all hovedsak med fingrene som er ledige eller som blir liggende over strengene - f.eks hvis jeg vil dempe 1 og 6 streng i C-shape akkorder e.l. Men samtidig bruker jeg høyre hånda til demping hvis det lar seg gjøre i forhold til hvilken picking som skal utføres. Lillefingeren på første streng og øvre del av håndbaken på 5/6 streng er ofte ganske enkelt å få til.

He-he, ja jeg vet ikke helt jeg altså, har egentlig ikke hatt så veldig bevist forhold til hva som er "riktig"

Og der ligger nok noe av hemmeligheten. Ved mye spilling/øving på forskjellige ting, kommer dette av seg selv, og da på den måten som faller mest naturlig ifht. spillestilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Hehe, ja jeg nærer et lite håp om noe sånt, Audun. Men min natur er slik at jeg gjerne vil gjøre noen reality checks underveis - dessuten er det rett og slett interessant å finne ut av ting :)

DJ

--

Jeg har alltid vært særdeles lite teoretisk og reflekterende hele mitt gitarliv. Mulig det er derfor jeg ikke er bedre også. ^_^ All kunnskap er god kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri tenkt så mye over hvordan jeg demper strengene - "I'm just doing' it you know", for å ta en Yngwie. :lol:

Men i mine ører lyder det som en heller dårlig ide å kroke tommelen over gitarhalsen, da dette vil hemme effektiviteten i spillinga di betraktelig.

Om jeg skal prøve meg på en liten analyse av hva jeg gjør selv, bruker jeg hovedsakelig fingrene på venstrehånda for demping av uønsket "strengebråk" når jeg riffer med powerchords. Diskantstrengene demper jeg ved å barre pekefingeren over dem slik at de holdes stille, og samtidig holder jeg langefingeren så vidt over de eventuelle basstrengene som ikke blir brukt, så de blir dempet på den måten. Om jeg bruker palm-muting på et riff, sørger plekterhånden for at det meste holdes under kontroll!

Når det gjelder demping av uønskede strenger under solo/lead-spilling, får jeg gjøre et par eksempler til: om jeg f.eks. alternate-picker noe på basstrengene, og jeg vil holde diskantstrengene stille, gjøres det igjen ved at pekefingeren min barrer over de høyere strengene. Om jeg spiller på en av de høyere strengene, og jeg vil dempe ned de lavere strengene, gjør jeg dette med plekterhånden, altså ved at denne på en måte ligger over de dypere strengene og stopper dem fra å ringe ut.

Dårlig forklaring, men kanskje det er til hjelp likevel... :)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri tenkt så mye over hvordan jeg demper strengene

Hey - da er jo dette en fin anledning til å reflektere over det!

Dårlig forklaring, men kanskje det er til hjelp likevel... :)

Slettes ikke dårlig forklart! Det er m.a.o. omtrent samme metode som jeg har endt opp med så langt. Eneste forskjellen jeg ser er powerchord-trikset ditt, med langefingeren på de øverste strengene - prøvde den nå nettop men det ble bare rot for meg (skal teste mer før jeg evt. forkaster det). Jeg noterer meg også at du heller ikke bruker tommelen-rundt-halsen-demping.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at tommelen over på gripegrettet er feil i forhold til klassisk fingerstilling. Jeg er usikker på hvilke ulemper tommelen drar med seg, men selv legger jeg veldig ofte tommelen over for både å dempe og for å bruke den til å spille basstrengen i akkorder og av og til i fraseringer. Det blir fort et slags baseballkøllegrep ala Stevie Ray Vaughan, som stort sett spiller med tommelen hengende godt nedover gripeprettet når han spiller solo. jeg synes det er veldig nyttig å bruke tommelen til å dempe de tykkeste strengene, spesielt når man spiller aggressivt og "raker strengene" for å få litt punch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muter stort sett medpalm, og holder stort sett pekefinger (venstrehånd) litt innatt strengen over, og alle strengene under der jeg holder på. Pleier også å holde pekefinger over der jeg holder på når jeg gjør vibrato, ellers blire bråk om du skal ha litt vid vibb.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.